Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: dirklammers op 01 oktober 2020, 15:58:08
-
Is onderstaande reden tot (grote) zorg ? Heb vorige maand deze melding voor het eerst gekregen. Nu bij de maandelijkse check weer het aantal van 7. Zijn dat diezelfde 7 van de vorige maand, dan zijn er sindsdien geen problemen meer bijgekomen toch ?
Als bij elke check de teller op 0 begint dan waren het deze maand weer 7 fouten dus. Ook toevallig dan.
Heb vorige maand de schijf al eens uitgenomen en alle contacten goed gereinigd. Heeft dat nu wel of niet geholpen ?
Grote zorgen maak ik me niet, want de zaak staat immers in SHR-1 én ik heb dagelijkse backups.
Wat is jullie advies ?
Groet,
Dirk
-
Nu bij de maandelijkse check weer het aantal van 7. Zijn dat diezelfde 7 van de vorige maand,
Dat zijn dezelfde 7 van vorige maand.
Deze gegevens (SMART) worden opgeslagen in de hardware van de Disk.
In dit geval is het ID199 (UItraDMA CRC Error Count) in de SMART tabel van de HD.
-
Dank voor je snelle reactie.
Ik maak me dan verder maar geen zorgen.
Het klopt wat je zegt is inderdaad ID199. Kan ik nog ergens instellen dat verder alleen bij een toename een nieuwe melding volgt of blijf ik dit nu elke maand als melding zien ?
Groet,
Dirk
-
DSM Help onder Schijfwaarschuwingsstatus en instellingen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/disk#Settings).
-
Ter info:
ID199 - Ultra DMA CRC errors
Aantal transmissiefouten tussen harde schijf en computer. Kan door een defekte DMA controller veroorzaakt worden.
Belangrijkheid:
Ouderdom; niet gevaarlijk als de andere parameters niet verslechteren.
-
Dank weer. Ik houd het voorlopig maar even op een tijdelijk slecht contact tussen schijf en bord. Zoals gezegd alles goed schoongemaakt en deze maand dus geen extra storingen erbij.
Groet,
Dirk
-
Ik kom er nog even op terug. Blijkbaar kun je die instelling alleen aanpassen als de schijf een waarschuwingsstatus heeft. Zo staat het ook letterlijk in de handleiding en inderdaad ontbreekt bij mij die optie. Ondanks de 7 eerdere herverbindingen wordt de situatie wel als "gezond" beoordeeld. De aanbevolen uitgebreide SMART-test sla ik over hoor. Dat duurt eeuwig ....
Groet,
Dirk