Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: gdornez op 27 augustus 2014, 18:01:33
-
Beste,
Door de vzw, waarvan ik bestuurslid ben, werd een NAS aangekocht.
Als ik mijn functie neer kom te leggen, kan de NAS dan zomaar aan een ander bestuurslid overdragen worden om in zijn netwerk te hangen?
Met vriendelijke groeten
Geert Dornez
-
Ja dat kan mits het IP van de DS niet handmatig is ingesteld ( of het moet toevallig in dezelfde IP-range liggen van bij de nieuwe beheerder ) . Of voor de verhuis het nieuwe IP al invoeren of op DHCP zetten.
En uiteraard het doorgeven van het root/ admin paswoord.
Edit: nog een bijkomende vraag namelijk of er bijkomende gebruikers zijn die extern op de NAS inloggen?
-
Ja, andere bestuursleden en sommige leden kunnen ook inloggen op de NAS via FTP.
Met vriendelijke groeten
Geert Dornez
-
NAS op een andere plek, even de instellingen aanpassen.
Overdracht van beheer en/of bestuursfunctie? Dan een andere gebruiker de admin rechten geven. Die dan vervolgens jou admin account als beheerder ongedaan maakt, en zijn eigen admin account aanpast (nieuw wachtwoord) zodat je er zelf niet meer als beheerder bij kunt komen.
-
Ja dat kan mits het IP van de DS niet handmatig is ingesteld …
En uiteraard het doorgeven van het root/ admin paswoord.
Zelfs die twee zaken zijn niet nodig. Een nieuw bestuurslid kan de nas resetten met behoud van data, zodat alleen het admin wachtwoord weer leeg is, dhcp weer aan staat en de firewall uitgezet is.
Een nieuw bestuurslid kan dan alles voor zichzelf instellen.
Dat betekent ook dat een ieder die de nas fysiek in handen heeft, (b.v. diefstal) de mogelijkheid heeft om bij alle data te komen. Wil je de data ook tegen diefstal beschermen moet je ook nag de encryptie van shares aanzetten. Maar goed, dat gaat voorbij aan de oorspronkelijke vraag.
-
@briolet,
Hoe kan de encryptie aangezet worden en welke invloed heeft dit eventueel op de toegang van buitenaf door andere leden?
Met vriendelijke groeten
Geert Dornez
-
Hoe kan de encryptie aangezet worden
[attachimg=1]
Uit de Help:
[attachimg=2]
-
De gebruiker merkt weinig van de encryptie. Alleen de maximum lengte van filenamen wordt iets korter.
Er zal iets vertraging opleveren, maar bij benadering vanaf het internet zal dat niet de bottleneck zijn.
Of encrytie nodig is, hangt van de gevoeligheid van de data af. Bij een vzw zal dat niet erg gevoelig zijn, omdat een vzw toch al zijn meeste data openbaar moet maken.
Dus als encryptie aan de orde is, dan waarschijnlijk een heel klein deel die je op een aparte share kunt zetten. Je eigen homefolder kun je volgens mij niet encrypten. Dus alles wat je daar opslaat, b.v. de mail, is nog steeds kwetsbaar voor fysieke diefstal van de nas.