Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Purpo op 31 december 2017, 17:01:32
-
Hallo,
Ik ben een volledige leek hier, ik heb onlangs een NAS synology DS216SE gekocht. ik heb er 2 nieuwe harde schijven van 3TB in gemonteerd (volledig nieuw, uit de verpakking gehaald). Ik denk wel dat deze goed zitten, hier kan ik volgens mij weinig fout doen ?
Ik heb ook de voedingskabel en een netwerkkabel aangesloten, via een TP-LINK desktopswitch (TL-SG1005D). ook hier denk ik weinig verkeerd te kunnen doen ? op mijn PC heb ik internet....
Wanneer ik mijn NAS opstart door op de power knop te duwen, dan beginnen de lichtjes te branden en/of te flikkeren. Het blauwe powerlampje knippert, het groene lichtje van LAN brand volledig groen.
het groene lichtje van disk1 gaat groen branden met enkele korte onderbrekingen..... na ongeveer 1 minuut gaat DISK 1 uit en gaat het lampje van DISK2 branden, ook met af en toe een korte onderbreking.... na weer ongeveer 1 minuut gaat DISK2 uit, en dan gaat het lampje van status orange flikkeren...... wat er volgens mij op wijst dat er iets mis is ? of is dit normaal ?
Ik heb een tijd gewacht, en dan toch geprobeert om verder te gaan volgens de handleiding....
een webbrowser geopend en naar http://find.synologie.com of http:diskstation:5000 gesurft.....
Dit lukte, ik kreeg een scherm met enkele gegevens... modelnaam, ip-adres dat ingevuld was, mac adres, en status : NIET geinstalleerd , alsook een knop VERBINDEN
ik heb op de knop verbinden geklikt, waarna ik een scherm krijg GEEN HARDE SCHIJF GEVONDEN OP DS216SE ....... installeer de harde schijven alvorens verbinding te maken.....
Doe ik ergens iets verkeerd ? wat kan ik nu doen ? of klopt mijn vermoeden dat er iets niet werkt, is een of beide van de harde schijven stuk ? of moet ik de schijven misschien op een of andere manier eerst formateren ?
P.S. ik heb intussen al eens volledig opnieuw begonnen, de schijven er weer uitgehaald, terug gemonteerd (schijven verwisseld bovenste onderaan gestoken....), maar met hetzelfde resultaat.
Ik hoop dat deze vraag in het juiste forum staat, ik heb al een tijdje aan het zoeken geweest op dit forum, maar hetgene wat hier allemaal staat, is zo goed als chinees voor mij.....
Moest het makkelijker zijn om mij te helpen via mail of via facebookchat, ik lees mijn email olen@telenet.be meer dan eens per dag......
-
Ik zou het eens proberen met alleen disk1 in je NAS.
-
ook dat werkt niet.
Ik heb nu ook de andere schijf geprobeerd op disk1 , ook dit werkt niet.
Nu deze schijf op DISK2 gestoken, maar ook weer niets.....
-
Mogelijk dat je DS defect is, doe deze moederbord test eens. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly)
-
ik heb beide schijven eruit gelaten, en dan de nas opgezet, na een kleine minuut (een dikke halve minuut) krijg ik een tuuuuut... waarna de blauwe lamp van power gaat branden, de groene lamp van LAN gaat branden, met af en toe kleine flikkeringen....EN EEN ORANGE flikkerlicht bij STATUS. waarschijnlijk dus de NAS kapot ?
-
waarschijnlijk dus de NAS kapot ?
Voldoet toch aan deze regel?
Hoort u binnen een minuut een luide pieptoon en wordt de power-LED blauw dan is uw moederbord functioneel.
Dus, moederbord is wel okay.
-
dat wel, maar wel een oranje knipperlicht achter status...... ??????
zonder schijven erin, aan de schijven zal het dus niet liggen denk ik ?
dan worden de schijven niet geinstalleerd ? moet ik iets doen om die te installeren ?
Ik heb ze gewoon eringeduwd, en vastgezet met de bijgeleverde boutjes......
-
maar wel een oranje knipperlicht achter status
Dat is nogal logisch als er geen HD's inzitten of wel, maar geen DSM is geïnstalleerd.
Ik lees dat de HD's nieuw zijn en direct ook zo in de DS zijn gezet, zo ja, dat is ook okay.
Welke HD's heb je aangeschaft ? Merk en Type nummer.
Is de DS ook nieuw ?
-
Overigens:
het groene lichtje van disk1 gaat groen branden met enkele korte onderbrekingen..... na ongeveer 1 minuut gaat DISK 1 uit en gaat het lampje van DISK2 branden, ook met af en toe een korte onderbreking.... na weer ongeveer 1 minuut gaat DISK2 uit,
Blijven ze dan beiden ook uit ?
Als dat zo is, dan worden de HD's niet herkend.
Hier een overzicht van de ledjes en de betekenissen.
[attachimg=1]
-
Welke HD's heb je aangeschaft ? Merk en Type nummer.
Dat mis ik dus ook....
-
Ja, de DS is ook nieuw.
2 dezelfde harde schijven : WD 30EFRX Nasware 3.0TB WD Red Sata/64MB cache
Na opstarten, nadat de groene lampjes DISK1 en DISK2 ongeveer een minuut gebrand hebben(met onderbrekingen) krijg ik een TUUT en gaat er een oranje lampje flikkeren bij Status. De groene lampjes van Disk1 en disk2 zijn dan uit. enkel het blauwe power en het groene LAN lampje branden nog.
De harde schijven worden inderdaad niet herkend. Dat geeft hij ook aan wanneer ik naar find.synology.com ga en probeer te verbinden. De verbinding met de NAS is volgens mij dan wel OK, want daar is het IP-nummer dan wel ingevuld.
-
Die schijven moeten gewoon werken in de NAS.
Volgende probeersel: Download Synology Assistent ( https://global.download.synology.com/download/Tools/Assistant/6.1-15163/Windows/synology-assistant-6.1-15163.exe ) en kijk eens wat deze weergeeft .
Best kans dat eerst DSM geinstalleerd dient te worden (laat programma dan wel zien) voordat je kunt kiezen op welke manier je je hard disks wenst te gebruiken (RAID, JBOD, SHR....)
Ik weet zo ook niet waar je woont.. In Emmen kan/wil ik je best ff helpen.
-
Heb je de HD schijven wel genoeg aangedrukt in de sleuven?
Dit kan je zien of het goed zit.
-
Best kans dat eerst DSM geinstalleerd dient te worden
Hoezo kans? Dat moet altijd gebeuren. Zie de quick installation guide die met de nas meegeleverd is. Ik mis in de hele bovenstaande discussie dat dit gebeurd is.
-
Zonder herkenning van de HD, gaat dat dan wel lukken?
Ik verwacht eerder, dat je pas kunt installeren als de HD's worden gezien!
-
@Briolet
een webbrowser geopend en naar http://find.synologie.com of http:diskstation:5000 gesurft.....
Dit lukte, ik kreeg een scherm met enkele gegevens... modelnaam, ip-adres dat ingevuld was, mac adres, en status : NIET geinstalleerd , alsook een knop VERBINDEN
ik heb op de knop verbinden geklikt, waarna ik een scherm krijg GEEN HARDE SCHIJF GEVONDEN OP DS216SE ....... installeer de harde schijven alvorens verbinding te maken.....
ns volledig opnieuw begonnen, de schijven er weer uitgehaald, terug gemonteerd (schijven verwisseld bovenste onderaan gestoken....), maar met hetzelfde resultaat.
Dus, de HD's worden gewoon niet herkend.
Denk toch dat er iets mis is met de DS zelf, de kans is klein dat de 2 nieuwe HD's defect zijn.
-
Mogelijk is het 12V deel van de voeding niet OK en starten de schijven daarom niet op. Dat detecteert hij niet met de moederbord test. Ik zou de NAS omruilen.
-
Even de schijnven checken in een PC of ze daar wel herkend worden.
A) Zo nee: schijven katuuk -> garantie claimen!
B) Zo ja : Syno kapoet -> garantie claimen (voor zover je dat nog hebt)
-
Ik heb die assistent al gebruikt, en nu nog eens opnieuw gedownload.... als ik die start, krijg ik al na enkele seconden hetzelfde scherm....GEEN SCHIJF GEVONDEN IN DS216SE .... installeer eerst schijf of schijven alvorens te verbinden.....
Ja, de schijven zijn goed aangedrukt in de sleuven, de 4 of 8 gaatjes om ze vast te zetten met boutjes kwamen juist overeen uit....
Ik ga er in de loop van de week mee terugrijden naar de computerwinkel...... ik weet het anders ook niet meer
en daar zou dus nog garantie moeten opzijn, ik heb alles 2 weken geleden gekocht, maar eergisteren pas uit de verpakking gehaald. Zowel NAS zelf als beide schijven.
-
kan je zo'n schijf niet eens even testen in een gewone PC, of in een USB kastje of zoiets, en dan aan een PC/Mac hangen?
-
Heb je al gedaan wat Briolet zei: Klik hier (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ik-krijg-mijn-nas-niet-aan-de-praat/msg239880/#msg239880)
Purpo heb je al gedaan wat Briolet zei, eerst DSM installeren. Of lukt dit niet zonder HD in, mij lijkt het wel logisch dat DSM er op staat zo kan je alles doen. Ik weet het ook niet zeker, ben ook geen specialist. Maar Briolet heeft toch wel enige ervaring.
mvg j-p
-
Je kunt natuurlijk geen DSM installeren zonder HD.
-
Anders moet je dit eens proberen: Klik hier (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Installation/What_can_I_do_to_troubleshoot_DSM_installation_problems)
-
Hallo Birdy, ik dacht ooit zoiets gezien te hebben en heb eens opgezocht en gevonden op de site van Synology zelf maar klopt wel niet 100%. zie hier zelfstudie video's (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/video) en als je dan op de betreffende film klikt zie hier (https://www.youtube.com/watch?v=1TGwlTT75jg) zouden er dan toch schijven in de nas zitten alhoewel er bij de video staat DSM installeren op een DiskStation zonder schijven. Daarmee dat ik ook dacht dat het kon zonder schijven.
-
Maar Briolet heeft toch wel enige ervaring.
mvg j-p
Ik denk het niet. Ik heb twee nassen. De eerste heeft een kennis geïnstalleerd en de tweede ikzelf. Dus ik heb dit ook maar 1x gedaan. In het hele verhaal miste ik echter het gebruik van de assistent voor de installatie. Schijnbaar kan het ook zonder.
Als ik "find.synology.com" gebruik,, heb ik nog nooit iets anders gezien dan de volgende melding dat er geen nas gevonden is.
[attachimg=1]
Dat is overigens een andere link dan uit het eerste bericht, waarvan ik vermoed dat er een spelfout in staat.
-
Klopt, met de moderne Synology NASsen heb je de Synology Assistent niet meer nodig. Ze starten met een installatie assistent in hun WebGUI die je een aantal vragen stelt en dan DSM download en installeert. En volgens mij werkt die find.synogy.com alleen met die nieuwere NASsen.
Als je het IP adres van de nieuwe NAS weet hoef je de find.synology.com niet te gebruiken en kun je rechtstreeks de setup van de NAS benaderen.
Ik heb de ervaring dat find.synology.com vaker niet als wel werkt doordat veel virusscanners zijn zoekfunctie tegenhouden.
-
Bij mij vind hij de nas wel, ook IP adres en Mac-adres worden automatisch vermeld, maar hij zegt geen harde schijf gevonden in ds216se (mijn nas type)
-
Nogmaals het advies: sluit de harddisk eens aan in een computer (direct intern of via zo'n USB-SATA ding) en kijk wat de HD doet.
Wordt de HD herkend, dan is de kans groot dat de NAS kapot is (de aansluiting van de harddisks dan)
-
Nogmaals, 2 nieuwe HD's defect, lijkt mij heel onwaarschijnlijk, gewoon terug naar de winkel met NAS en HD's.
-
Maar niet onmogelijk....
-
Een defecte harddisk kan ook de Sata controller plat trekken probeer eens te kijken of de Synology Assitant hem vind met een disk erin.
Wel even om de beurt beide disken proberen.
Ook kan het nog zijn dat je geen echt nieuwe harddisken gekregen hebt en ze al gepartitioneerd zijn wat DSM niet herkent.
-
Bedankt allemaal om te helpen zoeken.....
Ik ben intussen terug naar de computerwinkel geweest. Beide harde schijven waren stuk. Men vermoed dat deze gevallen zijn of zware schokken gehad hebben bij het transport...... intussen andere harde schijven, en nu werkte alles direct......
-
:clap: :clap: :clap:
Bedankt om te laten weten.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
-
Een bijzonder toeval van 2 kapotte HD's, maar het werkt en daar gingen we voor.
@Birdy
Hoe kan het gebeuren dat mail notificaties niet meer doorkomen?
Ik heb een abonnement op dit topic, maar bij de laatste antwoorden geen mail gehad :!:
-
Ik heb werkelijk geen idee.