Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Nipius op 14 december 2018, 09:28:36

Titel: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 09:28:36
Hi!

Vandaag gaf mijn DiskStation de melding: "I/O error occured to hard disk 1 on DiskStation". Eergisteren kreeg ik al een melding over bad sectors, dus ik wil zo snel mogelijk de harde schijf vervangen voordat hij echt defect gaat. Ik heb momenteel de volgende opstelling:

DS214+:

De WDC gebruik ik voor Synology Drive en mijn persoonlijke foto's en video's. De Seagate gebruik ik voor mijn mediaspeler en wordt ook gebruikt om de persoonlijke documenten te back-uppen vanaf de WDC. Al die persoonlijke documenten worden daarnaast ook nog geback-upt naar SpiderOak. Ik ben dus niet heel bang voor dataverlies, mocht de schijf onverwachts sneller defect gaan.

Ik wil dit echter niet afwachten, dus ben benieuwd wat de beste aanpak is.

Bij voorbaat dank voor all hulp :)
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Ben(V) op 14 december 2018, 09:48:49
Voor de beste aanpak is het al te laat, je had twee disken in SHR moeten zetten, dan had je een disk simpelweg kunnen vervangen en hoefde je verder niets te doen.

Nu moet je een backup van alle data maken, het volume weggooien, nieuwe disk erin, volume weer aanmaken en de backup terugzetten.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 09:54:18
Dank voor de snelle reactie @Ben(V). Helder!

Is er nog een best practice? Of is het gewoon een externe HDD aansluiten. Volume 1 volledig kopieren naar deze externe HDD. Nieuwe disk erin en de volledige backup terugzetten op Volume 1 en that's it? :)

En moet ik nog per se een specifieke grootte qua schijf hebben?Ik las ergens dat een nieuwe schijf namelijk sowieso groter moet zijn dan de schijf die je erin laat zitten. Of is dat bij opstelling met 2 HDD's in SHR?
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Birdy op 14 december 2018, 09:57:36
Weet niet hoe je backups maakt, als dat niet Hyper Backup is dan heb je ook geen Configuratie Backup.
Deze kan je alsnog misschien maken, zie hier (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_configbackup).
En restoren als je het nieuwe volume hebt gemaakt, dus voordat je je backup restored.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Birdy op 14 december 2018, 09:58:05
Citaat
Of is dat bij opstelling met 2 HDD's in SHR?
Inderdaad.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Hofstede op 14 december 2018, 10:09:35
Let er ook op dat de meeste pakketten worden geïnstalleerd op Volume1. Die moet je dan opnieuw installeren.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 10:13:27
Ik maak backups met Hyper Backup, dus dat is mooi. Heb zojuist de configuratieback-up gedownload. Als ik de link lees, scheelt dat een hoop tijd en werk bij het terugzetten van de volume, dus erg fijn advies.

Als ik het nu helemaal helder heb moet ik de volgende stappen ondernemen:

Correct?
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Birdy op 14 december 2018, 10:15:21
Tussen 6 en 7 moet je eerst volume 1 weer maken natuurlijk
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Birdy op 14 december 2018, 10:18:23
Overigens, ik lees dat je Hyper Backup gebruikt dus, die configuratie back zit daar volgens mij standaard in, dus als je restored wordt die ook restored.
Maar goed, voor de zekerheid kan je stap 7 toch doen, kan geen kwaad.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Briolet op 14 december 2018, 10:19:15
Bij 2 ook kijken welke pakketten wel en niet via Hyper Backup gebackuped worden. Bij pakketten die niet gebackupped kunnen worden, moet je even verifiëren of je de instellingen snel met de hand kunt terug zetten na her-installatie. (Eventueel screenshots maken van de oude instellingen.)
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 10:24:53
Dank @Ben(V) @Birdy @Hofstede en @Briolet!

Enorm gewaardeerd!
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Robert Koopman op 14 december 2018, 10:31:45
Een 2TB en 10TB schijf zou ik niet in SHR zetten.
Dat is een beetje zonde van de 8TB die dan onbereikbaar is.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 10:32:10
Voor de beste aanpak is het al te laat, je had twee disken in SHR moeten zetten, dan had je een disk simpelweg kunnen vervangen en hoefde je verder niets te doen.

Nu moet je een backup van alle data maken, het volume weggooien, nieuwe disk erin, volume weer aanmaken en de backup terugzetten.

Ik zie trouwens dat beide schijven in "SHR (Zonder gegevensbescherming)" staan. Verandert dat het hele proces?
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Robert Koopman op 14 december 2018, 10:34:44
Je hebt beide schijven in SHR staan zonder gegevensbescherming.
Dan staan ze niet samen in de één SHR configuratie en kan je niet zomaar een schijf vervangen en rebuilden.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 10:38:30
Dank, Robert. En bedoel je daarmee dat ik de eerder vermelde stappen hierboven moet volgen? Of juist niet? En zo niet, wat is dan de manier om de defecte schijf te vervangen?
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Robert Koopman op 14 december 2018, 10:40:54
Die eerder vermelde stappen lijken mij juist.
Maar inderdaad wel weer een volume1 aanmaken.
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 14 december 2018, 10:42:10
Die eerder vermelde stappen lijken mij juist.
Maar inderdaad wel weer een volume1 aanmaken.

Top! Ik zorg dat ik morgen een nieuwe HDD heb zodat ik dit z.s.m. kan fixen.
Nogmaals dank voor alle support!
Titel: Re: I/O Error Occured
Bericht door: Nipius op 17 december 2018, 22:37:37
Het grootste gedeelte van het proces ging vlekkeloos, waarvoor dank. Helaas loop ik uiteindeiljk toch tegen een probleem aan. Package Center gaf aan dat een aantal pakketten herstel moesten worden. Bij het herstellen van een van de pakketten sloten een aantal vensters waarna ik alleen nog maar kon uitloggen. Bij het opnieuw inloggen kreeg ik de melding "Because the encryption key is invalid, the password has been transmitted as plain text without encryption".

De enige oplossing die ik vond op een ander forum was om de DiskStation uit te zetten door de Power knop ingedrukt te houden en vervolgens weer aan te zetten. Ik kon vervolgens inderdaad weer inloggen, maar bijna alle pakketten waren daardoor verwijderd. Het vervelende nu is dat een aantal zaken weer prima werken (Drive, FTP). Maar een aantal dingen werken ook niet.


Uiteindelijk lijkt mij nu de beste oplossing om DSM opnieuw te installeren via een harde reset (met een paperclip de resetknop aantal seconden indrukken en dat vervolgens nog een keer doen). Dan vervolgens weer de configuratiefile herstellen en de pakketten opnieuw installeren. Ik ben echter bang dat ik hierbij mijn volumes ook kwijtraak en alles weer opnieuw moet terugzetten. Is dit het geval? Of is er misschien een betere oplossing voor mijn problemen?