Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: HenkGroen op 16 november 2016, 20:29:19
-
De onderstaande melding krijg ik bij het opnieuw opstarten van mijn HDD
(deze is overigens gemirrord mbv. SHR)
Moet ik hier wat mee doen, aangezien de Snelle test ook 'Normal' meld.
Zie de verschillende bijlage 's.
Ik kan wel een uitgebreide test doen, maar die duurt ong. 7 uur meld hij.
-----Oorspronkelijk bericht-----
Onderwerp: Bericht : I/O-fout opgetreden in harde schijf 1 op DS412Plus
Beste gebruiker,
De harde schijf 1 op DS412Plus heeft een I/O-fout, maar werkt na verschillende pogingen weer normaal.
Dit is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren.
Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren.
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
-
ID1 - Raw Read Error Rate = 16 (valt nog mee)
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sectoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten.
Deze parameter is zeer belangrijk.
De waarde kan plots verslechteren.....in de gaten blijven houden totdat die waarde ineens meer wordt of gelijk maar vervangen.
-
Oke, dat is een goede tip. Ik zal de waarde blijven volgen...
Weet iemand overigens wat de garantie termijn van een WD RED is ?
En het claim je zoiets, want als er 1 sector slecht is, valt dat niet onder garantie.
Pas als de schijf echt stuk is, dan kun je er volgens mij pas wat mee
-
Dat kun je op de WD Web site controleren op serie nummer.
-
Ik heb toch wel nog werkende schijven onder garantie vervangen gekregen.
Kwamen niet meer door de smart test maar alles nog wel leesbaar.
Kreeg geen hagelnieuwe schijven terug maar "speciale" schijven.
Niet refurbished maar een andere mooie term.
Overigens wel met 0 uren op de klok. En weer met garantie.
-
Heren,
Bedankt voor jullie input.
Ik zie dat de schijf nog tot Juli 2018 onder garantie valt.
Dus, ik ga hem in de gaten houden, en als er meer komen, dan ga ik een poging wagen voor replacement.
Thanks
-
Inmiddels zijn de 16 error meldingen die ik boven in de printscreen gezet hebt, opgelopen naar 22
Moet ik toch al wat doen qua garantie, of kan dit niet bij WD ?
En hoe gaat het dan in z'n werk.
* HDD er live uittrekken (bij model 412+ moet dat kunnen)
* Opsturen naar WD
* ? wachten ?
Maar hoe toon je aan dat je HDD defect is, want als hun hem controleren, dan zien ze geen probleem.
Schijf is gewoon te benaderen, alleen wat bad sectors ?
Dus, dan toch wachten totdat hij echt de geest geeft.
-
Normaalgesproken vraagt WD om de schijf aan een PC te koppelen en een diagnose te draaien met software die je van hun site kunt downloaden. Als die een fout aangeeft dan doen ze niet moeilijk.
-
Meldt het eerst even op de WD-site, wat ze dan willen hoor je vanzelf.
-
Oke, ga ik doen.
Maar wat als ze toch een diag test willen. ?
Haal ik dan de HDD gewoon eruit, of is er een bepaalde procedure te volgen ?
Het is een mirror / SHR volume, dus op zich draait alles wel gewoon door.
-
NAS uitzetten, HD eruit, HD aan de PC (dock of behuizing) en testen met de diag software van WD, is te downloaden op de WD site.
De NAS kan gewoon draaien zonder die HD, de DS zal wel gaan piepen maar, dat kun even uitzetten in Hardware&Power Opties.
-
Uitzetten hoeft niet eens, een 412+ is hot-swappable.
Als ik in mijn 1812+ een schijf vervang trek ik de oude er uit en de nieuwe erin.
Je krijgt inderdaad een piep, deze kun je uitzetten.
Weet niet meer waar maar ik heb eens ergens gelezen dat een hot-swap de voorkeur had.
Hoeft de NAS niet op te starten met een missende schijf.
-
Oke, vandaag maar eens alles klaargemaakt voor het transport naar WD toe.
Ik heb de disk eruit gehaald, en was toch nieuwsgierig wat de diag software van WD zei
(zie bijlage)
Ook wilde ik de EXT4 reader installeren van Paragon versie 2, maar ik heb de registratie key niet meer.
En online kom ik alleen maar Paragon versie 4 tegen, die 10 dagen volledig werkt.
Alleen ziet die niet alles. Zowel de submap Volume 1 als Volume 4 is leeg
(zie de 2 extra bijlage, waarvan Paragon versie 4 maar 1 partitie/volume weergeeft in mijn verkenner van 2,37 GB
Herkend iemand dit ?
Want de diag software van WD geeft het wel juist weer.
Ik wilde gewoon even met EXT4 reader eens kijken nu de disk er toch uit is, hoe de submap Volume 1 eruit zag.
-
Ik maak wel even een nieuw topic aan, omdat wellicht niemand meer naar deze kijkt.
Aangezien het uiteindelijk ergens anders om ging
-
Dan gaat deze op slot.