Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: bas75 op 29 februari 2012, 21:44:53
-
Ik heb al enkele malen onderstaand bericht ontvangen van mijn 1511+.
Geachte gebruiker,
Harde schijf 2 op NAS... heeft een I/O fout vertoond, maar het werkt nu correct na een aantal nieuwe pogingen; het is mogelijk dat slechte sectoren aan de oorzaak van de fout lagen. Indien deze situatie zich opnieuw voordoet, moet u een back-up uitvoeren van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de gegevens op de harde schijf te controleren.
Met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
Volgens de smart testen (zowel snel als uitgebreid) is de schijf OK,
Ik word toch wel een beetje zenuwachtig van dit soort waarschuwingen. Wat is handig om te doen behalve back-uppen?
En stel dat deze schijf kapot gaat, dan ben ik toch niet al mijn data kwijt? (raid 5). Deze kan ik dan toch vervangen door een ander exemplaar van dezelfde grootte? (volume rebuilden)
-
Als deze schijf stuk gaat ben je niet je data kwijt.
Vervangen door een gelijkwaardige schijf is misschien wel de beste oplossing, foutmelding komt vast niet voor niets.
En backups maken doe je toch al, nietwaar?
-
Als deze schijf stuk gaat ben je niet je data kwijt.
Vervangen door een gelijkwaardige schijf is misschien wel de beste oplossing, foutmelding komt vast niet voor niets.
En backups maken doe je toch al, nietwaar?
Ik ga proberen via de garantie een andere schijf te claimen, maar aangezien de SMART testen zeggen dat de schijf OK is, is dit niet een sterke garantie claim.
Wat ik op het internationale forum las, dat het probleem wellicht ook veroorzaakt kan worden door slechte interne bekabeling, maar dan denk ik misschien te veel stappen vooruit.
-
Met interne bekabeling bedoel je de kabels in de NAS?
Misschien een keertje los- en weer vastmaken?
Of desnoods vervangen?