Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: RAT op 22 maart 2014, 09:58:59
-
Onlangs een paar keer een "bad sector" melding gehad...
Kan dit kwaad, want de "system health" is good, your diskstation is working well !
Of is dit een voorbode van HD's die gaan sneuvelen ?
Zie bijlage.
-
screenshot 2
-
screenshot 3
-
screenshot 4
-
Bad sectors zijn natuurlijk nooit goed maar de NAS kan ze repareren en/of markeren om niet meer te gebruiken.
Doe eens een SMART test voor deze schijf, kijk eens naar die gegevens.
-
Bedankt voor je snelle reactie.
zo'n Smart test...kan dat verder geen kwaad, en hoef de NAS hierna niet opnieuw
opgestart worden ?
-
Nee hoor, kan je gewoon zo doen.
Bij Opslagbeheer en dan ergens wat verder.
Ik test mijn schijven, met de snelle test, elke nacht automatisch om 1 uur.
Hoop zo problemen op tijd te ondervangen en drie weken terug kwam 1 schijf niet meer door de test.
Werd keurig onder garantie vervangen.
-
Ik test mijn schijven, met de snelle test, elke nacht automatisch om 1 uur.
Hoop zo problemen op tijd te ondervangen en drie weken terug kwam 1 schijf niet meer door de test.
Werd keurig onder garantie vervangen.
Handige tip. 8)
-
Even Quick test gedaan, Extended zou 255 minuten duren.
Doe vannacht wel even de Extended test :-)
-
Succes!
Mijn schijf kwam door die test niet meer heen, na 90% hield het op.
-
@RAT
Ik zou S.M.A.R.T info wel eens willen zien van Disk1, voorbeeld:
[attachimg=1]
-
bedoel je dit...
-
Nee hoor, die info is altijd beschikbaar (uitlezen van de HD info).
Alleen als er een test loopt kun je er niet bij ;)
-
ID1: Vrij hoge waarde.
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten.
ID7: Vrij hoge waarde.
Hoeveelheid positioneringsfouten (de kop werd naar een bepaalde spoor gestuurd, maar kwam terecht op een andere spoor). Een verslechtering van deze parameter duid meestal op mechanische slijtage.
Ik denk dat deze schijf snel aan vervanging toe is, je kunt natuurlijk dit ook eerst voorleggen aan Seagate.
-
Dit is mijn eerste NAS, maar ik heb al zo'n 20 jaar computers, en nog nooit 1 kapotte schijf
gehad, zou het wel raar vinden dat dit nu binnen een jaar al gebeurt.
Ik heb dan waarschijnlijk nog wel garantie, of moet de schijf dan echt eerst kapot zijn ?
-
ID1: Vrij hoge waarde.
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten.
ID7: Vrij hoge waarde.
Hoeveelheid positioneringsfouten (de kop werd naar een bepaalde spoor gestuurd, maar kwam terecht op een andere spoor). Een verslechtering van deze parameter duid meestal op mechanische slijtage.
Ik denk dat deze schijf snel aan vervanging toe is, je kunt natuurlijk dit ook eerst voorleggen aan Seagate.
Moet ik Seagate dan dit rapport sturen ?
-
Ik zou het doen en zeker als het garantie is ;)
http://www.seagate.com/contacts/
-
Moet ik voor garantie niet bij de webwinkel zijn...en moet de schijf dan niet eerste echt kapot zijn ?
ik heb mijn NAS hier gekocht:
http://www.wifimedia.eu/
-
Ik heb WD en 1 x een probleem gehad (ook niet stuk maar wel veel errors) in de garantie tijd en heb dit zelf geregeld met WD (HD vervangen) dus zonder tussenkomst van leverancier.
Maar goed, ik weet niet hoe dat bij Seagate werkt maar vragen kan altijd en anders vraag je eerst wifimedia ?
-
Ik stuur hun wel de error log, en kijk dan wat ze er van zeggen.
Als de HD echt kapot gaat kan ik hem toch gewoon vervangen
door een nieuwe, waarna het volume hersteld word toch...
Ik heb Synology Hybrid Raid, 1 schijf fout tolerantie.
Maar er moet dus niet ineens ook een 2e HD kuren krijgen...
Ik ben gelukkig onlangs al met grote back up begonnen, nadat ik virus
melding had, waar je me ook goed mee had geholpen :-)
-
Als de HD echt kapot gaat kan ik hem toch gewoon vervangen
door een nieuwe, waarna het volume hersteld word toch...
Klopt.
Maar er moet dus niet ineens ook een 2e HD kuren krijgen...
Klopt ook, maar HD1 draait nog, maar als je een vervanger krijgt dan moet je de oude eerst opsturen (RMA) en dan wordt het wel oppassen (1 schijf fout tolerantie.)
-
Dit is mijn eerste NAS, maar ik heb al zo'n 20 jaar computers, en nog nooit 1 kapotte schijf
gehad, zou het wel raar vinden dat dit nu binnen een jaar al gebeurt.
Klopt, lijkt inderdaad vreemd.
Maar hier op het forum zie je wekelijks defecte schijven voorbij komen.
In een NAS draait een schijf meestal veel meer uren dan in een pc en wordt toch ook vrij intensief gebruikt.
-
Is het dan toch ook beter om de NAS bv s nachts uit te zetten om de schijven te sparen ?
Mij was juist verteld dat het beter was de NAS altijd aan te laten, omdat het steeds opnieuw
starten van de schijven nog slechter was.
Mijn pc's had ik trouwens ook bijna altijd dag en nacht aan staan, en nog nooit een defecte schijf gehad...
-
Als de HD echt kapot gaat kan ik hem toch gewoon vervangen
door een nieuwe, waarna het volume hersteld word toch...
Klopt.
Maar er moet dus niet ineens ook een 2e HD kuren krijgen...
Klopt ook, maar HD1 draait nog, maar als je een vervanger krijgt dan moet je de oude eerst opsturen (RMA) en dan wordt het wel oppassen (1 schijf fout tolerantie.)
Ik mail ze morgen even...
Misschien willen ze wel een nieuwe schijf op sturen als het nodig is,
en kan ik ze dan de slechte schijf na vervanging direct terug sturen.
-
Zo werkt het bij de meeste bedrijven niet, jij stuurt je schijf op en krijgt daarna een andere terug.
Dat hoeft niet persé een nieuwe te zijn.
-
Is het dan toch ook beter om de NAS bv s nachts uit te zetten om de schijven te sparen ?
Mij was juist verteld dat het beter was de NAS altijd aan te laten, omdat het steeds opnieuw
starten van de schijven nog slechter was.
Dat is een discussie, ook op dit Forum, waar niemand echt een goed antwoord heeft.
Een HD is nu eenmaal een mechanisch ding waarmee je gewoon pech kunt hebben/krijgen.
Zo werkt het bij de meeste bedrijven niet, jij stuurt je schijf op en krijgt daarna een andere terug.
Zoals gezegd ;)
-
Ik heb zojuist gemaild...
Even hun antwoord afwachten.
Ik bedenk me nu ineens iets...
Als ik toch een schijf moet vervangen, ik heb 4x 3TB.
Zou het dan ook mogelijk zijn om voor de nieuwe een 4TB versie te kiezen,
zodat het Volume dan weer een stukje groter word...kan nooit kwaad toch.
Of is het beter als het 4 dezelfde merk en maat schijven zijn ?
-
Wij zijn benieuwd naar de uitslag 8)
-
Als ik toch een schijf moet vervangen, ik heb 4x 3TB.
Zou het dan ook mogelijk zijn om voor de nieuwe een 4TB versie te kiezen,
zodat het Volume dan weer een stukje groter word...kan nooit kwaad toch.
Of is het beter als het 4 dezelfde merk en maat schijven zijn ?
Nu 4 x 3TB en daar een schijf vervangen door eentje van 4TB heeft geen nut, je krijgt de ruimte er niet bij.
SHR opzetten met verschillende schijven werkt leuk maar ga je vervangen loop je tegen beperkingen op.
Moeten ze van hetzelfde merk zijn? Geen idee eigenlijk, zou het echt verschil uit maken?
-
ok..bedankt, dat idee kan ik dus laten varen...ik dacht misschien kan ik bij eventuele ruil iets
bijbetalen voor een 4TB, maar als dat geen ruimte winst oplevert heeft dat dus geen zin.
-
Moeten ze van hetzelfde merk zijn? Geen idee eigenlijk, zou het echt verschil uit maken?
Moet niet (ooit getest) maar ben een voorstander om HD's in 1 NAS van hetzelfde merk, en als mogelijk, hetzelfde type te hebben.
Mijn idee is dat dit beter samenwerkt in RAID (zegt mijn gevoel hoor).
-
Als je een echte hardware RAID controller hebt dan is zelfde merk en type harde schijf voor alle schijven in de RAID aan te bevelen. Maar voor een software RAID zoals die in de Synology's wordt toegepast maakt het niks uit.
-
Aangenomen dat dit zo is, heb ik weer wat bijgeleerd vandaag :P
-
Bij hardware raid maakt het (meestal) wel uit welke schijven erin zitten.
Bij software raid niet, capaciteit van de raid word bepaald door de aangeboden schijven.
Wel ben ik het met je gevoel eens Birdy: gebruik dezelfde type schijven. capaciteit mag wel verschillen.
-
Het is inderdaad een gevoel en meestal volg ik deze maar, dat geldt voor iedereen natuurlijk ;)
-
Net even SMART TEST gedaan..........
-
Schijf is toe aan vervanging!
-
ID1: Vrij hoge waarde.
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten.
ID7: Vrij hoge waarde.
Hoeveelheid positioneringsfouten (de kop werd naar een bepaalde spoor gestuurd, maar kwam terecht op een andere spoor). Een verslechtering van deze parameter duid meestal op mechanische slijtage.
Ik denk dat deze schijf snel aan vervanging toe is, je kunt natuurlijk dit ook eerst voorleggen aan Seagate.
Dacht het ook.
-
Zie net dat ik de NAS heb gekocht op 7-3-2013...dus naar garantie kan ik denk ik wel fluiten...
Of niet !?!
Dit staat er:
Artikel 6. Garantie
Voor al onze nieuwe producten geldt minimaal een volledige garantie van één jaar. Uitgezonderd hiervan zijn accu's, waarvoor een andere garantietermijn kan gelden. Het kan zijn dat fabrikanten of importeurs van producten of bepaalde onderdelen (zoals de hard disk) een eigen garantie bieden. Ook in het geval u een beroep op zo'n garantie wilt doen, kunt u bij ons terecht. Als verkoper blijven wij dus te allen tijde uw aanspreekpunt.
Een garantie zal geen afbreuk doen aan uw wettelijke rechten.
-
Check even het serienummer van de schijf op de Seagate website.
Grote kans dat er 3 jaar garantie op zit.
Western Digital kent ook 3 jaar garantie, mijn schijf van onlangs was bijna 2,5 jaar oud.
-
Ik durf de schijf er nog niet uit te halen, nu alles nog werkt..
Ik ben nu ook nog wat laatste dingen aan het back-uppen.
Ik zit er ook aan te denken om maar direct een nieuwe schijf te bestellen
bij de zaak waar ik de NAS ook heb gekocht.
Ik heb ze net gebeld, maar ze zijn vandaag gesloten.
Want ik denk dat ik eerste de schijf moet opsturen voordat ik een
nieuwe krijg, maar ik heb liever direct een schijf klaar liggen als
ik de kapotte verwijder.
Mocht ik dan nog een nieuwe krijgen via de garantie, dan hou ik die schijf
voor reserve. Goed idee toch !?!
-
Goed idee ja, v.w.b. garantie:
Seagate will publish a warranty period for each product (the “Product”) as part of the Product and price agreement. The warranty period for each Product begins on the date of shipment to the OEM customer. For Product sold to a Seagate OEM customer ("OEM"), the standard warranty period is three (3) year for Notebook Storage and Desktop Storage drives, three (3) years for Consumer Electronic drives, three (3) years for Constellation©CS drives, five (5) years for Nearline drives, three (3) years or five (5) years Life-Managed or Usage-Based warranty for SSD drives1, and five (5) years for Mission Critical. Warranty periods for certain products may vary. Please check with your Seagate representative for further details regarding applicable warranty periods for specific Seagate products
-
Ik vond dit nog:
Seagate verlengt garantie op harde schijven
Door Frank Knopers, donderdag 5 juli 2012 14:11, views: 4.020, bron: Computerbase
Vorig jaar september besloot Seagate de fabrieksgarantie op haar harde schijven te verkorten naar drie jaar voor de modellen die bestemd zijn voor professioneel gebruik en twee jaar voor de Barracuda schijven voor de consumentenmarkt. Drie jaar eerder bracht het bedrijf haar garantietermijn voor harde schijven ook al terug, toen van vijf naar drie jaar. Het verkorten van de garantie zou kostenbesparend werken, maar nu is Seagate tot het inzicht gekomen dat een langere garantietermijn waarde heeft voor de klant.
Via het Duitse Computerbase komen we namelijk te weten dat Seagate haar garantieperiode weer verlengd heeft. De 'high-end' Momentus XT (2,5'') en Barracuda XT (3,5'') hebben vanaf 30 juni een langere garantietermijn van drie jaar. Ook de SV35 serie schijven voor video-surveillance systemen krijgen nu drie jaar garantie. De professionele Constellation (ES) harde schijven voor servers zijn met ingang van 30 juni weer gedekt met een lange garantie van vijf jaar. Andere harde schijven dan die uit het onderstaande overzicht hebben geen aangepassing in de garantietermijn gekregen. De informatie uit de tabel is afkomstig van Computerbase.
-
Serienummer kan je via DSM ook opvragen.
Een extra schijf op de plank is altijd handig.
-
Is het eigenlijk als NAS bezitter misschien slim om altijd wat schijven in voorraad te hebben ?
Misschien moet ik er dan maar direct een paar bestellen...of is dat overkill ?
Het zou natuurlijk kunnen dat als er een schijf na bv 2 jaar kapot gaat, dat het type
dat ik dan nu gebruik, dan niet meer verkrijgbaar is....
Of is de NAS zelf na een paar jaar ook op ?
-
Serienummer kan je via DSM ook opvragen.
Een extra schijf op de plank is altijd handig.
Goeie tip over het serie nummer....gevonden :-)
-
Komt helemaal goed zie ik wel ;D
-
Is het eigenlijk als NAS bezitter misschien slim om altijd wat schijven in voorraad te hebben ?
Er zijn zelfs nassen met een 'hot-spare' schijf. Dan zit je reserveschijf al in de nas en wordt automatisch vervangen. :P
Of het in voorraad hebben handig is hangt van je situatie af. Normaal kun je binnen 48 uur een vervanging in huis hebben. En als je een courante HD zoals de WD Red hebt, dan ligt die vaak op de plank bij de winkel en kan ik hem per fiets wel binnen 10 minuten ophalen.
-
Nou, 48 uur is wel wat snel hoor.
Mijn WD schijf duurde toch wel een week.
-
Nou, 48 uur is wel wat snel hoor.
Als je een beetje rondbelt, vind je wel iemand die het binnen die termijn lukt. Bij mij in de plaats zit zo'n internet winkel. Ik bestel het per internet en zie of die op voorraad is. Zo ja, dan kan ik hem direct gaan ophalen. :P Bij die snelheid ga ik hem niet zelf op voorraad houden.
-
Ik heb het 1 x aan de hand gehad met WD, binnen 1 week had ik een nieuwe nadat ik de defecte had opgestuurd.
Echter, ze konden niet dezelfde grootte maar wel hetzelfde type sturen vandaar:
DS413j DSM 4.3-3810 3 x WD15EARS > 1 x WD20EARS SHR
Who cares :lol:
-
Bij de zaak ticket ingevuld voor garantie...we zien wel wat er gebeurt :-)
En direct 1 nieuwe schijf besteld :-)
-
Nou, 48 uur is wel wat snel hoor.
Als je een beetje rondbelt, vind je wel iemand die het binnen die termijn lukt.
Ik dacht dat je de garantie afhandeling bedoelde 8)
-
Als het mogelijk is zou ik de garantie rechtstreeks bij Seagate afhandelen. Mijn ervaring is dat dat meestal vele malen sneller gaat dan via de verkoper.
Bij WD is het bijvoorbeeld zo dat je de keuze hebt om een creditcardnummer op te geven. Dan sturen ze je direct een nieuwe schijf toe en dat scheelt veel tijd. Mocht dan achteraf blijken dat je claim niet terecht is dan moet je de schijf die je is toegestuurd natuurlijk betalen.
-
Ik zie net op de website, dat mijn nieuwe schijf al is verzonden.
Dat is lekker snel :-)
Moet ik de NAS eerst uitzetten, of kan ik de schijf er zo uit trekken ?
Ik heb nog nooit zo iets gedaan...dus wel eng :-)
Iemand alvast goeie tips...wat wel en wat niet te doen ?
-
Is de 412+ hot swapable?
Weet ik niet.
Maar uitzetten, schijf verwisselen, aanzetten werkt altijd.
Begint de NAS meteen te piepen, je logt in kom je meteen op het scherm waar je de piep uit kunt zetten.
En herstel je het volume met de nieuwe schijf. Dat duurt een paar seconden.
De NAS gaat daarna de pariteit herstellen en dat kan 24-36 uur duren maar dat gebeurd in de achtergrond.
NAS is gewoon te gebruiken. Al zou ik gedurende die tijd geen 100-en GB's gaan toevoegen of verplaatsen.
-
Ik hoorde ook dat disk1 (die bij mij dus de error geeft) het besturing systeem bevat, klopt dat ?
En betekend dat, dat als de schijf sneuvelt, het hele systeem stil valt ?
Ik denk dat de schijf steeds slechter word...ik ben nu met laatste back ups bezig, en het kopieeren
is al een keer gestopt midden in een opdracht.
-
Ik hoorde ook dat disk1 (die bij mij dus de error geeft) het besturing systeem bevat, klopt dat ?
Ja dat klopt, maar DSM staat volgens mij ook op de andere schijven.
En betekend dat, dat als de schijf sneuvelt, het hele systeem stil valt ?
Nee, want je draait Synology Hybrid Raid, 1 schijf fout tolerantie.
Ik denk dat de schijf steeds slechter word...ik ben nu met laatste back ups bezig, en het kopieeren
is al een keer gestopt midden in een opdracht.
Krijg je een foutmeding dan ?
Eigenlijk zou dit niet aan je schijf mogen liggen want je hebt er nog drie en met die drie weet het systeem wat op die andere (bijna defecte) schijf zou moeten staan.
TENZIJ, 1 of meer van de overige schijven ook kuren vertonen.
Check S.M.A.R.T info.
-
Ik hoorde ook dat disk1 (die bij mij dus de error geeft) het besturing systeem bevat, klopt dat ?
Ja dat klopt, maar DSM staat volgens mij ook op de andere schijven.
En betekend dat, dat als de schijf sneuvelt, het hele systeem stil valt ?
Nee, want je draait Synology Hybrid Raid, 1 schijf fout tolerantie.
Gelukkig maar..dat is 1 zorg minder !!!
Ik heb inmiddels gezien dat de DS412+ hot swapable is, dus de Diskstion hoeft niet te worden uitgeschakeld
bij het wisselen van de schijf, of is dat toch altijd wel aan te raden ?
-
Ik heb nog boven zitten editen, dus die nog een keer lezen.
Ik heb inmiddels gezien dat de DS412+ hot swapable is, dus de Diskstion hoeft niet te worden uitgeschakeld
bij het wisselen van de schijf, of is dat toch altijd wel aan te raden ?
Hot swap is meer een oplossing voor 24/7 omgevingen als jij dat niet bent dan gewoon uitzetten en dan wisselen.
-
Ik denk dat de schijf steeds slechter word...ik ben nu met laatste back ups bezig, en het kopieeren
is al een keer gestopt midden in een opdracht.
Krijg je een foutmeding dan ?
Eigenlijk zou dit niet aan je schijf mogen liggen want je hebt er nog drie en met die drie weet het systeem wat op die andere (bijna defecte) schijf zou moeten staan.
TENZIJ, 1 of meer van de overige schijven ook kuren vertonen.
Check S.M.A.R.T info.
[/quote]
Ik zal straks even alle schijven checken als ik de belangrijkste back ups klaar heb.
-
Ok.....handle with care ;)
Eerst backup....helemaal mee eens, op dit moment (onzekerheid over die andere HD's) gaat dit voor alles. ;)
-
Bedankt, jullie hulp word echt zeer gewaardeerd !!!
-
Graag gedaan en houdt ons op de hoogte he ? (natuurlijk). ;)
-
Ik heb nieuwe schijf binnen en ik wil gaan vervangen...
Ik ga de NAS uitzetten, en heb in de gebruiksaanwijzing gekeken,
hoe ik de schijf moet plaatsen....voor zover duidelijk :-)
Maar wat gebeurt er dan ?
Word de RAID vanzelf hersteld, en wijst alles vanzelf, of moet ik
nog iets speciaals doen ?
-
Wijst zich min of meer vanzelf.
Je zet de NAS aan, duurt even, oranje led gaat aan en de als begint te piepen.
Je logt in, gebruiker met voldoende rechten, en er komt een schermpje waar je de piep kunt uitzetten.
Je zal zien dat het volume beschadigt is.
Volgens mij sta je meteen al in Opslagbeheer, je kiest herstellen, dan zie je de nieuwe schijf.
Deze voeg je toe en het herstellen is vrijwel meteen klaar.
Dan gaat de NAS de pariteit controleren/aanmaken, dat kan zo 24 uur duren maar de NAS is gewoon te gebruiken.
Succes!
Edit: ik ga er van uit dat je de NAS hebt uitgezet en de nieuwe schijf er al in heb zitten 8)
-
wijst zich vanzelf.
Je moet je het volume herstellen, HD toevoegen en geduld hebben
Edit: Robert is sneller :lol:
-
Verder niets aan toe te voegen behalve dan: succes...heb geduld....komt goed.
Oh..toch nog wat ter info:
Tijdens het herstellen van RAID kun je gewoon de NAS blijven gebruiken. ;)
-
Allen bedankt, vond het toch nog wel beetje eng om zo'n schijf er uit te trekken...
maar jullie hebben me gerust gesteld...ik ga aan de gang :-)
-
Nou, begint al goed, de schroeven zitten muur vast...ik heb hier 4 schroeven draaiers, maar krijg ze niet los !!!
edit:
Gaat echt niet lukken..ben bang dat ik de schroeven kapot draai...
Laat er morgen op m'n werk wel ff naar kijken..
Kan ik de NAS nu met de 3 overgebleven schijven gewoon weer aanzetten, of is het beter om
hem uit te laten ? Ik heb 1 schijf fout tolerantie, maar nu dan niet meer...mocht er dan nu iets fout gaan
heb ik misschien een probleem. Als hij uit staat, kan er niks gebeuren zou je zeggen....
-
nu ff lekker bijdehand gaan doen.
draai ze niet dol!.
uitgebreid kijken welke schroevendraaier het best past.
zeer gecontroleerd (proberen) te draaien.
Eventueel 1(!) druppie kruipolie/coca cola (GEEN!!!! pepsi, dat werkt niet) net naast het kopje en dan ff in laten trekken (30 min tot 1 uur) en wederom zeer gecontroleerd met de schroevendraaier.
-
Kan ook zijn dat de boel nog niet genoeg is afgekoeld ?
-
Ik probeer t over uurtje nog wel een keer...
Anders laat ik op m'n werk de technische mensen er wel naar kijken :-)
Het leek zo simpel......
Maar wat nu...NAS uit laten of aan doen ?
-
Is de slee en schijf al afgekoeld ?
Wie heeft die schroeven toch aangedraaid ?
Teamviewer helpt niet :lol:
Kom op....die schroeven moeten toch los ? Waar woon je ?
-
NAS is door winkel: http://www.wifimedia.eu/
in elkaar gezet, misschien kende degene die dit heeft gedaan
zijn eigen kracht niet :-)
Heb al contact met collega gehad...die zegt dat het hem morgen wel lukt :-)
Maar nog steeds de vraag: NAS weer aan, of nog maar uit laten ?
:-)
-
Mijn ervaring met die schroeven is: hard duwen en dan voorzichtig draaien.
Je voelt een soort "klik" en hij is los. Hoop ik!
-
Maar nog steeds de vraag: NAS weer aan, of nog maar uit laten ?
Tja....je hebt die nas tot nu toe nog in gebruik gehad toch ?
Dan kun je (als je nu niet zonder kunt) toch gewoon weer aanzetten totdat je hem niet meer nodig hebt ?
-
Mijn ervaring met die schroeven is: hard duwen en dan voorzichtig draaien.
Je voelt een soort "klik" en hij is los. Hoop ik!
Ik durf het niet meer aan, zie dat ze al iets beschadigd zijn...
ik laat me collega er morgen mee stoeien :-)
-
Maar nog steeds de vraag: NAS weer aan, of nog maar uit laten ?
Tja....je hebt die nas tot nu toe nog in gebruik gehad toch ?
Dan kun je (als je nu niet zonder kunt) toch gewoon weer aanzetten totdat je hem niet meer nodig hebt ?
Ik kan wel 1 avondje zonder :-)
Hij heeft bijna jaar lang aan 1 stuk aan gestaan...
Kan ie nu even uit rusten :-)
Word vervolgd...morgen !!!
Nogmaals dank voor nu...
-
uitgebreid kijken welke schroevendraaier het best past
Volgens mij de PH2. Dat is best wel een dikke voor zo'n klein schroefje, maar is wel de maat voor mijn originele schroefjes (die ik naast de nas heb liggen)
-
Vreemd...
Word net wakker door de 'beeb"
Ik had de NAS gisteren uit laten staan, maar hij is vannacht dus
vanzelf opgestart...hoe kan dat ?
-
Vreemd...
Word net wakker door de 'beeb"
Ik had de NAS gisteren uit laten staan, maar hij is vannacht dus
vanzelf opgestart...hoe kan dat ?
Stroomschema?
Configuratiescherm -> Hardware en stroom tab Stroomschema
-
Of zit er een japaneesje in je meterkast die je DS stiekum aan heeft gezet?
Dat is ons nog wel eens overkomen :lol:
-
Heb je WOL aanstaan ?
Iemand of apparaat heeft een WOL bericht gestuurd naar je NAS ?
-
Schroefjes door gollega zojuist los gedraaid :-)
vanavond thuis 2e poging tot plaatsen nieuwe schijf.
Ik had de eerste week toendertijd een schema, zodat de NAS
tussen 01.00 en 05.00 uit ging, maar dat gebruikte ik nu al jaar niet meer,
maar waarschijnlijk heeft de NAS dat dan toch weer gebruikt...
Hij ging ook precies om 5.00 aan.
-
:lol:
-
OK..schijf zit er in :-)
Opstarten duurde wel lang...
Er gebeurde verder niet echt iets...ben ff gaan kijken, en vond dit,
neem aan dat dit goed is (zie screenshot)
Ik wacht even met er op klikken totdat 1 van jullie experts mij goedkeuring geeft :-)
-
Nieuwe schijf is 3TB?
Dan repair kiezen.
-
Ja, alle schijven zijn 3TB :-)
Ik klik "repair"
:-)
-
Mooi man.....weet wel dat je gewoon je NAS kunt gebruiken tijdens de repair.....anders zit je maar te wachten en dat kan een heel tijdje duren ;)
-
Ja, ik ben nu gewoon series aan het kijken via de NAS, geen probleem.
Repair is op 12% op dit moment, gaat dus zeker wel even duren...
edit:
Nu pas op 79%
Dat duurt zeker lang :-)
edit 2:
100% volume weer compleet :-)
Bedankt nogmaals voor jullie hulp !!!
-
Gisteren de HD opgestuurd, vandaag al reactie:
De RMA van de Seagate 3000GB Seagate Barracuda ST3000DM001 is afgehandeld en wordt vandaag weer naar u verzonden.
Reparatierapport:
Harde schijf vervangen.
Met vriendelijke groet,
Tom Zwanikken
Wifimedia RMA
Dat vind ik goeie service !!!
-
Vandaag ? TOPPIE, het was geen grap? ;D
Have fun.
-
Dat hoop ik niet :D