Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Marcello73 op 19 oktober 2020, 13:21:50

Titel: Kan niet herstellen
Bericht door: Marcello73 op 19 oktober 2020, 13:21:50
Op basis van het geluid van de harddisks in mijn 420+ vermoed ik dat er één problemen heeft. Ik heb de NAS uitgezet en er een schijf uitgehaald om te horen of het geluid dan weg was. NAS gaf een melding van verstoort volume, maar volume werkte nog. Vervolgens de NAS weer uitgezet en het opnieuw gedaan met een andere schijf. Na opstarten is het volume beschadigd en kan ik niet herstellen. Tenminste... als ik het volume aanklik en dan actie-> herstellen, dan is deze grijs.

Kan ik me hier nog uit redden? Ik heb alle gegevens nog ergens anders, maar toch... als ik niet opnieuw hoef te beginnen is dat fijner. Pijnlijke les...

Dank!

P.s. opzet is SHR met 1 schijf van 6TB en twee van 8TB. Ik kon eerst niet en nu weer wel bij de bestanden, maar status blijft beschadigd.
Titel: Re: Kan niet herstellen
Bericht door: Briolet op 19 oktober 2020, 13:48:11
Citaat
gaf een melding van verstoort volume

Was dat niet ook al "beschadigd". Heb je er bij het terug plaatsen op gelet dat het volume weer geheel ok was voordat je de 2e schijf verwijderde? Want anders heb je nu een pool van 3 schijven waarvan er twee beschadigd zijn. En dan is er volgens mij niets te herstellen omdat je dan de redundancy kwijt bent.

Citaat
Na opstarten is het volume beschadigd en kan ik niet herstellen.

Als ik het goed lees, zit de 3e schijf er op dit moment nog niet in. Met alleen de 2e andere erin valt er niets te herstellen, dus grijs.
Titel: Re: Kan niet herstellen
Bericht door: Marcello73 op 19 oktober 2020, 14:00:03
Briolet... ik ben bang dat ik er inmiddels achter ben dat het niet beschadigd is, maar 'vastgelopen'. De stap die ik, heel slordig, heb overgeslagen is om het systeem tussentijds op te starten. Heb meteen gewisseld. Had kunnen bedenken dat dat niet slim is  :o

Je hebt dus gelijk... ben de redundancy kwijt. Ben nu als een dolle begonnen met backuppen van wat zaken die nog niet gebackuped waren (en ook niet urgent zijn, maar nu toch voor de zekerheid maar) en dan nieuw volume bouwen.

Waardeloos... eigen schuld...  :'(
Titel: Re: Kan niet herstellen
Bericht door: Birdy op 19 oktober 2020, 14:09:33
Als de oude HD er weer in zit, kan je toch weer herstellen ?
Titel: Re: Kan niet herstellen
Bericht door: Marcello73 op 19 oktober 2020, 15:41:19
Hi Birdy, dat dacht ik ook. Alleen die optie is grijs (Volume selecteren en dan Acties - > herstellen). Op de Synology site (zie link hieronder) heb ik inderdaad gevonden dat als schijven vastgelopen zijn herstel niet altijd mogelijk is. Bekende oplossingen: aan - uit, schijf erin en eruit en anders backuppen en opnieuw beginnen/opnieuw beginnen en backup terugzetten. Ook optie opschonen werkt niet. Maar... als je een way out kent hou ik me natuurlijk aanbevolen  ;)

Synology site: Wat moet ik doen wanneer een volume vastloopt (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/What_do_I_do_when_a_volume_crashes)
Titel: Re: Kan niet herstellen
Bericht door: Briolet op 19 oktober 2020, 16:26:00
Citaat
Alleen die optie is grijs
Toevallig kwam ik er gisteren ook achter dat als een verder goede schijf vastloopt, de optie ook grijs blijft. Pas na het even verwijderen, ziet hij de schijf als een nieuwe schijf en kon ik repareren. (maar dit had je ook al geprobeerd, lees ik.

Als die schijf een smart failure gehad heeft, wordt dit opgeslagen in het geheugen van de schijf en weigert dsm die te gebruiken voor reparatie.
Titel: Re: Kan niet herstellen
Bericht door: Marcello73 op 19 oktober 2020, 16:39:07
Hi Briolet,

Wat ik zal doen is eerst dat backuppen afronden en dan een van de schijven er weer uithalen, bijvoorbeeld een dag zonder laten draaien. En dan er weer in. Wellicht heb ik geluk. Fingers crossed!

Dank voor het meedenken