Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: jabe op 23 juli 2020, 15:40:11

Titel: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 23 juli 2020, 15:40:11
Hallo,

Ben nieuw op dit forum en redelijke beginner op NAS-gebied.
Heb mijn oude 212+ vervangen door een 918+ omdat ik te weinig schijfruimte had.

Heb de oude schijven van de 212+ (2 x 2 TB in SHR) in de 918 gestopt en er 2 8 TB bijgestopt.
 
Na 3 dagen pariteitsconsistentie controle wilde ik eea opnieuw inrichten.
Nu is mijn probleem dat mijn oude volume nog steeds bestaat en ik kan de 2 nieuwe schijven daar niet aan toevoegen.
opslagpool 1 bevat 4 schijven 2x2TB en 2x8TB
volume 1 is 1.79 TB groot en niet uitbreidbaar.

Ik heb toen om HD 3 gedeactiveerd en weer aangezet (ik dacht dat ik daarna misschien mijn volume kon uitbreiden, maar nu begint de pariteitsconsistentie controle weer van voor af aan, zucht ....

Wil iemand mij op weg helpen hoe dit aan te pakken?

Alvast zeer bedankt.

Gr

Jan
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: Birdy op 23 juli 2020, 16:02:03
Dit daarnet ook gedaan?
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_expand_volume
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 23 juli 2020, 16:35:57
Bedankt voor je antwoord.
Ja deze weg heb ik gevolgd (Voor een opslagpool met enkel volume)

De opslagpool wordt groter maar het volume blijft het oude volume en kan niet aangepast worden.

Komt misschien van de SHR waar ie in stond?

Mijn idee nu is om alles naar de cloud te backuppen (proefabo synology). Daarna de 918+ te resetten en van scratch te beginnen, maar dat is erg omslachtig.
Er moet toch een betere manier zijn, niet?

Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: Birdy op 23 juli 2020, 16:45:44
Alleen aan de Pool toevoegen is niet voldoende, daarom die link.
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 23 juli 2020, 18:19:57
mm, ik snap niet wat je bedoelt, ik heb de stappen uit de link gevolgd, zie ik iets over het hoofd daarin?
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 23 juli 2020, 18:37:22
zoal ik het lees moet ik eerst de opslagpool uitbreiden - dit heb ik gedaan. de opslagpool is ook groter geworden en bestaat uit 4 schijven (2x2 en 2x8)
onderstaand de gegevens van de pool:

RAID type: SHR (met gegevensbescherming voor 1 schijf fouttolerantie)
ondersteuning meerdere volumes: nee
de totale beschikbare capaciteit: 10,9 TB
de totale gebruikte capaciteit: 10,9 TB
de beschikbare capaciteit = 0 (?)

Opslagtoewijzing
Volume 1 - gebruikte capaciteit 1.65 TB  beschikbare capaciteit 1.79 TB

Bij het volume kan ik geen actie ondernemen alle velden zijn licht grijs dus niet benaderbaar

Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: Briolet op 23 juli 2020, 18:47:22
Iets klopt er niet bij dsm. Je ondersteunt slechts één volume. Dan behoort het ene volume de capaciteit van de opslagpool te gebruiken. De totale gebruikte capaciteit van 10,9 TB geeft ook aan dat alles toegewezen is. Er is 0 TB over om toe te wijzen.

Dan behoort het volume gewoon 10 TB te zijn en niet 1,65 TB. Als ik jouw tabel zie, kun jij niets meer doen en is het een bug in het systeem. Het staat me bij dat iets vergelijkbaars hier een paar week (paar maand?) geleden ook al speelde. Ik zou een ticket aanmaken.
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 23 juli 2020, 19:22:36
Dank voor de reactie!


ik heb net een ticket aangemaakt. Hoelang duurt het voor je antwoord kunt verwachten?
(klinkt stom maar dit blijft door m'n hoofd spoken, grr...)
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: Birdy op 23 juli 2020, 19:56:37
Daar kunnen we weinig over zeggen, soms zijn ze wel snel.
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 24 juli 2020, 10:17:03
Antwoord van Synology:

Previously you have disk fault on HDD1, I think this affected your file system to have errors, this is the reason why volume is not expanded, because system detect there are file system error, hence stop you from expanding, else it will become worst and could lead to volume crash:
Unfortunately, you will need to:

1.Backup/copy all data out manually

2.Run SMART Extended test on all disks

3.Delete bad storage pool/volume

4.Replace any bad HDD that fail the SMART test

5.Create new storage pool/volume with healthy HDDs.


Denken jullie dat ik de backup die ik nu aan het maken ben naar synology C2, dan weer terug kan zetten naar het herstelde systeem?

Kan ik ook alleen de data terugzetten bijvoorbeeld?
Titel: Re: Kan volume niet uitbreiden
Bericht door: jabe op 24 juli 2020, 11:29:38
Om t draadje af te maken:

After new storage pool/volume created, you can install Hyper backup, then select "Restore" > Restore from existing directories > Select backed up data location to restore share folder and packages from backed up data back to new storage pool/volume.

Reference:

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/HyperBackup/restore