Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: jacobus op 06 maart 2013, 08:21:13

Titel: Kapotte schijf
Bericht door: jacobus op 06 maart 2013, 08:21:13
Vorige week gaf mijn NAS aan dat de schijf volume 1 was gecrasht en ook dat de smart abnormaal was. Ik heb de schijf vervangen en de data weer terug gezet. Nu heb ik een behuizing voor schijven en heb daar de kapotte schijf in gemonteerd. Groot is nu mijn verbazing dat na testen van de schijf hij helemaal geen probleem heeft. Wat is nu de oorzaak van de melding van de NAS 209

Jacobus
Titel: Kapotte schijf
Bericht door: Martijndez op 06 maart 2013, 08:47:23
Op een harde schijf zit een chip welke allerlei data bewaard over de harde schijf. Onder andere hoe vaak de schijf is opgestart, of de schijf aanmerkelijk langer bezig is geweest met het repareren van sectors en nog veel meer waarden.  Een (SMART) test programma kijkt onder andere naar deze waarde. Wanneer een marge word overschreden geeft het programma dit aan. De marges in het test programma van de nas staan wat strakker afgesteld dan bijvoorbeeld HD-tune. Een foutmelding betekent in de meeste gevallen dat een hdd op het punt staat defect te raken. Als je NAS het nog doet en je geen garantie op de schijf hebt zou je het kunnen proberen, de kans op een groter defect is dan wel aanwezig.
Titel: Re: Kapotte schijf
Bericht door: jacobus op 06 maart 2013, 18:25:38
Dat wist ik dus niet, ik heb er nu wel een beter gevoel bij.

Jacobus