Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: p15 op 15 september 2014, 12:21:41
-
Ik ben al enkele jaren een tevreden gebruiker van een DS110J (S/N A5G8N00483) met daarin een 3TB harde schijf van Seagate (Barracuda ST3000DM001). Zaterdagavond laat kreeg ik een melding dat de verbinding van mijn NAS verloren was gegaan. Dit is in het verleden wel eens vaker gebeurd, maar deze verbinding herstelde zichzelf iedere keer weer vanzelf. Zondagochtend was deze verbinding er nog steeds niet en dat is de hele dag zo gebleven. Heb geprobeerd om de NAS uit en aan te zetten, maar tevergeefs. Enige mogelijkheid om de NAS uit te krijgen, was het toepassen van een harde shut-off d.m.v. het afsluiten van de stroomtoevoer. Na enige tijd de NAS weer aan de stroom gehangen, maar tevergeefs. De blauwe Power-lamp blijft snel knipperen en alleen de groene LAN-lamp brandt continu. Zowel de Status-lamp en de Disk-lamp branden in zijn geheel niet meer. De fan draait wel.
Heb gisterenavond de tijd genomen om de verschillende fora door te nemen en als mogelijke verklaring kwam ik tegen dat het moederbord defect kan zijn. Heb dit geprobeerd uit te sluiten door de externe en interne harde schijf/schijven te verwijderen en de NAS opnieuw op te starten. De NAS zou dan binnen enkele minuten een piep moeten geven en de blauwe LED-lamp moet dan continu blijven branden. Dit is echter niet het geval, waardoor ik de conclusie trek dat het moederbord van mijn DS110J het begeven heeft.
Heb Synology al gemaild voor ondersteuning, maar ben bang dat reactie even op zich laat wachten. Ben benieuwd of jullie nog goede tips hebben. Klopt mijn diagnose wel? Nog andere dingen die ik kan doen om e.e.a. uit te sluiten? En als het moederbord inderdaad kapot is, is de data op mijn harde schijf nog wel oké? Ben zelf absoluut geen expert...
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
Ik begrijp dat je deze tutorial hebt uitgevoerd en het resultaat NIET is:
Als u een luide pieptoon hoort gevolgd door een gestage blauwe Power-LED binnen een minuut dan is het moederbord functioneel.
M.a.w. ja, dan is het moederbord helaas defect en denk dat Synology dezelfde conclusie trekt.
is de data op mijn harde schijf nog wel oké?
Ik verwacht van wel, je kunt dit eenvoudig checken met:
ext2explore: deze leest n.l. ext* filesystemen dus, download:
http://sourceforge.net/projects/ext2read/
Dit is een zip file, uitpakken en je krijgt ext2explore.exe en is het programma zelf (dus geen installatie).
Zorg dat die HD aan de PC hangt via eSATA/USB of in je PC aan een SATA kabel.
Start ext2explore.exe op, hier een voorbeeld:
[attachimg=1]
Ga naar volume1, dat is n.l. waar je gebruikers data op staat (gedeelde mappen en verborgen mappen)....even browsen dus en kijken of het leesbaar is.
-
@Birdy
Bedankt voor je snelle reactie.
Heb inderdaad die bewuste tutorial uitgevoerd, vandaar ook mijn persoonlijke diagnose. Hoop van harte dat de data inderdaad nog intact is, maar kan dat nu -vanaf mijn werk- niet controleren. Heb bovendien (nog) niet de beschikking over de hulpmiddelen om e.e.a. te checken.
Weet jij soms hoe Synology qua garantie/service met een defecte moederbord omgaat? Ben in de vervelende omstandigheid dat ik géén factuur heb van de NAS, dus terug naar de winkel wordt lastig (lees: onmogelijk). Zijn er losse moederborden te koop? En zo ja, tegen welke kosten?
-
Op een model uit 2010 (of is het 2009) zal toch geen garantie meer zitten ben ik bang.
Of Synology nog moederbordjes in voorraad heeft?
Misschien even op Marktplaats kijken, wie weet staat er nog een 110j op?
Maar de schijf overzetten in een DS111 of nieuwer moet ook werken.
-
Weet jij soms hoe Synology qua garantie/service met een defecte moederbord omgaat?
Geen ervaring mee echter, je NAS is wel zo'n 4 jaar oud, weinig kans verwacht ik (zeker zonder factuur), maar niet geschoten is altijd mis.
Zijn er losse moederborden te koop? En zo ja, tegen welke kosten?
Geen idee of die nog te koop is en als deze te koop is dan zal de prijs niet veel lager zijn dan een een nieuwe NAS, je hebt de nieuwste DS115j (https://www.synology.com/nl-nl/products/DS115j) al voor rond de 90 Euro. (http://tweakers.net/pricewatch/413718/synology-ds115j.html)
-
Ik kreeg gisteren onderstaande reactie van SYnology.
thank you for the inquiry.
If the blue LED blinks endlessly after powering on the system with no hard drives in the unit, I would suspect the unit is not working properly.
If this is the case, you could consider to send back your DiskStation unit (without disk drives) to Synology World Headquarters which in Taiwan. Then we will have a test. Since we cannot guarantee the DS could be fixed, and the shipping cost/freight (one way) will be incurred and need you to cover the expense (one way). If you accept the offer, please send us the DS to address below:
Synology Inc.
Technical Support
6F., No.40, Sec. 1, Chengde Rd., Datong Dist.,
Taipei City 10355,
Taiwan (R.O.C.)
Tel: +886 2 2552 1814
If you have further questions or suggestions, please feel free to contact us again.
Sincerely,
Max Jan
Wat vinden jullie van deze reactie?
-
Ik weet dat er vorig jaar iemand op het forum of zijn NAS of alleen het moederbordje had opgestuurd naar Taiwan.
Kreeg het vrij vlot weer werkend terug.
Een pakket versturen via PostNL tegen wereldtarief tot en met 5 kg is iets als 18 euro.
Je kan het altijd gokken toch?
-
Ik kan het voor die € 18,- inderdaad proberen ja. "Nee" hebben we en "ja" kunnen we krijgen.
Vraag me alleen af of er nog dingen zijn die ik nog zelf kan proberen, alvorens mijn DS110J naar Taiwan op te sturen. Kan het nog zin hebben om het apparaat te resetten? En zo ja, loop ik dan een risico om data van mijn harde schijf kwijt te raken? Of heeft resetten geen enkele zin en kan ik me die 'moeite' besparen?
PS. Ik ben geen kenner, verre van ;)
-
Als het testje van het moederbord al faalt lijkt er weinig hoop.
Je zou nog een andere schijf kunnen proberen.
Ik zou de bestaande schijf goed opbergen en de NAS opsturen.
-
Heb tegen beter weten in de resetknop nog maar even geprobeerd, maar helaas.
Heb de DS110J vandaag naar Taiwan opgestuurd (voor € 18,-). Ben heel benieuwd hoe een en ander verder gaat verlopen en wat voor service Synology kan én wil bieden. Ik houd jullie op de hoogte.
-
Ik ben benieuwd!
En ook hoe snel dat gaat, we wachten af.
-
Zojuist onderstaande bericht gehad vanuit Taiwan (ze hadden me al eerder laten weten dat ze mijn DS110j op 24 september hadden ontvangen).
Hi,
The DS110j is repaired. Please provide the shipping information, so that we can ship it back to you.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Full Name:
Address:
Postal Code:
City:
Country:
Tel.Number:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Note: Each filed is necessary for international shipping.
Thank you.
Best regards,
Grant Cheng
Joepie! :P
Wat een service!!!
Heb nog even geïnformeerd naar wat er precies defect was en hoe ze hem gerepareerd hebben, maar heb daarop nog geen antwoord.
Zodra ik dat heb, zal ik het met jullie delen.
PS. Nu alleen nog hopen dat er bij het transport niets fout gaat ;)
-
Dat is toch vrij snel.
-
Toch een super nette service van Synology! Kost je toch uiteindelijk alleen de verzendkosten naar taiwan toe?
-
Netjes hoor, van Synology :!:
-
Heb weer een reactie vanuit Taiwan gekregen.
Hi,
The capacitor on the motherboard is damaged and it may be caused by high humidity.
Please keep the DiskStation in a dry environment if possible.
We'll provide a tracking number later.
Best regards,
Grant Cheng
Volgens Google Translate is een 'capacitor' een condensator, die dus beschadigd zou kunnen zijn door een hoge vochtigheid. Kan me daar niet zo heel veel bij voorstellen, omdat deze -net als bij de meeste mensen- in de meterkast staat. Maar goed, ik ben blij dat ze hem hebben kunnen én willen maken.
Ben inderdaad (als ik het allemaal goed heb begrepen) alleen verzendkosten à € 18,- kwijt. Voor dat geld heb je absoluut geen nieuwe (al heb ik wel overwogen om de DS115j als vervanger te kopen). Weet alleen niet wat ze nu precies gedaan hebben bij de reparatie, maar dat laat ik ook maar zo. Heb onvoldoende kennis om daar zelf iets zinnigs op te zeggen en ga ze daar in Taiwan niet meer mee lastig vallen.
PS. Kan ik straks (als ik mijn gerepareerde DS110j weer terug heb) mijn harde schijf gewoon weer bevestigen en opstarten? Of moet ik eerst iets anders doen? Heb namelijk ook ergens iets gelezen over migreren...
-
Kan ook een elco zijn. De dingen gaan vrij vaak stuk.
Ik heb al meerdere monitoren zo gemaakt, onderdeeltje van 60 cent erin en klaar.
Of dat met "vocht" te maken heeft weet ik niet.
-
Geweldige service voor een apparaat dat vijf jaar oud is. Probeer dat maar eens met je TV of zo.
Condensators zijn dingen die per definitie kapot gaan. Het elektroliet in de condensator vergaat op den duur.
Hoge vochtigheid is eigenlijk geen reden voor een snelle achteruitgang. Wat wel een versnelde veroudering tot stand brengt is hoge temperatuur.
Verder zijn er natuurlijk altijd individuele componenten die toevallig wat slechter zijn en sneller slijten.
De levensduur van alle electronica wordt praktisch alleen bepaald door de kwaliteit van de condensatoren, de rest slijt eigenlijk nauwelijks.
Ja als het goed is kun je je schijf zo weer in je DS110j stoppen en opstarten.
Edit @Robert. Een Elco is een Electrolitisch Condensator. Daar hebben ze het over. Andere condensatoren (kleine capaciteiten) hebben geen elektroliet en slijten dus niet.
-
Heb mijn DS110j afgelopen maandag weer terug ontvangen vanuit Taiwan. Heeft alles bij elkaar dus 2,5 week geduurd. Heel netjes dus.
Heb de DS -na uitpakken- eerst maar eens opgestart zonder harde schijf. En het blauwe aan/uit lampje knipperde toen niet meer, gelukkig maar. Probleem lijkt dus verholpen. Vervolgens DS uitgezet, harde schijf gemonteerd, aangesloten en aangezet. Maar nu knippert het statuslampje oranje en in DS Assistant vind ik de DS wel, maar die geeft aan "niet geïnstalleerd"...
Klopt het dat het DSM systeem op de harde schijf dan beschadigd is? Zo ja, wat moet ik doen om e.e.a. weer aan de praat te krijgen én de data op de harde schijf niet kwijt te raken?
Ben de volgende link al tegengekomen: http://www.synology.com/support/faq/579
Ben niet in de gelegenheid om schijf in mijn PC te plaatsen. Heb namelijk geen PC, alleen een laptop. Moet ik dan zoiets gebruiken: http://www.mijn-gadgets.nl/Webwinkel-Product-75641999/2.5In-Hard-Drive-SATA-22Pin-To-eSATA-Data-+-USB-Powered-Cable-50cm.html ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
Je moet via Synology Assistant DSM opnieuw installeren. Eenvoudig gezegd staat DSM gedeeltelijk in het flashgeheugen op je moederbord en gedeeltelijk op de harde schijf. Het gedeelte in het flashgeheugen ben je nu kwijt. Dus moet je opnieuw configureren.
Als het goed is zal hij de data op je harde schijf wel herkennen. Dus die heb je dan na de installatie weer terug.
-
Dat gaat alleen werken als je Laptop een eSata aansluiting heeft.
En natuurlijk een USB aansluiting maar dat hebben alle laptops.
Als je geen eSata aansluiting hebt zul je zo iets moeten kopen.
http://www.mobile-harddisk.nl/product/2005/icy-box-ib111stu3wh.html
-
Dat gaat alleen werken als je Laptop een eSata aansluiting heeft.
Zo'n aansluiting heeft mijn laptop, maar is het echt nodig om de data op mijn harde schijf eerst veilig te stellen? Als ik Hofstede mag geloven, is het niet nodig om de bestaande data veilig te stellen. Maar is dat echt zo? Zijn er meer forumleden die dit kunnen bevestigen?
-
Je kan DSM opnieuw installeren zonder de user data kwijt te raken.
Als je de dubbel resetknop procedure volgt is DSM er immers ook af.
Je zet het er opnieuw op.
-
Verwijderd. (Er lijken opeens een paar posts in dit draadje weg te zijn zodat antwoord geen relevantie meer heeft).
Vermoedelijk de schuld van een vogeltje ... :D
-
@Hofstede
Verplaatst naar:
http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/fabrieks-instelling-reset-nvram/?topicseen
-
Ik heb ook al enige tijd dezelfde problemen. Had al eens contact gezocht met synology maar nooit antwoord gehad. Dus maar een DS114 gekocht.
Nav deze topic nogmaals een bericht gestuurd. Voor €18,95 heb je wel weer een werkende NAS. Ben benieuwd.