Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: wiltop op 21 juli 2015, 09:56:47
-
nadat ik een 4tb disk had vervangen door een 6tb , was mijn nas 2413 niet meer bereikbaar.
tijdens het toevoegen , kon ik sabznb al niet meer bereiken , na uitbreiden , raakte het contact met de nas kwijt , het blauwe licht knippert , plus lan1 en lan2.
gewoon wachten ?
-
Vervangen van een HD naar grotere HD kan lange duren echter, na verloop van tijd zou de NAS toch bereikbaar moeten zijn tijdens de integriteits check.
Weet niet wanneer je de HD vervangen hebt ?
Wat laat Assistant zien ?
-
hij was al drie dagen bezig met checken enz , was ondertussen wel bereikbaar , laatste status was uitbreiden , toen hij daarmee klaar was , werd de verbinding verbroken , en kan er nu niet meer bij.
-
Wat laat Assistant zien ?
-
En geef eens aan wat alle ledjes doen:
[attachimg=1]
-
lan1 en lan2 , blinken
blue light is flashing
geen andere leds
-
lan1 en2 , blinken groen
-
alle schijven statisch groen
-
En voor de derde keer: Wat laat Assistant zien ? (laat een paar keer scannen en zet eventueel even AV en FW uit op je PC)
-
maar ik kan niet in mijn nas , of bedoel je iets anders ?
-
ok , controleren bestand systeem , nog 6589 minuten
-
En dat zie je in Assistant dus, je NAS is wel bereikbaar via Assistant.
Wat gebeurt er als je op "Verbinden" klikt ?
-
ik zie verbinden niet staan , maar als ik op die regel klik van controle bestand systeem , komt de vraag og ik de controle wil overslaan
is nu nog 2995 minuten
-
Dus van 6589 minuten naar 2995 minuten in 15 min. ?
Dan klopt die voorspelling niet echt :S
Dus heb je kans dat het nog 15 - 30 min kan gaan duren die check.
Houdt het even in de gaten.
Misschien dat hierna nog de RAID optimalisatie gaat plaatsvinden, heb ik ook gehad maar, kon de NAS gewoon gebruiken.
-
ok ik wacht
-
ik ben ff weggeweest , stond op 2365 min , maar nu kom ik ook niet meer assistant in , nog langer wachten , of herstarten ?
-
Herstarten op eigen risico, ik kan niet beoordelen of dit goed gaat aflopen.
Wat ik zou doen, is Synology om raad vragen:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
https://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
ticket heb ik al , maar duurt soms erg lang
-
om 18.45 uur was het systeem weer beschikbaar
moest wel systeem partitie herstellen , en sabznb werkt niet meer
-
heb weer een 6tb schijf vervangen , leek allemaal goed te gaan , maar pariteit controle , begon weer na ongeveer 55 % , bij derde keer , startte de nas opnieuw op , en had geen toegang meer.
met assistent 1 server gevonden (gereed) , krijg inlog scherm , dan bezig met verwerken.
sabznb loopt gewoon door , kreeg gisteravond met verkenner nog de bestanden te zien, leds op nas zien er normaal uit
-
Weet niet in welke tijdspanne je kijkt maar, laat die NAS gewoon z'n gang gaan.
Wanneer je de NAS opnieuw start en die controle was nog niet gereed, dan begint die controle weer opnieuw....dus bij 0% en hierna zal nog een RAID optimalisatie plaatsvinden en kan ook nog een tijdje duren.
Overigens, nog ooit iets van Support vernomen ? Je had toch ook een ticket ingelegd ?
-
ja , maar die gaven als antwoord , dat leek mij te gek
Vorig berichtVolgend berichtTerug naar berichten
Re: Synology Support Ticket: #631706
Re: Synology Support Ticket: #631706
Synology Support
Prioriteit Hoog
23-7-2015
[Dit bericht boven aan het Postvak IN laten staan]
Aan: wiltop@msn.com
Good morning sir,
Thank you for your inquiry, if the motherboard is broken yes it will be necessary to remove the 12 disks for the replacement of the Nas as it still warranty running i guess. So i request a hard reboot to know about the flashing led, the symptom could be related to a failed motherboard if the Nas still blinking even with a hard reboot. So yes, take out the 12 disks in this case could be the the best option to repalce the Nas.
Thank you
Best regards
Alex MBOULA
Technical support
-
Nou, even een moederbord testen, is niet te gek hoor, of bedoel ja dat niet.
-
nu mijn 12 schijven verwijderen , kan dat zo maar , en terug stoppen , willekeurig , of in zelfde volgorde
ik ben dinsdag begonnen , met 6tb schijf , rond 10 uur
met assistent kom ik er nu niet meer in (inlog beeld) , wel met dsm
alle leds nog ok , met sabznb gaat ook nog
met putty niet , met ping ok
-
Schijven op dezelfde plek terug plaatsen is wel raadzaam.
-
blue light blinkt nu niet , zo lijkt mij geen moederboard
-
vandaag om 6 uur maar een reset geprobeerd van 4 sec , hoorde echter geen biep , toen maar de power er af gehaald , en weer power on.
systeem start weer op , en gaat verder met pariteits consistensie controle , op 52,4 % , om 9.30 uur systeem weer onbereikbaar op 64,2 % ,
maar weer power off en on , systteem gaat verder met 64,2 % , maar afwachten
-
vanmorgen 8.00 uur was controle klaar , en kon ik met beheren , bestand systeen uitbreiden tot 47tb ,echter na dit boodschap dat ik bestands controle moet uitvoeren , en opnieuw opstarten , zo gedaan , na 15 min met assistent 1 server gevonden , met melding bestands controle uivoeren nog 57696 min , skippen of doorgaan.
laat het maar ff , maar kan toch niet zolang wachten ?
systeem is niet beschikbaar
-
net thuis , alles lijkt oke , maar voor twee schijven (6tb wd red) , disk 10 en 12 , geeft hij aan systeempartitie mislukt ,
geeft niet aan wat te doen , gaarne nog wat advies
-
Misschien is een schermprintje wat duidelijker?
-
ff later , gaf hij de melding nogmaals , maar nu met de optie herstellen , alles lijkt oke nu
bedankt voor de reacties
-
daar ik toch weer twee keer het contact met de nas ben kwijtgeraakt , ik kan hem weer opstarten , door de powerkabel eruit te halen , een groot probleem is het dus niet.
kreeg het volgende advies van support
Good morning sir,
Thank you for your reply, if you are running third party packet as Sabnzb, this could create system issue and make the system hanging.These applications can modify DSM and create security breach. In such case, we encourage customers to save the configurations and applications with the Backup and replication application.Reset the Nas : https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/tutorials/493 and to reinstall DSM : https://www.synology.com/en-global/support/download . This procedure will not delete your datas, only your system partition will be renewed
bij mij loopt ook sabznb , ik zal dit eens stoppen , en kijken of het dan ook gebeurt
zal eerst een backup maken op de 1211 (gaat nog net)
dan het advies maar opvolgen , en dsm opnieuw installeren , maar wat zijn dan de stappen die ik moet nemen ?
-
1 - Configuratieback-up maken. (https://help.synology.com/dsm/?lang=nld§ion=DSM&version=5.2&link=AdminCenter%2Fsystem_configbackup.html)
Of Backup en replicatie gebruiken, daar kan je ook een Configuratiebackup maken maar ook backups maken van bepaalde geinstalleerde packages.
2 - Reset volgens de tutorial, punt 3. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493#t3)
3 - Configuratiebackup terugzetten en eventuele packages backups.