Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: dklimp op 08 oktober 2016, 11:18:53
-
Na een netwerkkabel verwisseld te hebben begon de NAS plotseling te piepen en het lampje van Schijf 1 brande niet meer.
Synology gaf aan dat dat Volume degrated was en de schijf vervangen dient te worden. ( 4 schijven in een RAID 5 )
Hedenochtend de schijf vervangen en NAS opnieuw opgestart. Probleem gaat vervolgens niet weg.
De vervangende schijf is identiek aan de vorige en de rest van de schijven.
Wie kan mij in de goede richting brengen om er voor te zorgen dat ik weer de juiste RAID5 volume hebt met 4 schijven.
-
Je moet inloggen op de NAS en onder opslagbeheer de reparatie van het volume starten.
-
Onder storage Manager "volume" worden maar 3 drives getoond ) Drive 1 wordt nergens genoemd . Wel nog steeds de melding number of failed disk 1`. Zie nergens iets van dat ik de volume kan repareren. Bij disk group wordt niets genoemd. bij HDD/SDD worden 3 schijven getoond en de melding dat gisteren schijf 1 is verwijderd.
Zie nergens iets van een button dat ik de volume kan repareren.
Neem aan dat de NAS wel de eerste schijf moet zien voordat de volume gerepareerd kan worden.
dank voor je hulp en reactie zover.
-
Lees deze. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair)
-
Hij hoort die schijf te laten zien onder HDD/SSD. Dus ik zou controleren of die nieuwe schijf goed geplaatst is. Of mogelijk is die vervangende schijf ook niet goed? Kun je die anders eerst in een computer testen?
-
dank voor de link, helaas werkt dit overzicht niet. Heb voor de zekerheid de kapotte drive terug gezet voordat ik met je link aan de gang ging. Nergens staat het woord "repair " bij overview ( zowel met de kapotte als de nieuwe drive ). alleen melding "one or more volumes are degrated, we recommend replace faulty drive with healthy drive".
Bij tab Volume is the manage button inactief. ( zowel bij de kapotte als de nieuwe drive ).
De link biedt voor mij dus geen oplossing in deze. Dank voor je reactie.
De nieuwe schijf is vandaag nieuw aangeschaft en zichtbaar op de pc via cradle.
Wat ik zo vreemd vindt is dat nergens de eerste schijf zichtbaar is,.......NAS reageert alsof the bracket leeg is.
-
En bij Opslagbeheer, HDD/SDD staat de nieuwe schijf ook niet tussen?
-
Nee,...hier staan alleen schijf 2, 3 en 4 genoemd.
-
NAS reageert alsof the bracket leeg is.
Als je de de bracket/lade in de NAS duwt, hoor(de) je dan wel een klik ?
Zo niet, dan zit de bracket/lade er niet goed in.
-
yep,....de klik wordt zeker gehoord. Denk dat ik maar wederom down ga brengen en alles nogmaals goed controleren.
Is de DS415+ trouwens hot swoppable of wordt dit afgeraden ?
-
Het zou ook kunnen dat niet je schijf, maar de aansluiting in de NAS defect is. Heb je de oude schijf in de PC getest?
-
Hot swapable is de 415+ zeker, kan geen kwaad.
-
ga ik de schijf "hot" vervangen. Mocht de aansluiting defect zijn. Wat is dan de volgende stap ?
Ik heb helaas geen mogelijkheid om de NAS weken kwijt te zijn voor opsturen voor reparatie.
-
Geen tijd om op te sturen voor reparatie?
Dan moet je een nieuwe kopen als er een bay aansluiting defect is.
-
Alles maar los gekoppeld,...alle schijven eruit gehaald inclusief kapotte schijf 1.
Unit in mijn handen genomen en beetje fronsend en interessant naar binnen gekeken,...alsof ik zou kunnen zien wat er loos is, maar mijn vrouw stond erbij.
vervolgens een keer het stof een beetje weg geblazen, alle schijven terug geplaatst, inclusief de kapotte hard drive.
Weer op stroom gezet aangesloten en lampje drive 1 ging weer branden en in staat repair uit te voeren volgens bovenstaande link.
Is nu de volume aan het repareren en ik ben eindelijk in het bezit van een spar disk.
Dank voor jullie hulp. Als je er echt niet uitkomt,....blazen helpt ;-)
-
Of anders een hamer .... ;)