Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: jan rosaer op 07 januari 2018, 11:15:40
-
Hallo,
momenteel 1 jaar in het bezit van een DS1515+ met 5 x 4T schijven WD40EFRX
verbonden met de router via LAN 1&2
Sinds een maand begon de NAS regelmatig uit te vallen, in het begin een paar keer per dag en op het einde meermaals per uur.
Telkens de melding dat het systeem onverwacht was afgesloten.
Op dit forum gevonden dat mogelijk de kabels oorzaak konden zijn.
Daarom eerst verbonden met 1 kabel op LAN 3 --> merkelijke beterschap
Daarna LAN 4 bijgestoken na een paar dagen en alles bleek ok.
Na 2 dagen is de NAS echter "dood", zelfs de on switch geeft geen kik. LAN leds aan de achterzijde werken wel, dus ligt het niet aan de voeding.
Is er misschien ergens een zekering gesprongen of is het probleem erger ?
Toestel valt wel nog onder garantie dus zal hem waarschijnlijk terug moeten inleveren, doe ik dit met of zonder schijven ?
Alvast bedankt voor enige reactie
Jan
-
Heb je de lan poorten in een bond gezet?
Als je dat niet hebt gedaan heeft je nas meerdere IP adressen, is misschien niet handig.
Gebruik anders eens één LAN kabel.
-
Na 2 dagen is de NAS echter "dood"
Je zou dit probleem (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/) kunnen hebben.
-
Yep
stonden eerst in bond poort 1&2
Daarna alleen 4 gedaan
tenslotte 3&4 ook in bond
zelfs zonder kabels krijg ik geen reactie als ik op de on knop druk kort of lang geen verschil
-
Je zou dit probleem (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/) kunnen hebben.
wow
had al veel goeds gehoord over dit forum
maar zo'n snelle reacties had ik niet verwacht :o
ik kijk onmiddellijk na
wordt vervolgd
-
is dus inderdaad een Intel Aton C2538
dat wordt dus rekenen op de garantie, gelukkig nog maar 13 maanden oud
RAID5 was gelukkig ingesteld en alle data hopelijk nog aanwezig op de schijven
Is er al reactie van Intel, hopelijk steken ze een beter gevalideerde CPU ter vervanging en niet terug een C2000
-
Of je krijgt een nieuwe terug of een gemodificeerde unit.
Staat allemaal in de gegeven link.
-
dat wordt dus rekenen op de garantie, gelukkig nog maar 13 maanden oud
Deze NAS heeft 3 jaar garantie, en nu dacht ik dat er nog een jaar bij kwam door dit typisch probleem.
-
Een vraag van een leek....
Vermits de huidige 1515+ dood is kan ik geen migratie van de gegevens doen.
Kan ik bij ontvangst van de herstelde/nieuwe 1515+ gewoon de schijven erin steken, in dezelfde volgorde natuurlijk ?
-
Ja hoor, je kunt gewoon migreren (hoofdstuk:
2.1 Migratie tussen twee identieke Synology NAS-modellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_5_0_and_later#t2.1), daarbij de instructies opvolgen die je krijgt na het opstarten.