Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: frohart op 21 februari 2015, 10:06:57
-
Ik kan enkel nog mijn nas DS1815+ benaderen via de assistent. Ik heb opgemerkt dat ik voor mijn NAS een 178.118. ip adres heb en voor mijn pc een 81.165. heb nogthans zijn ze beide op een cisco switch aangesloten die rechtstreeks verbonden is met te telenet router.
-
Twee totaal verschillende IP adressen in hetzelfde netwerk klinkt nooit goed.
Kabeltjes al eens verwisseld?
Hoeveel netwerkpoortjes van de 1815+ heb je in gebruik?
-
Ik gebruik slechts 1 kabel op de LAN 1 poort.
Heb andere kabel eens gebruikt en blijft zelfde probleem
Alles in de switch is uitgetrokken en enkel verbinding met telenet en computer en nas.
Heb Lan 4 geprobeerd en de Lan 1 uitgetrokken, nu heb ik het zelfde ip adres range zoals de pc en zie ik de nas in mijn netwerk, maar nog geen map waar ik kan naartoe schrijven zoals vroeger.
-
Ik neem aan dat je NAS op DHCP staat dus, krijgt je NAS automatisch een IP-adres van de Router, in de geval beginnende met 178.118.
Als je PC ook op DHCP staat dan zou je PC ook een IP-adres van de Router moeten krijgen beginnende met 178.118 en niet beginnende met 81.165.
Het punt is dat dit twee netwerk segmenten zijn waardoor 178.118 en 81.165 met subnet mask 255.255.255.0 (nogal standaard) elkaar niet kunnen vinden.
Controleer nu eerst eens even of je PC en NAS op DHCP staan.
Heb je nog andere apparatuur ? Beginnen deze met 178.118 of met 81.165 ? Ook DHCP ?
En als die Cisco switch geen LACP ondersteund dan kun je beter die NAS LAN poorten in bond zetten heb ik begrepen, zie deze Topic. (http://www.synology-forum.nl/file-station/bewerking-mislukt-in-filestation/msg148793/#msg148793)
-
Aanvullend: probeer vanaf je PC maar eens te pingen naar je NAS in cmd: ping <het IP-adres van NAS>
-
Beste,
Voorlopig werkt alles terug, vermoed dat het die DHCP van pc was die niet aanstond.
Alvast bedankt.
-
… en voor mijn pc een 81.165. heb …
Dan heb je je PC verkeerd aangesloten. Dus niet via een router, maar rechtstreeks via een modem op het internet. De 81.165… range is geen interne range
Of geen DHCP aan staan. (Maar als je dat uit zet, weet je dat toch?)
-
Vermoed dat het die DHCP van pc was die niet aanstond.
Vermoed ? Dat kun je of heb je toch gecontroleerd ?
-
Ja inderdaad eerst heb je de telenet router die is verbonden op een 24 port switch van cisco en vandaar waarschijnlijk dat u rechtstreeks bedoeld dat hij is aangesloten. Ik heb geen gewone telenet router daar we business klant zijn.
Vanuit die switch vertrekt alles rondom het huis naar de digiboxen, tv's, printers, computers en wifi router, enz.