Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: watersource op 04 mei 2021, 12:02:41
-
Ik maak net iets verontrustends mee (vond ik in ieder geval). Ik was aan het werk met de NAS die naast mij staat en zie opeens de lampjes van de NAS uitgaan (behalve de LAN) en ik kan de NAS ook niet meer bereiken.
Wat kan hier aan de hand zijn en hoe kan ik de NAS het beste weer opstarten? Kan ik door de Aan/Uit knop ingedrukt te houden de NAS weer starten of dien ik iets anders te doen?
Alvast dank voor jullie hulp.
Mvg.,
René
-
kan de NAS ook niet meer bereiken.
Dan zal de NAS dus uitstaan.
Eerst maar eens weer aanzetten en kijken of alles werkt en misschien dat je bepaalde meldingen krijgt.
-
Kijk eerst naar de voeding van de NAS. Mogelijk zit de stekker niet goed of is de adapter defect.
-
Ik heb in eerste instantie de Aan/Uit knop lang ingedrukt gehouden. Daarop gingen alle andere lampjes weer branden, maar gingen daarna alle lampjes uit (Ik hoorde de schijven opstarten, maar daarna ging alles helemaal uit).
Vervolgens heb ik de NAS opnieuw aangezet en startte de NAS weer op zonder verdere meldingen (althans dat ik heb kunnen vinden). Is toch nog te vinden waarom de NAS afsloot (maar blijkbaar toch niet helemaal)?
Zie in de attachment de laatste regels uit de log. Het lijkt erop dat de eerste aan/uit de countdown startte? Ik snap niet waarom daarvoor dan alleen de LAN status led actief was.
-
Ik heb in eerste instantie de Aan/Uit knop lang ingedrukt gehouden.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk dat als je hem bij het aan zetten te lang ingedrukt houdt, hij bij het opstarten een signaal ziet om weer af te sluiten.
-
Dat klopt inderdaad @Briolet
1. Druk op de aan-uitknop om uw DiskStation in te schakelen.
2. Om DiskStation uit te schakelen, drukt u op de aan-uitknop en houdt u deze ingedrukt tot u een geluidssignaal hoort en het ledlampje van de voeding begint te knipperen.
-
Mooi om te weten dat daardoor de NAS uit ging, alleen ik ben toch wat in verwarring dat de NAS blijkbaar niet uit stond maar dat hij niet meer bereikbaar was en (behalve de LAD led) de leds uit waren... Wat kan hiervoor een verklaring zijn?
-
Sinds DSM 6.2.4 en hoger, zijn de statussen van de ledjes gewijzigd voor de NAS modellen van 2015 en later.
Denk dat de NAS misschien wel in slaap was.
Lees dit artikel (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Overview_of_LED_indicator_statuses_during_bootup) eens.
-
Dat lijkt er inderdaad aan de hand te zijn. Dank voor de verwijzing naar het document van de verandering in het gebruik van de LEDs, ik was mij daar niet van bewust. Achteraf was er dus eigenlijk niets aan de hand en had ik gewoon door kunnen werken :-).
-
Mooi, het wordt overigens ook vermeld in de Release Notes van DSM 6.2.4-25556 (Punt 5) (https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DSM?model=DS418j) ;)
-
Ik lees eigenlijk altijd de release notes maar heb hier duidelijk over heen gelezen.