Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Woohoo op 20 januari 2024, 13:32:29
-
Ajajaja ...
(zie screenshots)
Afgelopen week een HD vervangen omdat deze niet meer goed was. Geen probleem. Nieuwe HD erin (WD 4TB Red Plus) en de pool opnieuw laten initialiseren. Heb dit al een keer eerder gehad, en dat ging altijd zonder problemen.
Tot nu ...
Nu geeft DSM aan dat die nieuwe schijf (nog) niet geinitialiseerd is, maar erger nog (of als gevolg daarvan?), dat de hele Pool gecrashed is omdat er weer een schijf niet goed meer blijkt te zijn (op zich niet vreemd na 12 jaar).
Maar wat nu?
DSM geeft aan eerst een backup te maken van de hele boel voordat ik een nieuwe schijf er in zet. Klinkt logisch want in de Pool van 8TB heb ik twee schijven die niet mee werken. Ik vrees dan ook dat het vervangen van die ene schijf er voor zorgt dat ik aardig wat data kwijt raak.
Kan ik een USB schijf van 8TB aan de Synology hangen om (wat er nog aan data over is) te kopieren, of wat?
Ik dacht eerst een schijf aan mijn Mac te hangen en alles te kopieren, maar via de Finder (ik werk op een Mac) gaat niet lukken want de volumes die ik standaard van de NAS beschikbaar/gemapped heb laten niets meer zien behalve een draaiend icoontje dat ze druk bezig zijn om de gegevens op te halen en na een uur of zo is dat niet veranderd, ofwel, de data wordt niet meer herkend?!
Ik heb ook een cloud backup bij Crashplan, maar daar data terughalen kost me een flink aantal weken ... of maanden ...
In DSM File Station kan ik overigens nog wel alle data zien, maar of dat dan ook te backuppen/kopieren is weet ik niet.
Sterker nog, op mijn iPhone, waar ik DS File heb staan, kan ik ook nog alles zien.
Wellicht een idee om mijn iCloud opslag tijdelijk te verhogen naar voldoende TB en dan alles naar iCloud kopieren, en daarna op een externe HDD van voldoende capaciteit?
Kortom, wat is nu de beste strategie om te volgen?
-
Ik zou een 8TB HD aan de NAS hangen, dan Hyper Backup gebruiken of gewoon je data kopiƫren.
iCloud is te traag, zoals je al hebt aangegeven.
-
DSM geeft aan eerst een backup te maken van de hele boel voordat ik een nieuwe schijf er in zet.
......
In DSM File Station kan ik overigens nog wel alle data zien, maar of dat dan ook te backuppen/kopieren is weet ik niet.
......
Kan ik een USB schijf van 8TB aan de Synology hangen om (wat er nog aan data over is) te kopieren, of wat?
Gewoon proberen dus. Is de enige optie om erachter te komen of het wel of niet gaat.
(Datgene wat ook als melding in de NAS voorbij komt).
Zou dat als eerste proberen, en niet eerst nog eens schijven gaan verwisselen,
want dan weet je zeker dat data van verbroken RAID indelingen niet meer zijn terug te halen.
Als het niet meer lukt. Blijft alleen het cloud backup bij Crashplan over.
Ook al kost dat weken of maanden.
-
Ik ga proberen om via een externe HDD van 8TB het meeste te kopieren. Moet de schijf vooraf nog op een bepaalde manier geformatteerd worden. Ofwel, kan ik die als een MacOS schijf formatteren (HFS+), of moet het Windows (Fat32?) zijn.
Het zou zomaar kunnen zijn dat Synology hier nogal kritisch in is.
-
Kk zou kiezen voor NTFS