Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: medervee op 01 oktober 2020, 22:55:37

Titel: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: medervee op 01 oktober 2020, 22:55:37
Hallo,
Helaas heb ik weinig kennis van Nas, maar wel een probleem:-(. Ik heb een DS215j met een Seagate en Toshiba schijf er in, beiden 6TB, en ingesteld als backup.

2jaar geleden gekocht en gisteren gaf hij aan dat 1 schijf beschadigd was. Kon hem ook in de volumemanager niet herstellen (veld was lichtgrijs). Als ik hem eruit haalde deed hij het niet meer (weet even niet meer wat er toen gebeurde). De NAS werkte nog wel maar moest even de piep uitzetten en dan liep hij ongetwijfeld op 1 schijf.

De kapotte schijf zat aan de kant van de behuizing. Ik dacht dat dat misschien slot 1 was dus heb ik de Toshiba daar in gezet maar nu geeft hij bij de Toshiba dezelfde foutmelding?!

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Klinkt nu een beetje alsof niet de schijf stuk is maar de NAS.

Dank jullie wel en groet van Maarten

Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: Birdy op 01 oktober 2020, 23:19:49
Citaat
ingesteld als backup.
Je bedoelt, SHR/RAID1, dat is geen backup (http://www.israidhetzelfdealseenbackup.nl/), maar goed.

Citaat
De kapotte schijf zat aan de kant van de behuizing. Ik dacht dat dat misschien slot 1 was
Aan de kant van de behuizing, dat is wat algemeen, dus even voor de duidelijkheid:

[attach=1]

Citaat
dus heb ik de Toshiba daar in gezet maar nu geeft hij bij de Toshiba dezelfde foutmelding
Als je SHR/RAID1/Spiegel/Mirror hebt, dan blijf de foutmelding hetzelfde, als je de goede HD van slot wijzigt.
Het RAID systeem blijft gedegradeerd en dus gaat de NAS ook weer piepen.

Maar welke HD geeft nu problemen ? Ik schat in de Seagate, omdat je de Toshiba van slot bent gaan wisselen.
Dat wordt n.l. in de eerste melding al aangegeven bij het Volume, Pool en HDD/SSD.
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: medervee op 02 oktober 2020, 09:36:32
Goedemorgen,
Jij hebt er al aanzienlijk meer verstand van dan ik. Dank voor jouw reactie! Het gaat om degene die in jouw plaatje onderaan zit. Dus niet de bovenste schijf maar die tussen de ene schijf en behuizing in. En dat is inderdaad de Seagate. Heb ze er weer even in gezet zoals ze waren en nu kan ik weer gewoon bij mijn documenten en krijg dus de waarschuwing dat de schijf stuk is. Heb nog paar screenshots gemaakt.

De knop 'herstellen' blijft lichtgrijs, dus blijkbaar kan hij niet gewoon een paar stukjes als beschadigd registeren en dat hij het daarna weer gewoon doet.

Maar lijkt er dus op dat ik een nieuwe schijf erbij moet zetten. De foto's erop zetten heeft dagen geduurd...hoop dat er een slimme manier is waarop hij meteen van de nieuwe lege schijf weer een kopie maakt van de schijf die er al in zit (en niet andersom:-().

Dank nogmaals!
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: Birdy op 02 oktober 2020, 10:36:47
Misschien heb je nog garantie (https://www.seagate.com/nl/nl/support/warranty-and-replacements/)?
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: medervee op 03 oktober 2020, 10:20:08
Als ik het serienummer intyp bij de garantie-module dan niet, maar volgens de winkel heb ik 2 jaar garantie en dat is nog 3 dagen...Dank en fijn weekend!
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: Harold de Pater op 07 oktober 2020, 22:12:07
Aan de screenshots te zien is je Seagate inderdaad stuk. Herstellen kan alleen als je schijf vervangt. De seagate eruit halen en nieuwe schijf van minimaal dezelfde grootte erin. Als het goed is geeft hij nog steeds aan dat het volume beschadigd is, de toshiba werkt en een onbekende schijf erin zit. Nu zou je wel op de herstelknop kunnen drukken. Het is wel zo veilig om eerst zeker te stellen dat je ergens nog een backup hebt (externe schijf, andere NAS of natuurlijk gewoon de originele files). Mijn ervaringen zijn echter dat dit gewoon goed gaat.

Onlangs nog gedaan om een grotere schijf in te bouwen, ook een ds215j. 4Tb eruit -> 6Tb erin -> synology geeft alarm want volume is beschadigd (1 schijf ipv 2 schijven). Je kan de irritante, doch terechte, beep eenvoudig uitzetten (rechtsboven verschijnt notiifcatie, klik weg). Nu kan je wel herstellen drukken.  Hij geeft nog eens aan welke schijf het betreft, even opletten, maar is bij mij een aantal keren automatisch goed geselecteerd.

Let op, gaat wel een half dagje duren, want hij doet nog een pariteitscontrole. Die kan je versnellen ook ergens bij geavanceerd (vraag anders nog ff op dit forum).

Tip: als je gelijk wat grotere schijven wil, kan je twee grotere schijven kopen, eerst de kapotte vervangen en de volgende dag nadat volume is hersteld de andere vervangen met zelfde procedure.
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: medervee op 08 oktober 2020, 17:10:48
Hoi Harold,
Super, dank je wel! Hij valt nog net binnen de garantie en Seagate geeft zelf ook aan dat hij stuk is. Gisteren vroeg ik me net af hoe ik hem er in kan zetten en dat hij de data (vooral foto's) van de Toshiba overneemt...ipv dat hij andersom denkt dat het de Toshiba met synchroniseren met de Seagate...die dan dus leeg is.

Maar ik heb sowieso nog 2 backups dus ik ga het gewoon proberen zodra ik de vervangende schijf heb.

Groet van Maarten
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: Birdy op 08 oktober 2020, 17:13:33
Gewoon nieuwe HD erin en herstellen, gaat gewoon goed.
Titel: Re: NAS kapot of harde schijf?
Bericht door: medervee op 08 oktober 2020, 17:15:25
Ja het lijkt allemaal goed te komen...dank!