Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Jaccomo op 06 november 2015, 00:05:51

Titel: NAS niet bereikbaar via Experia box V10
Bericht door: Jaccomo op 06 november 2015, 00:05:51
Hallo,
Sinds kort heb ik een nieuwe Experia Box V10 van KPN als router gemonteerd.
Tot mijn stomme verbazing krijg ik mijn Nas niet meer aan de gang.
Het LAN ledje blijft uit.

NAS direct aan mijn laptop gehangen (LAN ledje aan) en gaan struinen in het configuratie scherm vd DS215j.

Ik zag op een gegeven moment dat er een IPv6 ip adres was toegekend.
De configuratie van de IPv6 server was echter niet ingevuld.
Lijkt me logisch dat de NAS niet meer in mijn netwerk te benaderen is.

Heb geprobeerd om IPv4 te initialiseren, maar dat ging niet omdat er geen geldige (IPv6) gateway was gedefinieerd....

Andere poort op de router en een rest van de NAS : geen resultaat.

Moet zeggen dat ik met de oude V8 router de NAS gewoon in het netwerk te benaderen was.
Is me ook nooit opgevallen welk IPv.. adres was toegekend, het werkte gewoon.

Ik vermoed dat het venijn zit in de toekenning van een IPv6 adres.

Als dat zo is, betekend dat dus dat mijn nieuwe router de settings van mijn NAS heeft vernaggeld.??


Groet Sjaak Leenders


Titel: Re: NAS niet bereikbaar via Experia box V10
Bericht door: Hutje op 06 november 2015, 00:51:36
Het kan aan aantal zaken liggen.
Misschien had je voorheen je NAS een vast IPAdres gegeven ?
Met je nieuwe router kan het zijn dat je in een andere IP range zit.
Ga dat eerst eens uit zoeken, m.b.v. je laptop.

Maak je niet druk op IPv6 verhaal, heeft er niets mee te maken.
Tenzij je echt alle devices op IPv6 hebt ingesteld natuurlijk.

Dus check je laptop IP gegevens, d.m.v. commando ' ipconfig /all', in dos-box uit te voeren.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via Experia box V10
Bericht door: Birdy op 06 november 2015, 08:25:54
Doe anders een reset op je NAS: 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493#t2)
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via Experia box V10
Bericht door: Briolet op 06 november 2015, 09:46:56
Ik vermoed dat het venijn zit in de toekenning van een IPv6 adres.

De meeste apparaten kennen zichzelf een IPv4 en IPv6 adres toe als er geen door een DHCP server toegekend wordt, dus dat op zich zegt niets.

Een zelftoegekend IPv6 adres begint normaal met 'fe80" en eindigt met de laatste cijfers van het mac-adres. Als een router daar problemen mee heeft zal er meer mis zijn met die router. Het probleem zal ergens anders liggen.
Pas als je nas een anders luidend IPv6 adres krijgt, betekent het dat je router ook IPv6 adressen aan het uitdelen is en dus ook IPv6 van buiten krijgt.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via Experia box V10
Bericht door: remco65 op 06 november 2015, 19:26:06
Vreemd verhaal, Nog niet zolang geleden zelf ook een nieuwe router KPN V10 gekregen en geplaatst zonder problemen. Zowel intern als extern bleef alles hetzelfde. Alleen moest in de router even het ipadres van de NAS vastgezet worden omdat ik deze op de oude ook vast had staan en een 2 poorten open zetten. Verder was hierna de internet snelheid verhoogd door KPN.