Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: RAT op 20 juli 2021, 17:48:45
-
Het lijkt er op dat mijn DS412+ plotseling is overleden :'(
Er was niets mee aan de hand, en draaide zonder problemen de laatste tijd.
Er is ook geen stroom uitval geweest o.i.d.
Ik was iets aan het kijken, zet het even stop om iets te drinken te gaan pakken, en wil daarna
weer verder kijken, maar er blijkt geen verbinding te zijn.
Ik ga naar mijn NAS en zie dat hij uit staat (ik zet hem nooit uit)
Ik druk op start knop, maar alleen het bovenste lampje knippert 1x.
Er staat dus nog wel stroom op, want ik zie ook de netwerkkabel aan de achterkant gewoon knipperen zoals altijd.
Ik heb toen even de stroom kabel er uit gehaald, even gewacht en toen weer er in gedaan en geprobeerd op te starten,
maar weer alleen 1x knipper van het bovenste lampje als ik op de start knop druk.
Wat kan dit zijn ?
-
Het zou de stroomadapter kunnen zijn.
-
Het lampje daarop brand gewoon, en er staat ook stroom op de NAS.
En ik heb ook sinds aantal maanden de UPS draaien, zou die de stroomuitval dan niet moeten opvangen ?
-
De adapter kan wel stroom geven, maar niet genoeg meer.
En de UPS speelt hier geen rol, want je had geen stroomuitval.
-
Aanvullend: Al zou je stroomuitval gehad hebben, dan geeft de UPS stroom aan je adapter, maar als die niet meer goed is, gaat dat ook niet helpen. ;)
-
Start de NAS eens zonder HD's.
-
OK, misschien dus nog geen paniek ;)
Is het eerste wat ik dan maar moet doen een nieuwe adapter gaan kopen, om al het ander uit te sluiten ?
-
Start de NAS eens zonder HD's.
-
Dat zal ik zo na het eten even gaan doen, moet eerst de stroom er af, of kan ik de 4 schijven er gewoon uit halen met de stroom er op ?
-
Stroom hoeft er niet af, maar mag wel. ;)
-
Ik kom er later op terug, ik moet eerst even komen eten anders word m'n vriendin boos :lol:
Alvast weer bedankt voor je snelle hulp :thumbup:
-
:lol:
Lees Controleer de status van het moederbord (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly#x_anchor_id4) ook even, mocht dat negatief uitvallen, dan kan het nog steeds de adapter zijn.
Mocht je een nieuwe adapter willen kopen, dan kan je hier terecht (https://www.mobile-harddisk.nl/product/10565/synology-adapter-100w2.html), lost dat het probleem niet op, dan kan je deze weer terugsturen.
-
Inmiddels schijven eruit, netwerk kabel en UPS losgekoppeld, proberen op te starten maar nog steeds hetzelfde.
Als ik op de startknop druk, knippert het status lampje 1x, verder niks :'(
-
Zou een nieuwe adapter proberen, werkt dat niet, dan is het rip.
-
ok, ga ik direct bestellen, hoop dat het werkt.
Mocht dat het niet zijn, is het dan niet vreemd dat het apparaat ineens zonder waarschuwingen komt te overlijden ?
Over de adapter, waar zie je dit staan "lost dat het probleem niet op, dan kan je deze weer terugsturen"
-
Retouren en herroepingsrecht voor consumenten. (https://www.mobile-harddisk.nl/support.php#Retouren)
-
Nu maar even op de postbode wachten met de nieuw adapter, ik denk dat dat pas donderdag word,
want ik heb niet voor 18:00 kunnen bestellen helaas...
Ik kom er op terug zodra de nieuwe is aangesloten ;-)
Nogmaals dank voor de snelle hulp vanavond :thumbup:
-
Ben benieuwd ;D
-
Het deel aankoopadvies voor een mogelijke nieuwe NAS is van dit Topic is gesplitst en staat hier (https://www.synology-forum.nl/aankoopadvies/mogelijke-nieuwe-nas/msg301656/#msg301656).
-
Adapter komt morgen.
Wel lekker stil zo zonder de NAS aan, nu realiseer ik me pas hoeveel geluid hij maakt (al is het niet hard) je went er natuurlijk
aan als hij altijd aan staat.
Hij staat ook op mijn bureau achter mijn Imac.
-
Mooi en dan maar afwachten of de NAS het gaat doen. 🤞
-
Ja, fingers crossed ;)
-
Mocht het niet helpen dat kun je overwegen hem toch te houden als reserve voor het geval de power supply van je nieuwe NAS het begeeft.
-
Dat gaat niet werken, als TS een nieuwe koopt, dan wordt het een DS420+ of een DS920+ of een DS1520+ (https://www.synology-forum.nl/aankoopadvies/mogelijke-nieuwe-nas/msg301656/#msg301656).
Een DS412+ adapter is niet geschikt voor die nieuwe serie.
-
Adapter kwam zojuist binnen.
Zat geen euro kabel bij, maar die kon ik gebruiken van de oude.
Opgestart, toen ging eerst het status lampje branden, daarna ging de onderste knop knipperen,
en ging het status lampje uit.
Dit duurde wel een paar minuten, en toen "piep" alle schijflampjes aan en hij doet het weer :-)
-
Dat is goed nieuws :thumbup:
-
Zeker weten, en weer hartelijk dank voor de goede tip :thumbup:
Kan ik nog ergens kijken of er misschien iets is beschadigd door de stroom uitval, of is dat niet nodig
als alles gewoon lijkt te werken ?
Ik zag toevallig net dat na mijn laatste DSM update mijn Configuratie scherm er ineens anders uit ziet,
ik mis wat dingetjes volgens mij. Het opslag beheer zit nu onder "infocenter" maar daar kon je toch eerst
meer zien, of zie ik iets over het hoofd.
-
Kan ik nog ergens kijken of er misschien iets is beschadigd door de stroom uitval, of is dat niet nodig
als alles gewoon lijkt te werken ?
Je zou de HD's een snelle S.M.A.R.T. laten ondergaan.
Het opslag beheer zit nu onder "infocenter"
Weet je dat zeker ? Opslagbeheer staat in het Hoofdmenu en zeker niet in het Configuratiescherm.
-
Ja, sorry mijn fout...
Ik heb vorig jaar direct aan het begin (april 2020) corona gehad, maanden thuis gezeten, nu inmiddels weer gedeeltelijk
aan het werk, maar ik heb nog steeds een lange nasleep van rest klachten (het zgn long covid) 1 van de dingen is dat mijn geheugen
me af en toe ff kort in de steek laat, zoals net met de plek van de opslag, maar toen je het zei, wist ik het ook gelijk weer ;)
Heel vervelend allemaal, maar hier natuurlijk off topic ;)
Maar voor iedereen...onderschat corona niet & stay safe :thumbup:
-
:wtf: Niet leuk om dat te lezen, wens je veel sterkte met herstellen, hopelijk word je alsnog weer de oude.
Maar voor iedereen...onderschat corona niet
Precies dat :!:
-
Snelle Smart test gedaan, alle schijven gezond :-)
-
:thumbup: Dan zou ik me verder geen zorgen maken ;)
-
Nogmaals dank, en nog een fijne avond :thumbup: :thumbup: :thumbup:
-
Kreeg vanmorgen even een schok, en dacht dat de NAS toch ineens dood was, want alle lampjes waren uit.
Maar toen ik mijn Imac aan zette en de NAS probeerde te benaderen in Finder, in inlogde op DSM gingen de lampjes ineens knipperen en had ik weer verbinding.
Ik bedacht met toen, misschien waren de schijven in slaap stand.
Even gezocht, en toen zag ik dit (zie bijlage) ik heb dit nooit zo ingesteld voorzover ik weet :|
-
DSM stelt dit niet zelf in, alleen bij een nieuwe installatie, staat het standaard wel ingesteld.
-
Zonder dit topic te willen kapen.
Ik heb de optie schakel de HDD ......
niet op alle nassen. 415 wel maar 2415 en 2419 niet. Moet er eerst iets anders geactiveerd worden?
Op 2419 kan ik begrijpen, omdat hier ook webstation op draait. Het zou handig zijn als bepaalde opties niet toegankelijk zijn gewoon grijs staan ipv gewoon niet vermeld. Liefst dan nog de grijze optie een tooltip met de reden.
Op 2415 en 2419 draait ook synology drivesync.
Jan
-
Volgens deze KB (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_do_I_recognize_a_hibernating_Synology_NAS_via_the_LED_indicators) kan het wel, omdat de DS2415+ en de DS2419+ hierin genoemd zijn.
Moet er eerst iets anders geactiveerd worden?
Dat weet ik niet, heb er zo snel ook niets over kunnen vinden.
-
Toch wel raar, ik heb daar niet aangezeten..
Ik heb net de computer weer even uurtje met rust gelaten, en weer waren de lampjes uit.
Ik heb het vinkje nu maar weg gehaald, want dat heeft er volgens mij nooit gestaan.
edit:
Ik herinner me ook ineens dat ik volgens mij na een DSM update jaren geleden, ik ineens een paar pakketten had die ik nog nooit had gezien. Het ging om OAuth Service, Opslag Analyser en Hyperback up
Er werd toen ook gezegd “die moet je zelf er op hebben gezet”
Maar waarom zou ik dat hebben gedaan als ik niet eens weet waar die pakketten voor zijn ;-)
en ik ook zeker wist dat ik dat niet had gedaan.
Er gebeuren dus blijkbaar toch af en toen mysterieuze zaken die niemand kan verklaren :-)
-
Alles draaide weer goed sinds vorige week maar vandaag krijg ik ineens deze melding (zie screenshot)
Moet ik hier iets mee doen ?
-
Zou JA aanvinken en op OK klikken, dus precies wat er wordt aanbevolen.
-
Ik ben altijd wat onzeker met dit soort dingen, hoor het graag hier bevestigd worden ;-)
edit:
Toen ik JA aan vinkte en op OK klikte, veranderde ook meteen mijn systeemintegriteit in groen, die is meestal oranje,
omdat ik vaak rond de nog maar 100 gb vrije ruimte zit.
Word er hierdoor ook wat ruimte vrij gemaakt/rommel opgeruimd ?
-
Zie je edit:
Word er hierdoor ook wat ruimte vrij gemaakt/rommel opgeruimd ?
geen idee, geen ervaring mee.
-
Er staat ook, na de gegevensreiniging opnieuw opstarten en scan uitvoeren.
Kan ik hier even op wachten, of kan het uren duren voordat die melding in beeld komt ?
ik neem aan dat dit aan de grootte van het volume ligt, in mijn geval 4x 6tb.
-
Je zou een melding moeten krijgen.
-
Een dag verder dan eindelijk de melding.
Ik kan nu opnieuw opstarten, maar ik moet eerst iets aanvinken "Ja, wijs de schijf opnieuw toe na reboot"
Ik neem aan dat ik dat gewoon moet doen, maar ik weet niet precies wat hiermee word bedoeld, dus eerst maar even checken hier ;-)
Word na het opnieuw opstarten de scan automatisch gestart ?
-
Aanvinken en reboot.
-
Re-boot duurde best lang, maar ik kreeg net het inlog scherm, en kon gewoon inloggen.
Maar nu zie ik dit (zie screenshot)
Wat moet ik doen ?
-
Vond net dit, lijkt me duidelijk, ga ik even proberen :-)
-
Kreeg dit (screenshot) te zien, maar toen ik daar op klikte was het binnen enkele seconden blijkbaar opgelost, de melding is verdwenen :-)
-
:)
-
Mooi, bijna vanzelf goed gekomen :thumbup:
-
Kreeg dit (screenshot) te zien, maar toen ik daar op klikte was het binnen enkele seconden blijkbaar opgelost, de melding is verdwenen :-)
Dat klopt, het herstellen van de systeem partitie (DSM) gaat inderdaad snel.
Heb dat namelijk vaker gehad tijdens test momenten, waarbij ik dan even zit te rommelen met HD's. ;)
-
Was wel weer even bang dat er weer een schijf defect zou zijn, want in de 8 jaar dat ik deze NAS nu heb draaien,
is dat toch al een keer of 3 of 4 voor gekomen.
Maar het lijkt nu in orde te zijn ;-)