Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Cobus op 11 juni 2014, 20:22:27

Titel: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 11 juni 2014, 20:22:27
Goedenavond,
Ik heb op dit forum gezocht maar geen topic kunnen vinden met een soortgelijk probleem als wat ik nu ervaar.

Ik heb een DS413j echter sinds enige tijd kan ik hem niet meer gebruiken. Zonder dat ik instellingen o.i.d. heb gewijzigd raakte pas geleden de NAS niet meer goed opgestart. Als ik hem aanzet dan blijft het blauwe lampje knipperen en lijkt het alsof hij niet doorstart. Gevolg is dat de NAS niet in mijn network zichtbaar wordt. Ook niet via Synology assistant. Heeft iemand een oplossing voor mij?

Alvast veel dank!

Groet, Cobus
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 11 juni 2014, 20:36:44
Doe eens een moederbord test:
http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/366

Als je de HD's eruit haalt merk ze dan even want ze moeten in dezelfde volgorde er weer in.
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 11 juni 2014, 20:47:07
Birdy, dankjewel voor je snelle reactie. De moederbord test zojuist gedaan, resultaat is echter dat het moederbord gewoon functioneert. Nu heb ik al eerder de harde schijven losgekoppeld en weer teruggeplaatst maar dan bleef het probleem bestaan. Grote kans dus als ik nu de harde schijven terugplaats dat het probleem zich wederom voordoet. Wat raad je aan, is een van mijn harde schijven waarschijnlijk kapot of kan het nog wat anders zijn?
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 11 juni 2014, 21:08:10
Heb je ergens een HD liggen ? Hoeft niet groot te zijn, alleen om te testen.

1 - Zorg ervoor dat je dezelfde DSM versie hebt gedownload.
Zit je op de laatste versie (5.0-4493 Update 1) download dan van de Syno site:
http://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS413j

[attachimg=1]

Niet op de laatste versie ?

[attachimg=2]

En kies voor de juiste versie en DS.

2 - Doe alleen die test HD er in

3 - NAS aanzetten en met Synology Assistant NAS zoeken.

4 - Gevonden ? Installeer DSM.

5 - Dus, nu alleen even testen of je DSM erop krijgt en je NAS kunt starten.
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 11 juni 2014, 21:41:06
wederom dank voor je reactie, maar ik weet eerlijk gezegd niet welke DSM versie ik erop had staan. Ik denk 4.3 maar het zou ook 4.2 kunnen zijn. Laat staan dat ik de viercijferige code die erbij hoort weet.  :S  Wat is nu wijsheid?
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 11 juni 2014, 21:59:59
Weet je dan wel hoe je je NAS hebt geconfigureerd ?
SHR of RAID ? Als het RAID is welk array ?

Kijk, ALS je SHR of b.v. RAID5 draait en er is 1 HD defect dan moet je NAS kunnen opstarten echter, heb je meer dan 1 HD defect, dan kan je NAS niet opstarten.

Overigens, als alle HD's erin zitten en je start je NAS op, je wacht een minuut of 5-10, en blauwe led blijft knipperen, wat is dan de status van de overige ledjes ?

[attachimg=1]
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 11 juni 2014, 22:19:56
Als ik mij goed herinner draai ik RAID-0. Het werkt in ieder geval als volgt: ik heb twee harde schijven van 2tb die gezamelijk een groot opslagruimte van 4tb vormen (met name voor films). Daarnaast heb ik nog een derde harde schijf welke ik als backup schijf gebruik: mappen met data en foto's worden periodiek gebackupt vanaf de 4TB naar deze kleinere HD.

Status overige ledjes na opstarten en wachttijd van 10 minuten:
Status: uit
LAN: knippert
Schijf 1-4: uit
Voeding: knippert
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 11 juni 2014, 22:38:52
Citaat
Schijf 1-4: uit
Lijkt er dus op dat je HD's (3) niet willen opstarten  :!: :?:
Een defect aan je NAS is waarschijnlijk.

Optie 1:
Test: Als je een HD hebt liggen, doe die er toch eens in als enige, start NAS op en kijk dan wat de status is van de ledjes.
En, kijk met Synology Assistant of je NAS gevonden wordt.

Optie 2:
Voorleggen bij Synology:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld

Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld

Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/office_location

Optie 3:
Terug naar je leverancier (garantie)
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 11 juni 2014, 22:47:56
Optie 1 uitgevoerd. Resultaat: NAS start nu wel op, geeft een luide piep en blauwe lampje blijft branden. Via de Synology assistant wordt de NAS nu ook gevonden (Welkom op uw diskstation).

Status overige ledjes:
Status: knippert oranje
LAN: knippert groen
HSchijf: continu groen

? :S
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 11 juni 2014, 22:56:52
Bij Synology Assistant onder "Welkom op uw DiskStation" wordt nu trouwens wel als versie weergegeven:

Versie:    4.2-3211
Status:    niet geinstalleerd
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 12 juni 2014, 00:44:16
Nog even een aanvulling na wat testen met de verschillende harde schijven:

Wanneer ik harde schijf 2 en 3 in de NAS steek en harde schijf 1 dus niet dan werkt het niet. Dat wil zeggen:
Status: uit
LAN: knippert
Schijf 1-4: uit
Voeding: knippert

Wanneer ik harde schijf 1 en 3 in de NAS steek en harde schijf 2 dus niet dan start het systeem wel door. Dat wil zeggen:
Status knippert oranje
LAN knippert groen
Schijf 1 en 3 continu groen
Voeding continu blauw.
+ onderbroken pieptoon.

Ik kan nu wel inloggen op mijn NAS waarbij de melding in beeld komt: Systeem geluidsignaal, Volume 1 vastgelopen. Volume type is overigens JBOD. Als status wordt de melding "vastgelopen" en "Systeempartitie mislukt" gegeven.
Als voorstel: "Kan dit volume niet gebruiken. Het is mogelijk dat de gegevens in het volume vastgelopen zijn. Probeer een backup te maken van de gegevens voor u het volume verwijdert. Wanneer u de harde schijven verwijdert, moet u erop letten dat minimum een systeemschijf (Schijf 3) behouden moet blijven om een normale werking van het systeem te garanderen. Repareer de systeempartitie."

Advies is wederom zeer welkom. Bij voorbaat dank.
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 12 juni 2014, 09:00:59
Vermoeden is dan dat schijf 2 defect is.
Je zou dan schijf 2 testen met diagnostic software van Seagate op je PC althans, als deze schijf nog wil opstarten.
Je zou de schijf in een dock of externe usb/eSata behuizing kunnen testen aan je PC of even in je PC kunnen zetten en dan testen.

Citaat
Als voorstel: "Kan dit volume niet gebruiken. Het is mogelijk dat de gegevens in het volume vastgelopen zijn. Probeer een backup te maken van de gegevens voor u het volume verwijdert. Wanneer u de harde schijven verwijdert, moet u erop letten dat minimum een systeemschijf (Schijf 3) behouden moet blijven om een normale werking van het systeem te garanderen. Repareer de systeempartitie."
JBOD kun je niet repararen volgens mij.

Ik zou eerst die schijf 2 testen, is die goed dan kontakt opnemen met Synology om te zien hoe je het gegeven advies zou moet moeten uitvoeren in JBOD.
Als schijf defect is dan ben je alles kwijt in JBOD en moet je overnieuw beginnen nadat je een nieuwe hebt.
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Robert Koopman op 12 juni 2014, 15:37:51
JBOD is inderdaad niet te repareren.
Van de nog werkende schijven eraf halen wat lukt.
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 12 juni 2014, 22:12:40
Dat is dan alleen schijf 3 (backup) maar die schijf moet het gewoon wel weer doen als DSM weer opstart.
Volgens mij is er dus iets mis in JBOD en daar kun je geen data vanaf halen omdat DSM niet start.
En, ook volgens mij, staat op die 2e volume (backup) gewoon geen DSM partitie op dus vanaf die kan er ook niet gestart worden (stel dat je de JBOD/volume1 eruit haalt).

Dus, ALS er iets mis is met JBOD dan is het jammer dan en is alles kwijt.

Nogmaals, IK zou Synology gaan benaderen voor advies.  ;)
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 12 juni 2014, 22:48:34
Schijf 3 doet het inderdaad gewoon, dus mijn backupgegevens zijn het probleem niet (gelukkig).

Ik ga zeker Synology benaderen. Zodra ik meer weet zal ik dat nog even posten hier.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!!
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Cobus op 08 juli 2014, 20:51:07
Ik zou nog even laten weten hoe dit issue inmiddels werd opgelost. Ik heb een nieuwe HD aangeschaft en heb deze geinstalleerd (nu als RAID1 tesamen met de nog werkende oude schijf). Probleem opgelost. Ben wel al mijn gegevens kwijt als gevolg van de oorspronkelijke JBOD configuratie, jammer maar helaas. Ik kan in ieder geval nu weer vooruit.

Nogmaals dank voor jullie hulp.  :D

Met groet,  Cobus
Titel: Re: NAS start niet goed op / is onbereikbaar
Bericht door: Birdy op 08 juli 2014, 20:58:38
Bedankt voor het melden.
Blijkt maar weer dat JBOD niet echt handig is.
Nu zit je goed met RAID1 (Mirror).
Succes verder.