Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: ArMa op 22 oktober 2025, 13:39:15
-
Hoi hoi
Van KPN naar Delta gegaan en de kabel van de NAS van KPN poort naa DELTA poort gezet.
In de Windows verkenner zie ik gewoon alle schijven en kan er van alles mee doen, en ook de webinterface werkt 100%
quick connect geeft echter een error >>>"kan geen verbinding maken. controleer enz enz"
ds file werkt dus ook niet meer
In de webinterface is de quick connect sectie grijs
Ik zie wel dat de standaard gateway een verkeerd IP adres heeft, maar dat kan ik niet veranderen
Iemand enig idee hoe dit te fixen?
Alvast bedankt
-
Je NAS zit waarschijnlijk nu in een nieuw netwerk segment, doe een Reset Mode 1 (https://kb.synology.com/en-sg/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7#t1).
-
hoppa en bingo
dat deed de truc
dank voor de snelle reactie
-
Dan achteraf waarom, omdat de NAS een vast adres had van KPN die niet in de range zit van Delta.
Nu staat je NAS op DHCP en heeft een adres gekregen van de Router.
Ga eens naar je Router en kijk of je dat IP adres vast kunt zetten op basis van het MAC adres van de NAS, daarmee zal de NAS nooit een ander adres krijgen, tenzij je weer van provider wisselt maar, dan staat de NAS in ieder geval al op DHCP. ;)
-
In mijn optiek was dit een bug. Quick Connect behoort een verbinding met de synology server op te bouwen en via die verbinding kom je dan bij de nas en zou een ander netwerk adres geen probleem mogen zijn.
Als je Quick Connect voor interne toegang gebruikt, probeert QC een rechtstreekse verbinding op te bouwen. Dat werkt niet bij een afwijkend netwerk segment en QC zou dan moeten detecteren en dan terugvallen op de omweg via hun servers.
En als ze het heel mooi zouden doen, kunnen ze een mailtje sturen dat er een mismatch in IP adressen geconstateerd is en verwijzen naar een adviespagina om dit op te lossen. Ik blijf QC een gedrocht vinden.
-
is idd een gedrocht, maar ik zie geen beter alternatief
-
Dan achteraf waarom, omdat de NAS een vast adres ...........
is idd niet elegant gedaan
voorlopig zit ik 2 jaar aan Delta vast ............... ga eens stoeien met de DHCP toewijzing enzo
-
In mijn optiek was dit een bug. Quick Connect behoort een verbinding met de synology server op te bouwen en via die verbinding kom je dan bij de nas en zou een ander netwerk adres geen probleem mogen zijn.
Als je Quick Connect voor interne toegang gebruikt, probeert QC een rechtstreekse verbinding op te bouwen. Dat werkt niet bij een afwijkend netwerk segment en QC zou dan moeten detecteren en dan terugvallen op de omweg via hun servers.
En als ze het heel mooi zouden doen, kunnen ze een mailtje sturen dat er een mismatch in IP adressen geconstateerd is en verwijzen naar een adviespagina om dit op te lossen. Ik blijf QC een gedrocht vinden.
OP is op een andere provider overgestapt. Dus hij heeft een ander extern IP gekregen. En de NAS kon door een vastgezet IP adres ook het internet niet op. QuickConnect kan pas het nieuwe externe IP adres registreren als de NAS het internet op kan. Dit was dus een Catch-22 situatie. Synology kon de NAS niet bereiken en de NAS kon de Synology server niet benaderen. Dan houdt het gewoon op.
De "nette" manier was geweest om de NAS voor het omschakelen van de provider op DHCP terug te zetten. Dan was alles vlekkeloos gelopen.
-
Precies 8)