Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: synolovic op 22 januari 2017, 13:18:19
-
Ik weet even niet of dit in de sectie hardware of de sectie software thuis hoort.
Situatie: Nasje 214 (dus ca 3 jaar oud) in thuisnetwerk met fritzbox, rechtstreeks op 1 van de poorten daar aangesloten. Andere poort zit aan switch die aantal interne verbindingen heeft (2 computers, printer etc). Wifi camera slaat beelden op de nas op, dat betekent dat ie 24/7 aanstaat , nooit uitgaat (maar daar zou dit ding voor gemaakt moeten zijn??) en altijd knipperend lampje voor lanverbinding heeft, met 2 lampjes die de draaiende schijven weergeven en nog een groen lampje voor de status ok melding.
Sinds kort, zonder systeemveranderingen valt de verbinding met het interne netwerk weg, wat opvalt omdat de lan verbinding niet meer knipperend wordt weergegeven en er is ook geen toegang meer tot de nas vanuit netwerk. Dus 4 continu brandende lampjes.
Nasje reageert nergens op ook uitschakelen (blauwe lampje op de knop) niet.
Enige optie is stekker eruit , even wachten, er weer in en via aan uit nop opstarten, dat geeft een melding intern dat er een stroomstoring was, dat klopt maar dat was na de uitval en niet daarvoor.
De intervallen worden steeds korter, inmiddels ongeveer dagelijks 1x opstarten.
Is Nasje ziek en gaat ie langzaam dood?
Heeft iemand enig idee welke stappen handig zijn de oorzaak te vinden?
Wie o wie?
-
Als de verbinding weg is, wat is exact de status van alle ledjes ?
[attachimg=1]
-
4x groen statisch aan
1x blauw statisch aan (zoals nu op dit moment weer, na reset gisterenmiddag)
-
LAN is dus statisch groen dus, er is wel verbinding met het netwerk maar, geen activiteit en NAS onbereikbaar, lijkt er dus op dat de NAS geen IP-adres heeft.
Ik zou eerst een reset proberen: 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen
(https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2)
-
Ik ben bang dat er toch wat meer aan de hand is.
De intelligentie lijkt deels uitgevallen
De resetknop reageert niet op indrukken. Er gebeurt niets, geen actie, geen geluid.
Aan de buitenkant kan ik het apparaat niet vinden.
Via de verkenner vind ik de map met een kruis erdoor.
Via DSM (via firefox) niets gevonden.
In de fritzbox onder de tabel netwerkoverzicht staat het ip adres onder idle verbindingen.
Via het oude vertrouwde dos command center werkt ook de ping niet.
De conclusie dat als het lamp brandt er dus verbinding is, lijkt m.i. wat voorbarig.
Er is een fysieke verbinding naar het lampje en er staat spanning op.
Het omgekeerde is meestal wel waar: als er verbinding is brandt het lampje.
Ik hoop dat u nog een suggestie heeft die ik zou kunnen proberen.
-
Je zou het moederbord test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly) kunnen testen, markeer wel je HD's uit welk slot ze komen.
-
Birdy,
ik heb deze test uitgevoerd en het resultaat is een blauwe continue power led met piep (en een knipperende bovenste status led, dat staat niet bij deze test genoemd, klopt dat??).
Daarna ingeschakeld met alle verbindingen en schijven er weer in.
Dat ging goed, maar dat werkte altijd al.
Daarna een keer geprobeerd uit te schakelen op de gebruikelijke manier en dat ging ook goed.
Nu weer ingeschakeld en dat lijkt weer goed te gaan zoals eerder.
Kan ik nagaan wat de uitvaltijd is als hij morgen weer gestopt zal zijn, wat ik verwacht?
Is dat in een log functie terug te vinden?
Alle mappen zijn nu weer benaderbaar.
Even in de toekomst kijken:
Stel dat ik een andere nas zou gaan halen, kunnen deze schijven dan zonder problemen in een nieuwere versie van het 2 schijven model (DS217 als die er al is??)
En als het een ander merk zou zijn kunnen die schijven dan zonder dataverlies daarin gebruikt worden, het gaat om WD red 2 Tb schijven)?
Is het een overweging om nu een keer de reset knop te gebruiken?
Veel vragen, maar ik hoop dat je nog een keer wat antwoorden hebt.
Alvast dank voor je hulp.
-
(en een knipperende bovenste status led, dat staat niet bij deze test genoemd, klopt dat??).
Ja, dat klopt, het gaat om de Voeding/Blauw en piepje.
Stel dat ik een andere nas zou gaan halen, kunnen deze schijven dan zonder problemen in een nieuwere versie van het 2 schijven model (DS217 als die er al is??)
Ja, dat heet migreren (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_5_0_and_later).
En als het een ander merk zou zijn kunnen die schijven dan zonder dataverlies daarin gebruikt worden, het gaat om WD red 2 Tb schijven)?
Nee, dat kan niet maar, waarom een ander merk ?
Is het een overweging om nu een keer de reset knop te gebruiken?
Welke reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS) dan ?
-
Kan ik nagaan wat de uitvaltijd is als hij morgen weer gestopt zal zijn
Misschien dat het Log Center iets laat zien.
-
punt 3 waarom ander merk?
Omdat mijn vertrouwen in dit merk aardig is gedaald.
Dit is mijn 2e slechte ervaring, maar nu net buiten de garantie, daar wordt tegenwoordig op ontworpen anders gaan ze te lang mee.
En een ander merk zal vast ook weer zijn kuren hebben.
Ik neem overigens aan dat ik ze wel kan her gebruiken maar zonder data behoud, dus na opnieuw formatteren
punt 4
harde 4 sec reset met de paperclip, die de eerste keer niet werkte. Zodat ik toch een keer een nieuwe set instellingen kan maken??
-
Is het een tip om eerst nog even wat met het netwerk te proberen? Andere poort op de router/switch bijvoorbeeld. Het niet totstandkomen van een actieve verbinding hoeft toch niet perse aan de nas te liggen? Of hang 'm eens rechtstreeks aan een PC?
-
Dat is de volgende stap, uitsluiten wat het niet is.
-
Ik ga dat komende week stap voor stap proberen. Kom er later op terug met bevindingen.
Daarbij wel opgemerkt dat het niet tot stand komen van een verbinding iets anders is dan het zomaar wegvallen van een wel bestaande en goed werkende maar kennelijk niet stabiele verbinding.
Tot zover dank voor jullie tips.
-
Dat klopt dus, het kan zomaar een los contact zijn in de RJ45 of kabel breukje of een contact in de Switch, noem het maar op.
Dus, zoals @ufosyno ook aangeeft, hang de NAS eens aan je PC met eerst dezelfde kabel, weer een probleem, dan een andere kabel.
-
Inmiddels paar dagen verder met Nasje.
Om de test voor het moederbord uit te voeren heb ik de schijven eruit gehaald. Ik was verbaasd over de hoeveelheid stof die mee naar buiten kwam. Vervolgens alles (met name de contacten) goed schoon gemaakt en na de positief verlopen test weer gemonteerd en opgestart. Geen enkele probleem meer, sinds 3 dagen geen enkele storing meer, het handmatig in en uitschakelen gaat weer zoals het moet, kortom alle problemen (binnen 12 uur verbinding weg) lijken/zijn helemaal voorbij. Nu nog wat vroeg om definitief de vlag uit te hangen, dus ik zal over ca 1 week nog 1 keer de ervaringen melden.
-
Ik had beloofd nog een keer de laatste stand van zaken te melden:
Sinds de grote schoonmaak geen enkele storing meer gehad.
Ik zal dat periodiek blijven controleren.
Nasje is weer helemaal blij, en ik ook trouwens.
Wat mij betreft kan dit item gesloten worden.
-
:thumbup: :thumbup: