Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Ocar op 23 februari 2017, 19:20:52
-
Nas start niet meer op, blauw lampje blijft knipperen.
Had net laatste updates gedaan en restart.
Als ik HD eruit haal dan start hij op, alleen wil hij NAS opnieuw installeren dan.
Wat moet ik doen om geen data kwijt te zijn (RAID 5 - 4HDD)?
-
Is de NAS niet gewoon de software aan het updaten? Dit kan namelijk wel een tijdje duren..
Doordat je de schijven eruit hebt gehaald, heb je mogelijk een groter probleem veroorzaakt.
Wat gebeurd er als je de schijven terug plaatst, NAS aanzet en vervolgens zoekt met de Synology Assistent?
-
Nas was al 6uur aan het opstarten voordat ik de diskser heb uitgehaald.
Als de disks erin zitten vind synology assistant hem niet
-
Er zou 1 of misschien meerdere schijven stuk kunnen zijn. Ik meende hier op het forum al eens gelezen te hebben dat het vaker was voorgekomen dat de nas dan niet start (zou niet mogen bij 1 defecte schijf)
Je zou als je die mogelijkheid hebt de schijven eens aan je pc kunnen koppelen om te kijken of ze benaderbaar zijn (verder niets doen).
Ik weet niet of het het beste advies is, maar je zou eens kunnen kijken of hij met drie schijven wil starten. Wel de drie schijven op hun eigen plek laten, dus niet met de schijven gaan wisselen.
-
Probeer eens een software reset: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS
-
reset lukt niet. Geen geluid na 10 seconden
-
met schijven neem ik aan?
-
Ja met schijven. Probeer ik zonder ook eens?
-
Het besturingssysteem zou op de schijven moeten staan, dus zonder schijven gaat het niet werken. Als je de schijven in de nas plaatst, en je start deze op krijgt de nas dan wel een ip adres?
Heb je overigens een back-up? Het lijkt er namelijk op dat het besturingssysteem is beschadigd.
-
Als ik HD eruit haal dan start hij op, alleen wil hij NAS opnieuw installeren dan.
Wat bedoel je met "Als ik HD eruit haal"
Welke HD ?
Je kunt niet zomaar een willekeurige HD eruit halen, tenzij je daar een reden voor hebt, b.v. defect maar, dan weet je ook welke.
-
geen backup.
Nas startte niet op (na 6u wachten). Met het verwijderen van de schijven start nas wel op. had op forum gelezen dat andere gebruikers dit ook al hadden gedaan.
Als ik nas opstart zonder schijven, en daarna schijven inplug, dan komen alle schijven in groen te staan.
Er lijkt op mijn router wel een IP te zijn voor DISKstation.
-
Op elke disk staat DSM in een mirror, dus met elke disk moet hij kunnen opstarten.
Waarschijnlijk heb je een defecte disk die de NAs dusdanig verstoort dat het storage systeem niet meer werkt.
Gewoon een enkel disk eruit halen, kijken of hij op wil starten, zo ja dan heb je de defecte disk gevonden, zo nee disk terug plaatsen en andere disk eruit.
Net zolang tot de defecte disk is gevonden en die dan vervangen.
Door je raidset gaat dit zonder gegevens verlies, tenzij er meer dan een disk defect is.
-
telkens 1 schijf eruit gehaald en opnieuw proberen te starten lukt ook niet.
-
Zou nu eerst het Moederbord Testen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
Als die positief is, dan:
De 4 HD's terug plaatsen, liefst in de juiste volgorde, dan de NAS opstarten en toch weer Synology Assistant een aantal keren laten zoeken en hierbij, de Firewall en Anti Virus op de PC uitzetten.
En, als de NAS een tijdje aanstaat, de volledige status geven van ALLE ledjes.
[attachimg=1]
-
Hij start correct op als ik alle schijven eruit haal.
Als ik dan schijf per schijf weer insteek staan alle lampjes op groen en status oranje en knipperend.
In synology assistant staat er dan niet geinstalleerd. Kan op pagina om te installeren. Alleen ben ik al mijn data kwijt dan :(
-
Nee hij zet alleen DSM er opnieuw op en die staat zoals al gezegd in een eigen partitie.
-
iemand ervaring met herinstalleren van NAS?
Ben ik 100% zeker dat ik geen data verlies zal hebben?
is het niet veiliger om nieuwe install te doen op andere disk? En daarna proberen om 3 disks er terug in te steken en te restoren ofzo?
-
Dat laatste werkt zeker niet.
Een schijf bijplaatsen in een werkende NAS dan kan je deze schijf niet zomaar opnemen met behoud van dat.
Heb je de 4 schijven als eens apart getest in een pc met software van de fabrikant?
Wie weet vindt je zo de defecte schijf?
-
Ik heb ook een udate gedaan en nu start hij ook niet meer op,blauwe aan en uit knop blijft knipperen.
Hopelijk weet iemand een simpele oplossing, want hij is nu ook niet meer te benaderen nu.
Het gaat om een 1511+ en een uitbreiding met de 513 en deze brand normaal.
Gr,
Eric
-
Zou er dan toch iets mis kunnen gaan bij deze update ?
Denk dat jullie, @Ocar @Bemmie , dan beter een Ticket in kunnen leggen.
-
Bedankt voor je reaktie,
Heb het gemeld bij Synolgy, dus ben benieuwd of dit snel kan worden opgelost.
Want kan volgens mij alleen aan de update liggen aangezien ik niet de enige ben.
Gr,
Eric
-
Ticket gisterenavond al aangemaakt.
Nog geen nieuws.
Ben voor zekerheid mijn schijven aan het checken met tool. Duurt wel zeer lang, kleine 4 u per schijf
-
Heb je ze dan verwijderd, ik kan mijn nas niet meer benaderen.
Mijn extra dock met 5 schijven brand normaal en knippert niet vreemd, dus zelf ben ik bang dat het gewoon aan de update ligt.
Ik heb hem gisteren geupdate en daarna is hij gewoon opgestart, in de nacht gast hij automatische uit en eind van de dag als ik thuis kom is hij weer aan, en is niet meer goed opgestart.
Hoop wel dat er snel een oplossing komt, want mis hem nu al zat midden in een serie.
-
Klinkt inderdaad echt als een fout in de software. Ofwel dat de update niet goed is geinstalleerd.
Ben ook benieuwd naar de oplossing vanuit Synology.
-
Ben toch maar aan het proberen of ik op een of andere manier in de nas kan komen, maar helaas.
Ook niet met directe verbinding via de beide utp aansluitingen.Ook resetten doet hij niet , geen enkele respons.
Ook zie ik de lampjes bij de utp aansluitingen niet branden op welke manier ik ze ook aansluit.
Wel vreemd dat zelfs een reset niet reageerd.
Gr,
Eric
-
Wel vreemd dat zelfs een reset niet reageerd.
Niet vreemd, een reset werkt alleen als DSM zelf goed draait of, als een reset niet goed wordt uitvoerd.
-
Zie hier reply van synology
Seems like the mainboard is fine.
https://www.synology.com/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly
If the POWER LED is blinking when DiskStation boots up without HDD over 10 minutes or only blinking for a few seconds, then the motherboard is defective, please kindly contact your local reseller for RMA service if the warranty is still valid.
Please kindly confirm your system status displayed in Synology Assistant again. There are three common statuses.
1. Ready: You can directly click [Connect] in Synology Assistant to login DSM WebUI to manage it.
2. Configuration lost / Migratable: You can proceed with DSM installation to get a fresh system without losing data.
3. Not installed: Pay attention to any RED TEXT like "Note: all data in the disk will be deleted during setup procedures." Please abort the installation if this text is being displayed in the Synology Assistant, otherwise your data will be erased. If no red text appears during the setup procedure, please kindly proceed to reinstall the system firmware to revive your DS.
If Synology Assistant cannot find your DiskStation, please try the following tips with or without the disks:
1. Temporarily remove your Firewall & Antivirus software on the computer.
2. Try to connect your computer and DiskStation directly with an ethernet cable (no router, hub or switch sits in between). Set the computer's IP to DHCP and try again.
3. Try with another computer.
4. Change ethernet cable to rule out faulty or degraded cables.
We also recommend you check the hard disks. You may take out the HDDs and connect them to your desktop PC. Then, run the manufacturer's diagnostic tools (see below) to confirm the health status of the disks. Change defective HDs if there is any.
[WD HDD: Lifeguard]
http://download.wdc.com/windlg/WinDlg_124.zip
[Seagate HDD: Seatool]
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
If all disks are fine and you are eager to retrieve your data, please connect all your HDDs to a desktop computer and perform the actions listed in this FAQ:
http://www.synology.com/support/faq/579
If Synology Assistant can find your DiskStation, please prepare another healthy spare disk, and try to insert this disk in either slot of your DiskStation to install DSM. See if you can complete the DSM installation. If the installation still fails, your Synology product may be defective. Please contact your local Synology reseller for RMA service if the warranty is still valid.
If you were using volumes with data protection (i.e. RAID1/5/6, which allows 1 or 2 failing disks), you can install DSM on a spare empty disk and then insert the remaining hard disks to read the data. (Please be advised that this is still risky. If one more hard disk fails during this procedure, then your data may be lost). Here are the steps:
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining old hard disks while keeping new spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
Once the data in the old disks can be read, you should back them up to another place asap.
Or, you can go to Storage Manager and repair the system partition on the old hard disks. When it's done, you can remove the spare disk, install the original disk, and repair the system partition on the original disk. By doing this, your previous system configurations (user account, user privilege, application settings, etc.) will be erased, but the data in the shared folders will still be there.
-
Als een reset knop ook gebruikt kan worden om in ieder geval de nas weer te zien en eventueel de software opnieuw kan worden geinstalleerd, dan zou dat toch moeten kunnen, waar is anders de reset knop voor.
Had hem ook rechtstreeks aan de pc gehangen, maar hij laat hem niet zien.
Zal wel weer te simpel denken.
En dat verhaal van Synology, is een aardig verhaal , maar echt een oplossing zie ik niet staan of lees ik het verkeerd.
-
Ik ben benieuwd of het werk Ocar.
-
Ik heb eigenlijk hetzelfde antwoord van Synology gekregen, en ben nog bezig met van alles te proberen.
Mocht ik meer info hebben dan laat ik het even weten.
-
Ik had hetzelfde na die update...
Heb de schijven eruit gehaald, opgestart, schijven er weer in, en opnieuw geinstalleerd.
Alle data was er nog gewoon, inclusief alle shares.
Alle apps waren wel weg dus die moet je wel opnieuw installeren, en je users, die ook opnieuw....
Eens alles gedaan was ging de downloadstation gewoon weer verder waar hij gebleven was...
-
Hallo,
Ik heb de hierboven geschreven stappen ook ondernomen, en ook bij mij draaid ie weer.
Vind hem wel wat meer lawaai maken, ventilatoren of schijven weet ik nog niet.
Wel moest ik diverse keren alles verwijderen en eerst opstarten en niet vergeten de uitbreiding te ontkoppelen ,want met wilde hij niet werken.
Ook voor mij alles weer opnieuw installeren, maar gelukkig al mijn bestanden nog aanwezig.
Zit er wel aan te denken om misschien de schijven van het basis station te gaan upgraden, weet alleen niet of ik dat per stuk kan gaan uitvoeren i.v.m. De configuratie die ik gebruik Hybride.
Groeten,
Eric
-
Dat is een ander onderwerp maar goed, 1 voor 1 vervangen, staat in DSM Help.
-
Goed nieuws, via ubuntu kan ik aan mijn data. Kopie is aan het draaien.
Daarna kan ik Nas weer installeren.
Oef geen data kwijt
-
Nou zeg 1 dag goed gedaan, nu staat ie weer te knipperen met als extra het oranje lampje.
Nog maar een keer de schijven verwijderen, en opnieuw installeren van de software.
Heb toen hij draaide schijf check gedaan en andere test die hij zelf kan doen, en je raad het al systeem in goede conditie.
Dus wat voor een waarde kan je eigenlijk hechten aan zo een verslag.
Jullie horen wel weer hoe het is gegaan.
Groeten,
-
Gisteren alles weeer opnieuwe hersteld, vanmorgen zelf een rapport ontvangen van de Nas om 08.01 uur ,alleen niet van de uitbreiding de DS513 want die is nu uit en weer staat het oranje lampje te knipperen en is de Nas niet bereikbaar.
Ik snap er helemaal niks meer van, alleen dat het probleem in het opstarten zit denk ik.Ook de test voor het moederbord gaat gewoon goed volgens de aanwijzing hoe te testen.
Wie heeft er nog een advies voor mij waar ik het anders moet zoeken.
Gr,
Eric
-
Ticket inleggen.
-
Weer ticket ingelegd, en dit is mijn antwoord.
Dear user
Thank you for your letter
Your problem is hardware
Because your products have been insured, please try to contact the dealer, communication can be maintained
Thank you
Seele
-
Probeer eens met alleen een spare HD wel DSM te installeren en zorg ervoor dat de DS513 niet aangekoppeld is.
Dan kijken hoe de NAS zich gedraagt.
Misschien dat de DS513 de boosdoener is ?
-
Je bedoeld gewoon een andere schijf die ik gewoon uit een pc kan halen en eerst formateer en als enige in de nas stop en alles doe wat ik anders met 5 schijven doe.
En dan kan ik het doen met b.v. Een 1 gig schijf.
Gr,
-
Ja, dat bedoel ik, alle HD's eruit en spare 1 HD erin echter, met 1 GB schijf red je het niet.
-
Ik kan dus gewoon een nieuwe 3 TB red bestellen en deze naderhand weer gebruiken, of blijft deze schijf naderhand in de nas zitten.
En wat gaat de spare hd nu eigenlijk doen, gaat hij ook controleren of er in de nas iets fout zitten.want en stel voor dat er een schijf niet goed zou zijn,hoe kan ik,of de nas dat weten met deze schijf.
Maar ik ga dit in ieder geval doen als volgende stap, heb ook de winkelier gemaild met het probleem en voor eventuele garantie of service .
Ik vind het alleen vreemd dat, nu hij aan blijft staan hij gewoon werkt,en als hij nu uit gaat niet meer opstart.
En de schijven op de pc controleren op fouten is dat betrouwbaar of is dit alleen een indicatie.
Gr,
-
Dat kan natuurlijk ook, alleen moet je na een langdurige test, wel eerst de originele HD's terugzetten en zorgen dat het weer goed draait, daarna zou je de nieuwe (nadat je de partities eraf gehaald hebt of format) een bestaande kunnen vervangen.
-
Dankjewel alvast voor je reaktie en advies.
-
ook bij mij na laatste update , start niet meer op , 2413 met 12 6 tb disk , toch geen toeval , na zo veel meldingen , wacht nog ff af , wat ik nog meer lees .
-
Kan toch echt geen toeval meer zijn lijkt me na zoveel diezelfde problemen.
Maar het komt er uiteindelijk op neer dat we zelf de hele boel overhoop kunnen gaan halen.
Heb net extra nieuwe schijf gekocht WD red van 4 TB om bovenstaande commentaar te gaan proberen.
Hopelijk leest hij mee en kan hij ( Birdy ) aangeven wat hij bedoelt met dat het lang kan duren die test, hoelang in tijd ong,
Ik heb ook net uitgezocht wanneer de mijne is aangeschaft en hij is natuurlijk, ja ja je raad het net buiten de garantie.
Het heeft aardig gekost de 2 stations met 10 schijven, maar dat het zo snel alweer kapot is daar baal ik enorm van.
Mocht ik nieuws hebben dan laat ik het wel weten.
Gr,
Eric
-
Hopelijk leest hij mee en kan hij ( Birdy ) aangeven wat hij bedoelt met dat het lang kan duren die test, hoelang in tijd ong,
Ik heb geschreven "na een langdurige test", dat is heel wat anders.
Wat ik dus bedoel, test je NAS een paar dagen, met je zelfde plan "in de nacht gaat hij automatische uit en eind van de dag als ik thuis kom is hij weer aan......"
-
Verliest hij dus constant DSM? Indien "ja" dan zou een BIOS batterij in de vorm van een CR2025 of 2032 verdacht kunnen zijn.
-
+1 Das een goeie. 8)
-
Ik had op mijn 713+ het zelfde probleem. Via synology assistent een ticket ingestuurd en binnen 2 dagen was het opgelost. Het probleem was dat in DSM 6.1 een aantal packages (van niet betrouwbare uitgevers) in mijn geval midnight commander een conflict maakte. Elke dag DSM weg. De nas niet te vinden en pas na het verwijderen van de schijven kwam er weer leven in het systeem en werd deze weer gevonden. Schijven terug geplaatst en dsm geïnstalleerd (geen data verloren).
De eerste keer had ik de packages van de niet betrouwbare uitgevers gewoon weer geïnstalleerd hetgeen resulteerde in de zelfde storing. De laatste keer dead apps niet meer geinstalleerd en is het probleem niet meer terug gekomen en alles draait sinds dien prima
Richard
-
@ Birdy, duidelijk ik heb het weer zoals gewoonlijk te snel gelezen.
En die battery ga ik ook nakijken, alleen hoe zie je of hij inderdaad leeg is, of gewoon vernieuwen.
Software van derden had misschien eesrte keer gekund, maar na de 3 andere keren alleen wat software geinstalleerd die ik nu alleen belangrijk vond.
Wat wel opvalt dat DS file via de ipad elke keer uitschakeld en ik steeds opnieuw moet starten, en SynoDs blijft gewoon alles doen.
Misschien wel niks met elkaar te maken, maar je gaat overal iets achter zoeken en zeker wanneer er ook op word geattendeerd.
Gr,
Eric
-
Die batterij gewoon vervangen.
-
heb eerst schijf voor schijf er uitgehaald en getest , 12 maal
hetzelfde resultaat
toen alle schijven er uit , en opgestart , zowaar system boot , en assistent vind twee servers , ik heb bond met lan1 en lan2.
als ik via assitent verbind , krijg ik boodschap , geen schijven (klopt dus)
blue light brand , lan1 en 2 blinkt , en status oranje blinkt
wat kan ik nu doen ?
-
Ik zou "voor het gemak van 1 IP adres" even 1 LAN kabel los halen, daarna alle schijven 1 voor 1 testen in een PC, evt. via een externe harddisk-behuizing. Als deze allemaal goed blijken te zijn, terug in de NAS, en via de assistant kijken wat de status is (wel of niet DSM opnieuw install.) Ik neem aan dat de batterij preventief verv. is?
Heb je gelet op de volgorde van de disken, bij het verwijderen uit de NAS ?
We horen het wel weer :)
-
ja ik heb op de volgorde gelet
batterij nog niet vervangen , zal ik nu eerst doen
valt mij op dat het ip addres anders zijn , normaak heb id een vast ip voor de nas
met assistent geeft hij aan 192.168.1.116 en 120 , mijn vaste ip is 192.168.1.99
-
Als je zonder HD's opstart, is dat heel normaal.
-
onder tussen batterij vervangen , opgestart met alle disken erin , resultaat blue light blinkt , lan 1 en 2 blinkt
alle disken groen licht constant
-
Gooi 1 lan kabel los! Wat zegt de assistent? Het zal wel zo zijn dat DSM opnieuw geinstall. dient te worden.
-
ja ik heb een kabel los , geeft dan aan 1 server gevonden
maar nog steeds met alle disken eruit
kan ze toch niet 1 voor een erin stoppen denk ik ?
ondertussen aan het zoeken hoe dsm opnieuw te installeren
-
Heb je geen oude sata schijf waar je eens mee kunt opstarten, alsof je dus opnieuw begint?
Wel de oude schijven goed op volgorde bewaren/onthouden.
-
ja ik heb nog een oude 4tb op disk1 erin stoppen , en dan 2 x reset ?
-
2x reset gaat niet, reset werkt alleen als DSM erop staat.
Ik zou die test schijf in een WindowsPC even compleet ontdoen van alle bestaande partities.
Dan leeg in de NAS plaatsten en een compleet nieuwe setup draaien, kijken of de NAS daar mee opstart.
Zo ja dan is een van de andere schijven zo defect dat de NAS daar totaal van op tilt gaat.
Die zou ik stuk voor stuk met software van de fabrikant in een PC testen.
Kijken of je zo de defecte schijf kunt achterhalen.
-
ik heb een pas vervangen 4tb op plaats 1 gezet , en opgestart , krijg nu de melding van assistent migreerbaar
dsm zegt opnieuw installeren
-
NAS start dus gewoon op.
Die is, gelukkig, niet defect lijkt mij.
-
maar wat kan ik nu doen ?
zit 1 4tb pas vervangen schijf in , door 6tb
ziiten normaal 9 6tb en 3 4tb in
wat is nu handig ?
normaal hangt er nog een 1210 aan of zoiets zou hij daar naar zoeken ?
-
hierzo een newbie op het forum, ik kijk hier wel heel vaak voor de nodige kennis, en nu toch maar even geregistreerd :lol:
Ik had dus eergisteren hetzelfde, kan het verhaal opnieuw typen, kan het ook even quoten ;):
Sinds vanavond hier een haperende DS412+ :(
ik wilde via DSM de laatste update installeren, draaide al op DSM 6.1 15047 dus dit zou dan 'update1' worden.
dit zoals zoveel updates gedaan, en kreeg een melding dat ik de NAS moest rebooten, zo dus gedaan.
ondertussen ff wat anders zitten doen, maar na 10 minuten zie ik dat de NAS zich nog niet heeft aangemeld.. :/
ik ga bij de NAS kijken, knippert het blauwe ledje en voor de rest niks -O- nog maar een paar minuten gewacht en toen maar actie ondernomen.
dus aan/uit knop ingedrukt gehouden tot de NAS uitviel, daarna weer aangezet, hetzelfde -O-
online chat met Synology geopend en gevraagd hoe of wat, daar werdt me geadviseerd de nas weer uit te zetten, alle schijven etc. eruit en aanzetten om te kijken hoe of wat.. dat lukte, de NAS startte op en de assistent vond weer een NAS.
vervolgens uitgezet, schijven er weer in en ....weer niks :(
nu heb ik dus op aanraden van de support alle schijven weer losgemaakt, en 1 compleet andere schijf erin gedaan en hierop DSM geinstalleerd, dat draait nu.
vervolgens moest ik een ticket aanmaken (net gedaan) zodat ze via remote een "hot plug recovery" kunnen doen. verderr dan dit kon/wilde ie me niet helpen omdat de rest via een ticket moest.
maar aangezien de support van synology niet de snelste is (kan zo maar 3 tot 5 dagen duren tot je case aan de beurt is) zijn er hier wellicht mensen die weten welke stappen ik nu kan ondernemen om met behoud van data m'n synology weer tot leven kan wekken?
ik heb naast alle bestanden ook een SQL omgeving erop draaien voor alle Kodi systemen in huis, is dat sowieso afgeschreven ?
uiteindelijk probleem 'opgelost' door NAS zonder schijven te starten, wachten totdat deze een beep geeft dat alles in orde is, schijven er 1 voor 1 op de juiste volgorde erin en DSM opnieuw installeren.
vervolgens nog wel 2 dagen bezig om alle instellingen, apps etc. weer juist in te stellen, as we speak draait er nu nog een retrieve.php
maar goed, beter zo dan álles weg natuurlijk.
-
wordt er bedoelt , terwijl de nas aanstaat , de schijven er in zetten ?
-
Maar @wiltop heeft toch 12 schijven of zelfs meer?
Dan kan je toch niet per stuk een schijf, al draaiende, toevoegen.
Een raid of SHR zou volledig de kluts kwijt raken lijkt mij.
Ik zou dat niet durven gokken zonder een goede backup.
Al is dat met zo'n berg schijven bijna niet te doen!
-
uiteraard heb ik een goeie backup, de allerbelangrijkste gegevens staan off-site bij mij
áls het in de soep zou lopen ben ik alleen een shitload aan films en series kwijt, dat zou heel jammer zijn, maar niet onoverkomelijk.
wordt er bedoelt , terwijl de nas aanstaat , de schijven er in zetten ?
yup, voelde bij mij ook behoorlijk tegennatuurlijk, zeker omdat sata schijven geen hot pluggable schijven zijn.
maar het werkte wel.
-
ik wacht nog maar ff , tot support antwoord , maar pas 1 melding gehad , durf het niet aan
het kijkt mij toch wel aan die update te liggen , gezien de vele meldingen
-
zeker omdat sata schijven geen hot pluggable schijven zijn
Hot-swap of niet, hangt niet af van de HD en/of SATA maar, aan de DS zelf.
De DS412+ ondersteunt Hot-swap.
-
is dat ook zo met de 2413
-
2413 ? Als je de DS413 bedoelt: ja.
-
nee de ds2413+
-
Ja, ook die.
-
dit is het advies van support synology , is dat oke ?
als het een hd is , heb ik het volgende geprobeerd , steeds opstarten , en er 1 hd uithalen , dat gaf geen succes
If with HDD and DS can start, then likely there is bad HDD.
If you mean you have obtain a spare HDD to install alone on DS and able to install DSM and login DS UI?
If so, please try below:
If the motherboard is fine, and you were using RAID1/5/6 or SHR/SHR-2 or Basic volumes, you can install DSM on a spare empty disk and then insert the remaining hard disks to read the data. (Please be advised that this is still risky. If one more hard disk fails during this procedure, then your data may be lost). Here are the steps:
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes on spare HDD. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining old hard disks while keeping new spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
Once the data in the old disks can be read, you should back them up to another place asap. Or, you can go to Storage Manager and repair the system partition on the old hard disks. When it's done, you can remove the spare disk, install the original disk, and repair the system partition on the original disk. By doing this, your previous system configurations (user account, user privilege, application settings, etc.) will be erased, but the data in the shared folders will still be there
Please run SMART Extended test on all HDDs, ensure they are all healthy.
Best Regards
-
Je hebt, helaas, weinig andere keuzes ben ik bang.
Dat de NAS met 1 andere schijf wel opstart had je al getest, dat werkt.
De fout zit dus in een combinatie van de gebruikte harde schijven.
Geen leuk werkje!
-
procedure gevolgd , nieuwe disk op 1 , dsm opnieuw geladen , gelukt
power off
11 disken er weer in gezet
power on , zie mijn bestanden , volume 1 beschadigd
herstellen , systeem partitie niet gelukt
disk 6 een waarschuwing
nieuwe disk besteld , komt morgen of maandag
nu maar wachten op antwoord wat verder te doen
-
Zou disk 6 dan de boosdoener zijn?
En als je nu de originele disk1 erin zet, zou het dan werken?
Ok, zonder disk6 is het volume uiteraard nog beschadigd maar dan?
Zou ik het zelf aandurven als ik dit had? Ik weet het niet.....
-
als de systeem partitie gelukt was , zou ik het aandurven , om de orginele disk 1 er in zetten
ik denk niet dat disk 6 stuk is , omdat disk 1 er nu al uit is
ik heb geen 6tb spare nu , maar is besteld
als ik de orginele disk1 er in zet , moet de systeem partitie in orde zijn , daar twijfel ik nu over
dus laat hem maar aanstaan , maar heb het idee dat hij werkt , behalve beschadigd volume , maar zie nergens hoe te herstellen
schijf 6 is geen probleem zegt snelle test , 362 sectoren hersteld
-
Goedemorgen,
Ben al een x aantal dagen bezig om de schijven te testen via extern dockingstation, duurt gemiddeld 6,5 uur voor de 2 TB schijven.
Maar omdat ik toch de nieuwe WD van 4 TB binnen heb, kan ik deze toch enkel gaan gebruiken in het station zoals eerder is beschreven als hot spare.
En dan de software opnieuw installeren en bv via het stroom schema hem meerdere keren laten opstarten en afsluiten om in ieder geval er achter te komen dat het niet aan het moederbord ligt.
Of kan ik de nas beter op een andere manier testen.
En als er nu uiteindelijk niks uitkomt, kan ik dan b.v schijf 1 vervangen voor de 4 TB zonder verlies van mijn dat, heb SHR met fouttolerantie van 1 schijf.
Maar stel voor dat b.v. Schijf 5 niet goed zo zijn, dan kan ik ook deze i.p.v de eerste gewoon vervangen.
Ik weet het veel vragen, maar ben als de dood dat ik straks alles kwijt zou zijn.
En zijn er ondertussen al mensen die het opstart probleem na de update al achterhaald hebben en misschien een defintive oplossing hebben gevonden.
Gr,
Eric
-
Based on 10/3/2017 log, there is nothing wrong with the system, only volume is degraded, no particular HDD error or file system error shown.
I assume it could due to problem with HDD1, but it is not traceable now.
Please run SMART Extended test on all HDD, ensure all HDDs are healthy, then backup critical data, after that, please go to Storage Manager > Volume > Overall > click blue link to prepare system partition from HDD1 to other HDDs, so all HDDs has system to able to be boot up, later consider repair volume with new HDD or current HDD1, then continue to use the DS, you may want to plug previous HDD1 on PC, download HDD manufacturer scan tool to run SMART full test on it, ensure it is OK, if it is OK, then you could consider to add that HDD back to repair.
In the future, if issue occurs again, please use spare HDD to install DSM on HDD slot1, then plug all original HDDs and boot up, and we will check from previous log if any fault.
Currently there is no previous log to check to and based on 10/3/2017 log, system is OK and no particular error shown.
dit was laatste instructie , nu bezig met reparatie , maar duurt wel 3 dagen
gr
-
Duimen 8)
-
nu ik met een nieuwe dsm heb opgestart , kom ik ff niet met mijn media spelers in de nas
moet ik iets doen met gedeelde mappen en of gebruikers ?
-
Eerst even dit: "Nast start niet meer op" is opgelost ?
-
ja , hij is aan het herstellen , omdat ik op positie 1 , een nieuwe hd heb gezet , met nieuwe dsm
-
Ok....start dan even een nieuw Topic over je media spelers.
-
We zijn inmiddels alweer enkele weken verder, maar helaas was de goede werking na controle schijven van korte duur. Enkele dagen na de controle van een uurtje of 40 van de eerste 5 schijven had ik het stroomschema weer gezet zoals normaal om te kunnen zien of hij gewoon wilde opstarten, en enkele dagen geen probleem. Daarna weer hetzelfde met weer een uitgeschakelde DS513 en knipperende 1511+. Na het ontkoppelen van de 513 weer opgestart en dat ging weer goed, wel natuurlijk zonder volume, toen de 513 er in draaiende situatie weer bij geprikt en enekel seconden later werkte hij weer zoals normaal.
Nu staat hij constant te draaien omdat ik bang ben dat straks weer opnieuw kan beginnen.
Heb voor de derde keer een ticket aangemaakt bij Synology, maar krijg elke keer teleurstellende reacties.Ook heb ik de leverancier benaderd en deze gaven advies om de Kernel uit te laten lezen door Synology, ook dit heb ik door gegeven en mijn laatste antwoord wat ik vandaag kreeg is dit.
Dear user
Thank you for your letter
Engineers have asked colleagues in the RMA Department
It is a pity that your 1511 equipment has no spare parts for you to change
Thank you
Seele
Is toch niet meer normaal dat een 1511 na 4 jaar maar moet worden beschouwd als afgedaan en beter de prullenbak in kan, als dit het probleem is want kan ook de uitbreiding zijn.
Zelfs het uitlezen wat is geadviseerd word genegeerd.
-
Hallo,
Ik heb het in een eerdere discussie al gemaeld, maar geen enkele reaktie gehad wat ik zeer vreemd vind.
Ik heb sinds de laatste update een probleem met de 1511+ en de DS 513. Inhoudelijk ga ik er niet te diep meer over verder. Maar wil toch even melden dat een NAS van 4 jaar oud niet meer gerepareerd kan worden , omdat er volgens Synology geen spareparts zijn om te repareren.
Zelf vind ik het belachelijk dat je na 4 jaar 1511+ en na 2 jaar DS 513 en 10 nieuwe schijven blijkbaar een heel slecht product hebt aangeschaft.
Normaal heb ik zoiets van ok domme pech, maar iedereen met een huis en tuin NAS heeft nog meer plezier van zijn aanschaf dan deze producten.
Zeker omdat de Nas niet eens de gehele dag aan staat en alleen voor films en muziek werd gebruikt.
Groeten van een teleurgestelde koper van een Synology product , dus denk eerst eens goed na voordat je een Synology product aanschaft.
-
Die pech kun je ook hebben met andere apparatuur, dat er na 6 jaar geen reparatie meer mogelijk is.
-
Dat weet ik ook wel, maar 6 of 4 jaar is wel een verschil.
Ik begrijp dat je liever alleen positieve berichten leest , maar ik zie wel heel veel klachten na de laatste grotere update.
Ook bij mij is het begonnen na de update, en ik weet niet hoor maar ong, 2500.- euries voor dit setje is voor mij geen kattepis.
Maar misschien is dit voor jou apppelt eitje, of andere reden om zo nochalant te doen.
-
Maar misschien is dit voor jou apppelt eitje, of andere reden om zo nochalant te doen.
Ik doe er helemaal niet nonchalant over, ik geef alleen maar aan dat dit kan voorkomen, meer niet.
En het is een DS uit 2011 (misschien wel uitgekomen in 2010) dus, ik heb het over spare parts die er niet meer zijn na 6-7 jaar.
Maar goed, even terugkomende op het feit dat het een hardware issue zou zijn, volgens mij is dat niet helemaal niet bewezen, toch ?
Ik heb ook een udate gedaan en nu start hij ook niet meer op,blauwe aan en uit knop blijft knipperen.
Over welke update gaat het eigenlijk ?
En, wat was de DSM versie voordat je de update deed dus, toen er nog helemaal geen problemen waren ?
Misschien is het wel zo, dat als je downgrade naar die versie, dat je geen problemen meer hebt.
Het is maar een gok, omdat ik niet geloof dat een update je hardware defect maakt of het moet een samenloop van omstandigheden zijn dus, update en een hardware issue met de DS1511+ en/of DX513.
-
Beste Birdy,
Ik weet niet wat jou rol is bij Synology, maar even voor alle duidelijkheid ik heb de NAS aangeschaft in 2012 dus eigenlijk heb in toentertijd al een overjarig model aangeschaft.
De DS 513 is in 2014 aangeschaft, misschien ook al langer op de plank bij Synology.
En met de laatste update bedoel ik die uit eind Januari of begin Feb, zo uit me hoofd en gaat om diezelfde als waar nou veel mensen ineens problemen hebben met hun moederbord van een beplaald type.
Kan allemaal puur toeval zijn, maar als je dit probleem meld bij Synology krijg je eerst (zie ik bij iedereen) een standaard antwoord. En aansluitend het verhaal dat hij niet gerepareerd kan worden vanwege het niet hebben van spareparts.
Als ik hun was had ik eerrst eens nader onderzocht of het probleem niet iets anders zou kunnen zijn i.p.v. Zo kort door de bocht te reageren.
Gelukkig zijn ze bij de leverancier ( Wifimedia ) van alle apparatuur erg meedenkend en service gericht . En hebben we afgelopen week het Kernel logfile opgestuurd om te zien of daar iets vreemd is te zien, nog geen antwoord gehad.
Zelf ben ik geen kenner in de materie van de NAS, probeer wel veel op te lossen en zeker met de hulp vanuit dit forum, en vaak lukt dit ook waarvoor dank.
Alleen heb je soms het gevoel dat je er klaar mee bent, zeker omdat ik liever als het kan meer uitgeef voor kwalitatief wat goeds hoop ik dan maar.
Hopelijk krijg ik snel een antwoord via Wifimedia op het logfile en kan ik verder, al,weet ik maar precies wat of welke nu precies het probleem is.
-
Ik weet niet wat jou rol is bij Synology
Ik heb geen rol bij Synology, ben gewoon een privé gebruiker.
-
Geen van de forumleden is in dienst bij Synology hoor.
Je moet het niet te persoonlijk maken :)
In het typenummer van de NAS zit het jaar van wanneer deze op de markt komt.
Een 11 type is dus van 2011 en die kan je inderdaad tot in 2012 nog kopen.
Koop je deze in 2013 of later is het min of meer een overjarig model.
-
Hier het officiele Synology Forum (https://forum.synology.com/enu/), daar kijkt Synology wel mee..... ;)
-
Beste Robert,
Het is niet de bedoeling om het persoonlijk te maken.
Het verbaast mij alleen dat er voor zulke dure apparatuur niet eens een deugdelijke oplossing of oorzaak is.
Als ik wel eens lees dat mensen over een Nas van 100.- in de hoogste boom klimmen en vaak nog worden geholpen dan denk ik dat ik best wel even mijn gal mag spuwen.
En voor hetzelfde geld koop ik weer een Syno als het echt nodig is, maar ja als ik de P er ff in heb maakt het me op zo,n moment even niks uit, want ik had het hele spul ook zomaar het raam uit willen tiefen.
Want eigenlijk weet ik nu nog steeds niet of het de 1511 is of de uitbreiding.
Maar laten we er a.u.b. Maar over op houden en wie weet heb ik jullie advies straks weer nodig.
Dus Birdy, het is gewoon mijn manier van uiten en niet persoonlijk bedoeld.
Gr,
Eric
-
:thumbup:
-
:thumbup:
Maar als je niet weet of het de NAS of de expansie unit is, kan je testen zonder die unit?
Met een andere schijf eens een week, of langer, draaien en kijken of de ellende wegblijft?
-
Bedankt voor je reactie, ga dit maar eens uitproberen om uit te sluiten welk apparaat de boosdoener is.
Groeten,
Eric