Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Incrediman op 13 januari 2020, 16:21:53

Titel: Opnieuw beginnen
Bericht door: Incrediman op 13 januari 2020, 16:21:53
Beste lezer,

Na 1,5 jaar mijn NAS 115J uit de kast gehaald om nieuw leven in te blazen.
De NAS deed het in het verleden prima op mn Mac, maar nadat deze was overleden, werd de NAS even werkloos.
Hoopvol aan de slag ( nu onder Windows 10), maar kom niet ver.
NAS aangesloten op mn router via ethernetkabel, alle lampjes branden permanent.
Via find.Synology.com getracht de NAS te vinden, zonder resultaat. Vervolgens de Synology assistent geïnstalleerd en op zoeken geklikt.
Helaas kan ook deze de server niet vinden. Harde reset gedaan, maar kan nog steeds niet verder. (Firewall instellingen zijn okay)
Enig idee what to do?

Bedankt, Michiel
Titel: Re: Opnieuw beginnen
Bericht door: ufosyno op 13 januari 2020, 16:35:24
Intussen een nieuwe internetprovider, zeker? Dan kan de adresrange van je router zijn gewijzigd (vooral het subnet, het derde blokje in het IP adres).

Als de NAS een vast IP-adres heeft, en die niet (meer) in de huidige adresrange van je router ligt, dan kan je dit probleem krijgen.

Het wil dan helpen om de PC los te koppelen van het netwerk en de NAS dan rachtstreeks aan de PC te hangen. Dan via de Synology assistant zoeken. Dan wordt het IP adres van de NAS getoond en zou je er weer bij moeten kunnen
Titel: Re: Opnieuw beginnen
Bericht door: Rubensky op 14 januari 2020, 14:12:04
Zoek in je gehele netwerk d.m.v. een IP scanner. Soms kom je hem dan wel tegen. De Advanced IP scanner is een goede gratis variant.

https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

Of reset de netwerkgegevens naar de standaardwaarde door de resetbutton achterop, met een paperclip, 4 seconden vast te houden tot je een piep hoort. Het admin wachtwoord en de netwerkinstellingen worden teruggezet naar standaard.

Meer uitleg vind je hier: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_reset_my_Synology_NAS#t2
Titel: Re: Opnieuw beginnen
Bericht door: Incrediman op 14 januari 2020, 14:53:51
Ufosyno, Dank je voor het antwoord. ( ook Rubensky ondertussen)
Was geen nieuwe provider, maar probleem heb ik via een andere weg kunnen oplossen.
Ik heb een reset gedaan, direct gevolgd door een 2e reset ( met de 3 piepjes), dus teruggezet naar status "niet geïnstalleerd".
Alles opnieuw doorlopen en weer up and running. Alle oude data stond er gelukkig gewoon nog op.

Maar toch nog een vraagje: ik wil m´n Nas via USB  koppelen aan m´n laptop, maar hij wordt niet herkend, mis ik ergens een instelling?
Als ik een andere HD koppel, geen probleem, maar Nas wil niet lukken.


Thnx
Titel: Re: Opnieuw beginnen
Bericht door: Birdy op 14 januari 2020, 14:58:23
Nieuw Topic graag, in de juiste Rubriek.