Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: JoCa op 02 november 2019, 11:46:00
-
Hoihoi.
Mijn Nas ''Synology 2018 Play''gaf een piepmelding aan, en dat bleek te komen dat hd1 beschadigd is, nu kan ik deze hopelijk wel herstellen, maar durf dat niet omdat ik bang ben om al mijn foto's te verliezen.
Er wordt ook aangeraden om een backup te maken, maar kan dit alleen als men een maandelijks abonnement neem bij Synology?
Hopelijk is mijn vraag zo duidelijk genoeg :)
-
Als je geen backup hebt moet je dat als eerste doen. Een dubbele schijf in de NAS is namelijk géén backup. Je moet minimaal ergens een 2e kopie van je data hebben.
Dat hoeft niet speciaal online. Je kunt met HyperBackup ook een backup maken naar een externe USB schijf die je aan je NAS hangt.
-
Welkom op het forum!
Even eerst wat extra informatie nodig, want ik kan het niet helemaal koppelen:
- Je zegt een DS 2018 play NAS te hebben... mag ik aannemen, dat je een DS218play bedoeld?
- onderin staat echter dat je 4 HDD's zou hebben, die passen niet in een 218play, want die heeft maar 2 bays...
- hoe is de NAS geconfigureerd? Staat hij in SHR (met gegevensbescherming) of heb je de Pool als JBOD ingericht?
Vooral dat laatste is belangrijk. Staat hij ingesteld in SHR, dan kun je de schijf door de NAS laten herstellen of zelfs de hele schijf vervangen, omdat hij een volledige kopie op de tweede schijf heeft staan.
Een backup maken kan altijd (zoals Hofstede als schrijft), daar heb je geen synology-account voor nodig, maar wel een externe harddisk die je via USB aan de NAS koppelt. Je kan wel een backup in de cloud maken, maar dat is soms (omdat je daarvoor wel voldoende cloudruimte moet hebben) wel een kostenkwestie.
-
Dank jullie wel voor de reacties, ben er erg blij mee ;-) En het is me duidelijk :-)
Het is idd de DS218play met 4hdd's :-)
Ik ga een voor de veiligheid een back-up maken op m'n externe hd, blij dat ik die heb.
-
Het is idd de DS218play met 4hdd's :-)
Knap van je om 4 HD's in een 2 Bay NAS te proppen. :lol:
-
Oeps, ik bedoelde DS418Play, foutje.... :lol:
-
Wijzig je onderschrift dan even van "Mijn Synology: DS2018Play" naar "Mijn Synology: DS418Play" om later misverstanden te voorkomen.
-
Gisteren een backup gemaakt, en vanochtend schijfherstel uitgevoerd, het probleem is verholpen, en m'n foto's zijn bewaard gebleven 🙏
Iedereen bedankt, ben super blij ;)