Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Joske007 op 12 oktober 2021, 18:13:04
-
Ik heb de bestaande 4x Seagate 8TB schijven vervangen door andere 4x 8TB schijven en loop nu tegen het probleem aan dat de opslagpool is beschadigd. Bij het opschonen van de gegevens loopt de vrije schijfruimte aardig vol. Voorheen stond deze nog op 60% en nu staat deze opeens op 90% vrije ruimte?
Werkwijze bij het vervangen van alle disks:
- disk 1 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = gelukt
- disk 2 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = gelukt
- disk 3 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding (zie log)
- disk 4 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding (zie log)
Momenteel is de Nas nog steeds bezig met het opschonen van gegevens, maar de vrije schijfruimte begint wel vol te lopen!
Welke stappen kan ik nu het best ondernemen om data-verlies te voorkomen en de opslagpool te herstellen?
-
Voorheen stond deze op nog 60% en nu staat deze opeens op 90% vrije ruimte?
Ik zie, dat het volume maar 21,8TB is, dus je mist een 4e HD.
Daarom heb je nog maar 90% vrije ruimte.
- disk 3 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding (zie log)
En wat heb je daarna precies gedaan?
-
@Birdy
Na disk 3 verwijderdt te hebben eerst de gegevens opgeschoond, en had nadien al de melding dat het volume geen schijfruimte meer had, daarna verder gegaan met plaatsen van de 4de nieuwe disk en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding (zie log)
Volgens de raidcalculater zou ik 24TB moeten hebben bij 4x 8TB in SHR.
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator?hdds=8%20TB|8%20TB|8%20TB|8%20TB
-
Ik zie, dat het volume maar 21,8TB is, dus je mist een 4e HD.
Daarom heb je nog maar 90% vrije ruimte.
Oeps, heb ik hier even flink de plank misgeslagen ::)
-
Na disk 3 verwijderdt te hebben eerst de gegevens opgeschoond, en had nadien al de melding dat het volume geen schijfruimte meer had
Dus, dat gegevens opschonen is met 3HD's erin gedaan?
daarna verder gegaan met plaatsen van de 4de nieuwe disk en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding (zie log)
En HD3 dan? De oude of nieuwe weer toegevoegd?
-
Tijdens het wisselen (vernieuwen) van de schijven zaten er steeds 4 stuks in de Nas.
Het opschonen is gebeurd na de foutmelding bij het wisselen van de 3de schijf en herhaald bij het wisselen van de 4de schijf.
Tijdens het gehele proces is er steeds een nieuwe schijf in de plaats van de oude schijf gekomen.
In volgorde ……
- disk 1 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = gelukt
- disk 2 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = gelukt
- disk 3 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding (zie log)
- disk 4 verwijderd, nieuwe geplaatst en toegevoegd aan de opslagpool = foutmelding
De smart-waarden lijken van alle schijven nog in orde te zijn.
-
Intussen is het probleem bij het opschonen van de gegevens nog steeds niet opgelost.
Ik begrijp niet dat het volume geen ruimte meer heeft na het toevoegen van een extra harde schijf (8TB) en het opschonen van de gegevens?
Iemand enig idee om hieruit te raken, zonder dataverlies?
-
Dus, samengevat:
HD1 vervangen > goed.
HD2 vervangen > goed.
HD3 vervangen > fout > opschonen > goed.
HD4 vervangen > fout > opschonen > goed.
Alle 4 de HD's zijn dus uiteindelijk wel goed vervangen.
Het probleem is nu, dat er 30% onbekende data is bijgekomen.
Heb werkelijk geen idee waardoor die toename is ontstaan.
Ik zou in ieder geval zorgen voor een goede backup (je moet overigens altijd goede backups hebben) en een Ticket inleggen bij Synology, mogelijk dat Support, op afstand, kan kijken en kan oplossen.
-
Gelukkig heb ik van de meest essentiële zaken een goede externe backup.
Alleen probeer ik te echt voorkomen om mijn verzameling aan films en andere zaken opnieuw te verzamelen om een boel werk te voorkomen.
Intussen heb ik een ticket geopend.
-
Update!
Intussen is het probleem door de fijne support van Synology voor een groot deel opgelost.
Blijkbaar was het probleem te zoeken bij de UniFi Controller in Docker, die ervoor zorgde dat tijdens het herstellen van het volume de vrije schijfruimte volliep. Het verwijderen van UniFi heeft het probleem ivm de volgelopen opslagpool uiteindelijk opgelost.
Het enige probleem dat er nog rest is dat de beschikbare ruimte nu gefragmenteerd is, en dit de systeemprestaties beïnvloed. Ook na de actie fragmenteren meermaals herhaald te hebben blijft dit probleem nog aanwezig.
Intussen is de Nas als laatste hoop druk bezig met het opschonen van de gegevens.
Ik zie in het logboek (zie bijlage) nog wel een foutmelding ivm een checksum staan, geen idee hoe dit op te lossen?
-
Goed te horen dat het alvast "bijna" opgelost is.
Die checksum fouten ... blijft raar ... niet wat slechte sectoren op de disken ofzo?
Mischien eens de Unify container opnieuw aanmaken. Als het goed is zit je config "buiten" de container en kan je dit zonder problemen doen.
-
Het opschonen van de gegevens is zonet voltooid met als resultaat dat er geen melding van defregmentatie is.
De smart-waarden van alle schijven geven geen melding, dus die lijken in orde te zijn.
Als alle problemen van de baan zijn ga ik opnieuw de UniFi controle in docker installeren.
Enkel blijft er in het logboek nog een waarschuwing bestaan ivm 2 foutenmeldingen niet-overeenkomende controlesom?
Iemand die me kan zeggen dit hoe ik dit nog kan oplossen?
-
Wat moet ik doen bij niet-overeenkomende checksum-fouten? (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Btrfs_checksum_mismatch)