Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Roeluitrooi op 18 februari 2021, 17:43:16
-
Hallo beste mensen, voorop gesteld ben ik een redelijke leek op het gebied van mijn NAS. Het werkte tot voorkort prima, maar kreeg vandaag een foutmelding, vergezeld van een luide pieptoon. Echt geen idee waar te beginnen. Dankjewel voor de reactie alvast (graag in begrijpelijke taal ;) )
-
Wat je moet doen, staat aangegeven in de printscreens.
-
Hallo Birdy, dank voor jouw reactie, maar er is geen handeling mogelijk. En ik ben te bang mijn data te verliezen. Of kijk ik er langs?
-
Heb je een backup?
-
Hallo Sylvester, vrees het niet. Dacht dat de 2 schijven synchroon draaiden en dus elkaars back up zijn?
-
Het lijkt er op dat disk 1 een probleem heeft, want hij geeft maar en grootte van 3,9 GB aan terwijl het een 2 TB schijf is. Daarom kan je niets repareren want 3,9nGb is duidelijk te weinig.. Ik zou disk 1 uit de NAS nemen en in een PC testen. Als hij niet meer goed is moet je hem vervangen.
-
Ben ik dan al m'n gegevens kwijt, als ik DISK1 vervang voor een nieuwe?
-
Nee, want alle gegevens staan nu nog op disk 2. En als je een nieuwe schijf plaatst kun je de pool herstellen.
Dit is precies waar SHR voor bedoeld is, er voor zorgen dat bij uitval van 1 schijf er geen dataverlies optreedt.
-
Maar het is wel 'akelig' om op dit moment geen backup te hebben
-
Ik ga schroeven... Steken jullie een kaarsje voor me op? (Oud Brabants gebruik)
-
Wat houdt je tegen om eerst even een backup te maken?
In principe gaat er niks fout als hij straks het volume gaat herstellen, maar zeg nooit nooit...
-
Klinkt waarschijnlijk weer erg Dummy, maar hoe maak ik een backup?
-
Het eenvoudigste is in de USB poort een externe harde schijf steken en dan uw (belangrijkste) data kopiƫren van uw volume naar de externe harde schijf.
Het hoeft niet, maar is toch aan te raden.
-
Allen, vandaag een nieuwe schijf binnen gekregen en gemonteerd. En het werkt! Mijn dank is erg groot!