Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: RonaldS op 28 december 2009, 12:06:42

Titel: Oranje knipperlicht
Bericht door: RonaldS op 28 december 2009, 12:06:42
Ik heb mijn Synology DS207+ nu 1 jaar en tot voor kort helemaal naar tevredenheid.
Echter sinds een week (natuurlijk net terwijl Mobile Harddisk, waar ik de NAS + schijf heb gekocht, op vakantieverlof is) krijg ik een oranje knipperlicht als status-signaal op de NAS.

Volgens de handleiding betekent dit dat er iets aan de hand zou zijn met de harddisk, waarvan ik er eentje in heb zitten.
Mijn PC zelf begon ook raar te doen, maar dat bleek omdat mijn harde schijf in de PC vol was gelopen.

Nu weet ik echter niet wat de oorzaak en wat het gevolg is: OF mijn schijf op de PC is eerst volgelopen en daardoor is de NAS van streek geraakt OF
 er is iets met de schijf in de NAS gebeurd en daardoor is de PC 'over zijn nek gegaan'.  :(  

Belangrijker voor mij op dit moment is echter:
Kan ik zelf nog iets ondernemen of moet ik mij bij Mobile Harddisk vervoegen vanaf 4 januari (als ze weer open zijn)?
 :?:  :?:
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Björn op 29 december 2009, 08:47:14
In principe betekent dit dat het volume gecrashed is. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Heb je een backup van de data?
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: RonaldS op 31 december 2009, 00:12:44
Ben inmiddels weer op koers. Heb via Synology Assistent alles weer opnieuw uitgevoerd.
Daarna de schijf weer geinitialiseerd en voila..... de disk kon weer benaderd worden en alle directories en mappen waren er nog steeds!  :D
Denk dus toch dat het voortkwam uit een dichtgeslibte C-schijf op de PC.
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Madpet op 04 januari 2010, 18:36:47
Mooi voor Ronald, helaas heb ik sinds twee dagen hetzelfde: Knippertje op de 106e...
De systeem partitie gaat 'ie opnieuw formatteren en installeren, voorzien van software lijkt normaal te lukken vanaf de originele CD, maar dan meldt 'ie: Failed to install the file, The fail is probably corrupt. vervolgens vindt de Assistent weer een 'Unconfigured Synology server'. Opnieuw de PAT file installatie levert steeds hetzelfde fout kringetje op...
iemand een idee..? Als het een defect is kan dat dan hardwarematig worden opgelost of is er ergens andere software beschikbaar..?
En backups: Je hebt ze nooit volledig genoeg gemaakt merk ik wederom op...
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Björn op 05 januari 2010, 12:06:32
Als je ooit nieuwere firmware hebt gebruikt dan de versie op de CD dan moet je diezelfde versie of een nieuwere gebruiken. Je kunt het beste even de laatste versie downloaden van Synology.com
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Madpet op 07 januari 2010, 22:16:01
Goh: Zo simpel kan het idd zijn!
Het knipperen gaat door, maar de machine is weer benaderbaar, bruikbaar en online!
Toch maar eerst wat verse back-ups gemaakt...
Bedankt!
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: André op 08 januari 2010, 16:47:41
als hij nog oranje knippert is er iets nog niet in orde.
Heb je al op je nas ingelogd via de disk station manager (ip adres van je nas in je webbrowser intypen) en bij "informatie > status" gekeken wat hij aangeeft bij de harde schijven en bij "opslagruimte > volume"
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: dadcyber op 09 januari 2010, 13:01:12
Ik heb hier ook een probleem met de de209 +II
Eerst waren er dippen in het netwerk.
Daarna werd de nas steeds meer onbenaderbaar.
Uitendelijk branden er 2 oranje leds van de disks.
Het geheel staat in raid 1.
eerst 1 harddisk los gemaakten getest, daarna de andere harddisk.
Geen resultaat.
Een moederbord tets gedaan en volgens Synonlogy instructie zou deze binnen 1 minuut een piep geven en dat werd er gegeven.
Er is achter op de nas (netwerk) geen led activiteit meer.
Op een geven moment knipperde alleen de blauwe led  en de er gebeurde niets meer.
Dus weg gebracht naar dealer.
2 maanden oud.
Word gerepareerd en geen nieuwe?
Deze nas heb ik gekocht  voor zijn betrouwbaarheid.
Komt ook heel goed uit de test.
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Madpet op 13 januari 2010, 09:08:10
Citaat van: "André"
als hij nog oranje knippert is er iets nog niet in orde.
Heb je al op je nas ingelogd via de disk station manager (ip adres van je nas in je webbrowser intypen) en bij "informatie > status" gekeken wat hij aangeeft bij de harde schijven en bij "opslagruimte > volume"

Alle gegevens staan volgens de Manager 'normaal'. Het diskgebruik en dergelijke zijn uitleesbaar en alles werkt op de gewone manier. Geen idee wat het geknipper aangeeft dus.
Tnx voor het meedenken!
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: dadcyber op 06 februari 2010, 17:17:42
Hier wat tips van synology zelf van het web

De mogelijke oorzaken die ervoor zorgen dat de status-LED oranje knippert zijn :

Er zijn geen harde schijven geinstalleerd (Knippert oranje/groen).
De systeem firmware is nog niet geinstalleerd.
Er is nog geen volume gecreëerd.
Het volume is aangetast.
Het volume is gecrashed.

Volg onderstaande stappen om het probleem op te lossen.

Indien geen harde schijven zijn geïnstalleerd:
Oplossing: Raadpleeg de Quick Installation Guide en installeer de harde schijven.


Indien de systeem firmware nog niet geïnstalleerd is:
Oplossing: Installeer de systeem firmware door gebruik te maken van de Synology Assistant. Dubbelklik op uw Synology product en volg de wizard om de installatie te voltooien.


Indien er nog geen volume is gecreëerd:
Oplossing: Om een volume te creëeren, log in de systeem management UI (http://serverIP:5000 (http://serverIP:5000)). Ga naar de "Opslag > Volume" pagina om een volume te creëeren.


Indien het volume is aangetast:
Oplossing: Om het aangetaste volume te repareren, log in de systeem management UI (http://serverIP:5000 (http://serverIP:5000)).
Voor een RAID 1 of RAID 5-volume, zoek uit welke schijf is aangetast door naar de "Systeem> Status" pagina te gaan, en vervang deze door een nieuwe. Nadat de nieuwe harde schijf is opgenomen, herstel het aangetaste volume door op de "reparatie" knop op de Volume pagina te klikken.
Indien het volume is gecrashed:
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Anonymous op 06 februari 2010, 17:31:38
Ik heb ook een oranjeknipperled. Zojuist een 110j gekocht met een WD 1.5TB EARS. In de synology assisteant gekozen voor de 965 PAT file. Dus de laatste versie die volgens het persbericht van Synology geschikt is voor de WB EARS serie. Echter tijdens het installeren crasht hij na ca 15 min omdat hij systeemvolume niet kan formatteren. Ook al eens gereset en opnieuw geprobeerd. Helpt niet.

Kan de 110j ook niet benaderen via het net. Ook niet op IP adres. Naar wat ik lees is dit misschien een Mac issue (ik gebruik Snow Leopard). Iemand suggesties?
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Anonymous op 10 februari 2010, 21:24:43
Ik heb ook in eens een orange knipperlicht met alarm toon elke 1 a 2 seconden.
Ik heb een 207+ met 2 schijven in raid 1 configuratie.
Volgens de instructie gekeken in het status scherm.
Daar staat dat:
Disc 1    (in het rood) geinitialiseerd       -
Disc 2  (in het groen) normaal            volume 1

Betekent dit dat ik disc 1 moet vervangen of zijn er alternatieven.

Graag advies
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Anonymous op 10 februari 2010, 21:36:15
Dit bericht hoort hij het vorige bericht. (sorry voor de mogelijke verwarring)
Tevens zie ik staan dat bij "opslagruimte  volume" dat volume 1 beschadigd is en bij "disk" dat schijf 2 normaal is.
Kan ik hieruit concluderen dat ik schijf 1 vervangen moet? Dus geinitialiseerd betekent vervangen?

Graag bevestiging als dit correct is.
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Björn op 11 februari 2010, 14:26:09
Om dit te bepalen moet je even een volledige SMART test op de schijf uitvoeren. Geeft dit status 'Normaal' dan kun je onder het kopje opslagruimte > volume het volume weer herstellen.
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Anonymous op 12 februari 2010, 08:57:04
Uitvoerige SMART uitgevoerd, duur c.a. 2,5 uur. Resultaat was dat status Normaal is disc 1.
Daarna reparatie uitgevoerd (formateren en re-synchroniseren) Duur 5 uur. Resultaat lijkt dat alles weer correct functioneerd!

Bedankt
Titel: Re: Oranje knipperlicht
Bericht door: Anonymous op 11 maart 2010, 13:10:28
Kun je aangeven hoe je de SMART test hebt uitgevoerd? In de assistant software?

Ik heb nl een identiek probleem met een DS209 + WD15EARS.
Kom niet op de DS via IP:5000. Bij installatie via Assistant geeft software na een tijdje aan dat de schijf niet is in te delen in partities. Geprobeerd met NAS direct gekoppeld aan mijn iMAC en aan een laptopje met Win7. Beide zelfde resultaat.  

Alvast bedankt.