Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: AXN op 12 augustus 2009, 20:54:09
-
Sinds een week of 3 een Synology Cubestation CS407e binnen, en 4 disks in JBOD draaiend en naar volledige tevredenheid werkend.
.... tot ik gister thuis kwam van mn vakantie.
Ineens piepte de Synology CS407e, en gaf aan dat disk1 "vastgelopen" was.
Onmogelijk dat hij echt "kapot" is, de disk heeft t altijd prima gedaan.
Na een paar resets, en wat ingelezen te hebben op het internet/hier, blijkt het een vaak voorkomend probleem van de NAS zelf te zijn te zijn. (het is ook altijd disk1).
Zie o.a. dit topic: viewtopic.php?f=25&t=2746&p=12213&hilit=vastgelopen#msg12213 (http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=25&t=2746&p=12213&hilit=vastgelopen#msg12213)
Daar staat ook dat het totaal niet aan de disks ligt, maar dat er iets fout zit in de Synology.
Ik heb geprobeerd om andere sata kabels te gebruiken (zoals aangegeven word in andere topics), zonder succes.
Ik heb er nu totaal 3750 GB inzitten, waarvan 2250 vol met data zit, en 1500 vrij.
Ik wil deze data absoluut niet kwijtraken...
Ik hoop dat iemand een oplossing weet, en alles weer werkt, zonder data verlies.
-
Onmogelijk dat hij echt "kapot" is, de disk heeft t altijd prima gedaan.
Deze logica volg ik niet hoor.. Iets dat stuk gaat heeft het daarvoor altijd goed gedaan.. Anders was ie altijd al stuk ;)
Je kunt deze disk het beste even in een PC hangen en dan een harddisk tooltje zoals bijv. HD Tune of een tooltje van de fabrikant gebruiken om de gezondheid van de disk te checken.
-
Ik bedoel idd dat ik een aantal tests heb gedaan... de disk is helemaal gezond... niks mis mee.
Toch crashed ie in de nas... en kan ik nu niet bij mn 2250GB aan data :(
-
Ik wil deze data absoluut niet kwijtraken...
Ik hoop dat iemand een oplossing weet, en alles weer werkt, zonder data verlies.
Niet om flauw te doen, maar meer als algemene oproep aan iedereen, als data zo belangrijk is, zorg dan voor een backup!
Het is zo gemakkelijk om te denken dat iets veilig op een server staat en je er dus geen omkijken naar hebt, maar ook de beste technologie begeeft het wel eens en daarvoor zijn backups bedacht :wink:
Met een backup is het ook vervelend als er technische problemen zijn, maar hoef je niet meer dramatisch te doen over dataverlies.
Luit
-
Ik zou in dit geval even contact opnemen met Synology. Als de schijf echt 100% goed is en het ligt niet aan de kabels dan moet synology denk ik maar eens naar de kernel log kijken.
http://www.synology.com/support/support ... p?lang=enu (http://www.synology.com/support/support_form.php?lang=enu)
-
Ik heb precies het zelfde probleem. (ook net terug van vakantie). Bij mij draait tie alleen al een jaar of 2 zonder problemen en is dit de eerste keer dat ze uit is geweest. Laat je het weten als ze een oplossing hebben?
Wat ik trouwens niet snap, bij raid5 kan je toch gewoon doorwerken? Waarom is alles door het vastlopen van één schijf nu read only geworden?
-
En toen was het opgelost. Met dank aan de helpdesk in Taiwan. Ook bij mij was het de kabel.