Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Gosseyn op 03 januari 2024, 15:20:34
-
Ben nieuw dus als ik hier fout zit excuses daarvoor.
Heb sinds 2020 een DS215j met 2 stuks 6TB WD schijven in SHR modus.
Schijf 1 gaf verleden week een fout waardoor 1 bestand niet meer kon worden gelezen.
De rest van het volume heb ik gekopieerd naar een externe schijf zodat al die data bewaard is.
Ik snap alleen niet hoe het zit met SHR en Raid 1, wordt bij SHR nu de data ook identiek op beide schijven geschreven?
Het Synology systeem sloeg in ieder geval vast en was na herstart pas weer te bereiken.
Heb een 3 * Smart test proberen uit te voeren, maar die ging niet verder dan 90%.
Is dus of het slim is om de schijven te vervangen?
Heb hiervoor 2 nieuwe schijven van 8TB gekocht : WD Red Plus 8TB 5640rpm 128MB.
Zou dan de huidige schijven weer willen gebruiken als normale schijf die ik met de Sharkoon SATA USB optie kan benaderen.
Is het dan beter de nieuwe schijven met Raid 1 te configureren.
Wat te doen???
Regards Gosseyn
-
Schijf 1 gaf verleden week een fout waardoor 1 bestand niet meer kon worden gelezen.
Vreemd dat een bestand dan niet meer zou kunnen worden gelezen?
Een SHR / RAID setup is juist bedoeld, dat als één schijf het begeeft, er géén data verloren is gegaan en je alsnog verder kunt.
Er zou dus géén belemmering mogen zijn om bestanden te kunnen lezen of schrijven.
Als er fouten op beide schijven zijn, zou het wel heel toevallig zijn dat de fout exact voor dezelfde sector of weggeschreven data zou gelden.
(Eigenlijk een te verwaarlozen toevalligheid).
Vermoed dat er dus andere of meerdere problemen tegelijkertijd zijn? (Bijv. I/O fout).
Kun je schermafdrukken maken welke foutmeldingen er zijn, m.b.t. data-opslag?
-
Ik snap alleen niet hoe het zit met SHR en Raid 1, wordt bij SHR nu de data ook identiek op beide schijven geschreven?
Klopt.
Het Synology systeem sloeg in ieder geval vast
Wanneer sloeg het systeem vast? Na die ene fout of tijdens kopiëren ?
Check in ieder geval de Drives: Ga naar Opslagbeheer > HDD/SSD > Kies Drive 1 > klik op Integriteitsinfo > klik op S.M.A.R.T en onder S.M.A.R.T.-attribuut klik op Details.
Maak dan printscreens van alle ID's (dus ook even scrollen naar beneden).
Doe hetzelfde voor Drive 2.
-
Geachte,
Heb 4 bijlagen toegevoegd
Na dat de fout optrad het systeem opnieuw opgestart.
Bij de benadering van hetzelfde bestand dat de fout gaf sloeg het systeem opnieuw vast.
Daarna via filestation alle bestanden gewist.
Nu geeft het systeem aan dat het gezond is.
Vrees dat als ik het systeem nu weer ga vullen de boel weer vastloopt.
Zoals gezegd gaat het testen van de schijf met de S.M.A.R.T. test 90% en dan gebeurt er niets meer.
Daar krijg ik dus ook geen info van of de schijf nog correct werkt.
Regards, Gosseyn
-
De eerste drie plaatjes m.b.t. schijf 1 (met 21 slechte sectoren, die in één keer in december zijn opgemerkt)
geven overduidelijk de problemen weer, en advies wat te doen.
......Zou dan de huidige schijven weer willen gebruiken als normale schijf...
Dat lijkt me juist NIET de aangewezen methode. Problemen zijn te groot, die schijf gewoon niet meer gebruiken.
Je geeft eerder aan dat je sinds 2020 die DS215j NAS hebt. Lijkt me dan toch een 2e hands NAS, want dat NAS model is van 2015
-
Bedankt voor je info.
Heb de info nog eens bekeken in de administratie.
Heb 2 Synology NAS systemen.
De DS220j is de andere die heb ik in 2020 gekocht bij Informatique, sorry voor de verwarring.
De DS215J is inderdaad in 2015 ook gekocht bij Informatique, nieuw niet 2e hands.
Betreft de andere schijf die geen problemen heeft kan die nog normaal gebruikt worden buiten de NAS?
Ga in ieder geval de 2 nieuwe schijven van 8TB : WD Red Plus 8TB 5640rpm 128MB. er in doen.
LIjkt me dat ik er dan weer een aantal jaar plezier van kan hebben.
In ieder geval veel dank voor je info en raad.
Regards Gosseyn
-
Betreft de andere schijf die geen problemen heeft kan die nog normaal gebruikt worden buiten de NAS?
Ja hoor, je moet alleen die HD formatteren of alle partities verwijderen.
-
Doe ik dat dan buiten de NAS, met behulp van Windows Diskmanagement?
Of in de NAS met een programma?
Regards Gosseyn
-
Snelste is met Windows Diskmanagement en daarmee de partities verwijderen.
-
OK, verwarring DS215j en DS220j is duidelijk. (Zou je de DS220j ook in je forum onderschrift erbij kunnen zetten).
Die andere schijf die geen problemen heeft, kun je inderdaad nog gewoon als een losse USB-schijf gebruiken.
Kun je volgens mij gewoon met de standaard Windows schijfbeheer tools met juiste indeling kunnen voorbereiden.
Anders is dit een zeer uitgebreide disk-tool. Gebruik je de standaard vrije "For home" versie:
https://www.aomeitech.com/aomei-partition-assistant.html
Verder zou je ook een "los" appje kunnen downloaden om geregeld de S.M.A.R.T. waarden van de schijf te kunnen controleren.
Bijv. "CrystelMark" https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo
-
Hi,
Heb de profielinfo op je verzoek aangepast.
En zojuist de disktool gedownload.
Gaat goedkomen.
Heb alleen bij het initialiseren van de nieuwe schijven de optie voor controle van de schijven aangezet
Systeem geeft aan dat dat nog 9 dagen gaat duren..................
Dat controleren kan zeker niet meer worden geannuleerd?
En er kan waarschijnlijk ook niets met de schijf worden gedaan zolang hij bezig is?
In ieder geval bedankt voor je hulp.
Wellicht maar 9 dagen wachten?
Regards Gosseyn
-
Dat controleren kan zeker niet meer worden geannuleerd?
Dat klopt maar, je kunt misschien wel de pool verwijderen en opnieuw beginnen en dan er niet voor kiezen.
En er kan waarschijnlijk ook niets met de schijf worden gedaan zolang hij bezig is?
Jawel hoor, alleen merk je dat de NAS trager is.
-
Thx,
Heb zojuist nog gekeken en de tijd is al minder dan een dag. (zie bijlage)
Das beter dan de 9 dagen die er eerst stond.
Laten hem maar rustig zijn werk doen dus. :)
Regards Gosseyn