Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: cock.toha op 09 februari 2013, 23:36:47
-
Hi,
ik zit met een probleempje, ik heb er een 2de 2tb schijf er bij geplaatst en niet echt opgelet en werd dus als raid shr ingedeeld wat niet de bedoeling was, ik wilde deze schijf in een diskgroep plaatsen maar was al te laat, is er een manier om dit ongedaan te maken of aan te passen, verscheidene berichten zeggen dat je het volume kan beheren bi volme1->beheren, maar dat is bij mij uit gegrijsd, dus hoe nu verder , kan geen backup maken dus moet een oplossing zijn die geen data verwijderd.
is er iemand die hetzelfde probleem heeft of een mogelijke oplossing?
dank je wel
cock
-
Als je het veilig wilt doen kan je het niet meer veranderen. Als anders kan je een van de disks eruit halen, formatteren en weer terugplaatsen. Je kunt hem dan als nieuw volume toevoegen en de data vanaf je andere disk overzetten en die weer als losse disk formatteren.
Ik neem aan dat je je belangrijke bestanden wel backupt toch? Zeker zonder een vorm van redundantie loop je met een nas een aardig risico, die schijven draaien nou eenmaal 24/7...
-
Hi,
dank je, al geprobeerd, maar zodra ik de schijf (geformatteerd) terug stop heb ik alleen de keuze de raid te herstellen.
kan niets anders kiezen..
-
ok, na heel lang proberen heb ik nu de schijf apart in een diskgroep, maar krijg de melding dat de schijf beschadigd is niet weg tot ik een vervangende schijf plaats, en nu?
-
Een raid of SHR configuratie kan je niet simpel even omzetten naar een basic volume.
Als je dat wilt doen moet je alle data veiligstellen en compleet overnieuw beginnen.
Ook al heb je de tweede schijf nu als apart volume, de originele raid blijft een schijf missen.
-
Vandaar dat ik ook aangeef dat je de data vanaf je oude (beschadigde) volume moet overzetten op je nieuwe volume. Wanneer die actie gereed is kan je het andere volume wissen en opnieuw herstellen. Daarna krijg je geen meldingen meer over beschadigde volumes.
Een andere weg is er denk ik niet, misschien dat de helpdesk het voor je zou kunnen oplossen, maar dan heb je het zelf net zo snel gedaan.