Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: aureanne op 12 maart 2013, 21:35:54
-
Hallo,
Na een stroomstoring kan ik mijn NAS maar een enkele keer nog benaderen. Of het duurt wel een half uur voordat ik kan inloggen. NAS werkt traag en apps op mijn Iphone werken niet meer.Ik kan geen video meer streamen naar mijn TV etc. Niets werkt meer of krijg de melding geen verbinding mogelijk. Een keer was het wel gelukt en toen heb ik de schijven gecontroleerd: beide schijven functioneren normaal maar hij geeft aan dat er een re-synchronisatie proces gaande is en na bijna een week staat hij pas op 25%!!! Kun je dit proces versnellen of stopzetten? Help!! Anders kan ik pas met dit tempo over een maand mijn NAS weer gaan gebruiken!! Overigens heb ik een DS 211J met twee schijven van 1 TB.
-
Ik heb zojuist van Synology bericht gekregen dat ze adviseren om het proces zijn gang te laten gaan..balen...Kan wel 3 à 4 weken duren voordat het klaar is :oops: proces staat na een week op 25 % !!!!! Dan toch maar een APC - UPS kopen vrees ik om een stroomonderbreking op te vangen of heeft iemand nog andere ideeën?
-
Vreemd dat dit proces zo lang duurt?
Tijdens 4.1 beta (vorig jaar) hing mijn NAS regelmatig, stekker eruit hielp als enige.
Als ik pech had moest de raid5 "nagekeken" worden, duurde op zijn hoogst 2 dagen.
En in de tussentijd was de NAS beschikbaar.
-
JA....Klopt duidelijk niet dit proces...wat stel je voor? Helemaal resetten met de reset knop aan de achterkant? Maar ben ik dan niet al mijn instellingen kwijt? Nu loopt mijn contact van buitenaf via dyndns. Ga ik dan niet alles kwijtraken? En kan ik dan mijn apps op mijn I phone nog gewoon gebruiken etc.? Blijft het ip adres nog hetzelfde etc.? Voor al die gevolgen daar ben ik een beetje bang voor namelijk. Maar natuurlijk....als het niet anders kan....dan moet het maar.
-
Resetten heeft volgens mij geen nut, hij wil dit toch afmaken.
Voor je het weet begint alles weer opnieuw.....l
-
Dat heeft dan ook geen nut inderdaad...Ik vrees dat ik gewoon veel geduld moet hebben...Ik laat je wel weten wanneer het afgelopen is....
-
Overigens heb ik zojuist eens mijn laptop bedraad met utp kabel aangesloten op mijn NAS, maar dan kan ik hem ook niet bereiken...ik snap er niets van..hoe kan dat? Ik heb een netwerk analyser check gedaan via mijn I Phone en die ziet de NAS gewoon op 192.168.1.XX. Als ik hem dan bedraad probeer te benaderen vind ik hem niet.
-
Gisteren nog even gecheckt: Stand van zaken nog maar 20 % gesynchroniseerd na een week tijd...we sukkelen maar door. Overigens kon ik gisteren wel moeizaam vanuit mijn laptop inloggen om de status te bekijken. Van buitenaf lukt nog steeds niet.
-
Dat is wel erg langzaam zeg......
Zou het wel goed komen?
-
Denk je dat de Synology beschadigd is? Wat ik natuurlijk eventueel kan doen is de twee schijven eruit halen en de NAS opnieuw opstarten..of gaat dat niet werken? Ben ik dan al mijn gegevens wellicht kwijt?
-
Ik weet het niet.
Maar waarom het zo verschrikkelijk lang moet duren begrijp ik niet.
-
Dit duurt inderdaad veel te lang. Ik zou nu denken dat één van beide schijven serieuze problemen heeft.
Je zou kunnen proberen het station uit te schakelen, dan één schijf af te koppelen en weer opstarten. Als dat niet lukt de andere schijf proberen.
Als één van beide schijven goed is zou dat moeten werken.
-
Maar wel met het risico dat het proces weer van voren af aan moet beginnen.
-
Als je maar één schijf plaatst gaat ie niet rebuilden, al krijg je dan wel een foutmelding voor een beschadigd volume.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een rebuild langer dan twee dagen duurde. Dit tempo is wel extreem laag, vandaar mijn vermoeden dat er iets fout zit.
-
Dat is waar, met 1 schijf heb je dat niet.
Ben toch wel benieuwd wat er fout is, rebuild duurt echt te lang.
En met SHR met twee schijven, kan je in het geval je schijf 2 eruit haalt en het blijkt schijf 1 te zijn met problemen opstarten met alleen schijf 2 erin?
Maw moet er een schijf 1 aanwezig zijn?
-
Ik heb jullie raad opgevolgd± Nas van de stroom afgehaald, want normaal via web interface of via ds finder lukte het niet om normaal af te sluiten. Toen heb ik 1 van de 2 schijven eruit gehaald.
en opnieuw opgestart. Het blauwe led lampje blijft echter knipperen..hoe lang duurt het nu voordat ik de NAS kan bereiken en dat de status weer normaal is... voorlopig kan ik nog steeds niets doen vanuit mijn laptop zie ik...ik kan nog niet inloggen. wat nu...
-
Heb dit even nagezocht:
Als je de diskstation opstart zónder schijf (dus beide schijven afgekoppeld) moet het statuslampje na enige tijd stoppen met knipperen. Als het blijft knipperen zit er een fout in de hardware.
Gaat het lampje na een paar minuten continu branden dan kun je nog proberen met de andere schijf, die je eerst er uit gehaald hebt, op te starten.
@Robert: de systeempartitie wordt altijd op alle schijven in je diskstation geinstalleerd. Het maakt dus niet uit of schijf 1 geplaatst is of niet.
-
Ik heb nu beide schijven eruit gehaald en de nas weer terug aan de stroom gehangen en opgestart. Ik hoorde een piep. Blauwe lampje blijft nu constant branden, status lampje knippert oranje, en dan knippert er ook nog heel fel een lampje groen ( net onder de USB poort) wat nu?
-
Toch nog even een laatste check gedaan voordat ik mijn bed in duik... Status als volgt: bovenste status lampje brandt nu constant groen,lampje daaronder brandt ook constant groen. Blauwe led lampje ook constant blauw ( moederbord ok dus?) en dat felle groene lampje ( net onder de USB poort waar ik het over had) brandt nu ook constant fel groen.( knippert dus ook niet meer)
Alles lijkt nu redelijk ok zonder die schijven dus. Ik heb wel gezien dat in ds Finder het ip adres gewijzigd is in 169.xx etc. Is dat normaal? Kan ik mijn nas nu nog benaderen? Ik weet niet hoe... Welke actie stel je me nu voor?
-
Je Diskstation zelf lijkt ok te zijn. Dus nu moeten we kijken naar de schijven.
Probeer nu eens de schijf die je als eerste verwijderd had terug te plaatsen en te starten.
Overigens: Hoe waren de schijven geconfigureerd? In SHR? Of waren ze zo geconfigureerd dat de schijfcapaciteit bij elkaar opgeteld werd?
Geef eens wat meer info over de schijven (type, grootte).
Je kunt ook nog proberen de schijven in een PC te plaatsen en te testen.
-
Denk je dat de Synology beschadigd is? Wat ik natuurlijk eventueel kan doen is de twee schijven eruit halen en de NAS opnieuw opstarten..of gaat dat niet werken? Ben ik dan al mijn gegevens wellicht kwijt?
Ik heb op de site van synology, nadat ik zelf een probleem had met een blauw knipperend lampje zie elders op dit forum,gelezen dat je een check kunt uitvoeren met de nas. Deze is stroom van de nas, alle schijven uit de nas, als de nas binnen een minuut een biep geeft dan is moederbord nog goed. Duurt dit langer dan een minuut of helemaal niet dan is de kans groot dan het moederboord kapot is.
-
op dit forum staat ergens met kop blauw knipperend lamp. In deze topic staan veel nuttige tips.
Ik heb toen zelf de nas aan de laptop bevestigd met een ethernet kabel. Binnen het uur probleem opgelost. Zorg wel dat één schijf in de nas zit op locatie 1 van de nas.
Succes, ben benieuwd naar het resultaat.
-
Dit is de link naar de topic, topic heet trouwens blauw knipperend lichtje
viewtopic.php?f=25&t=13140 (http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=25&t=13140)
-
Hallo allemaal, ik heb beide schijven getest ( Samsung 1TB HD 103SJ) in SHR volume geconfigureerd overigens. Dus eerst 1 schijf en dan opstarten ... Geen resultaat.. Dan alles eruit en weer opnieuw opstarten zodat de nas weer goed opstart leeg. Dan de andere schijf erin...weer geen goed resultaat. De nas start gewoon niet goed op. Ik was het echt een beetje beu en ben naar de winkel gegaan en heb 2 nieuwe seagate schijven van 2 TB gekocht. Alles opnieuw geïnstalleerd ( gelukkig had ik nog een externe schijf als back up aan de nas hangen) Nu is hij alles weer aan het overzetten. Nas loopt weer als een trein...vreemde zaak....Ik wilde tzt toch mijn volume vergroten dus een nieuwe aankoop zat in de planning. Toch wil ik die 2 oude schijven nog even testen en aan de pc hangen..hoe doe ik dat? Wellicht als ze toch goed blijken te zijn kan ik ze in een tweede toekomstige nas hangen als backup...Toch nog iedereen alvast erg bedankt voor het meedenken!
-
Samsung heeft diagnostic tools voor het testen van hun schijven in een PC. Je kunt dus de harde schijven in een PC stoppen en ze daar testen.
Ik weet alleen even niet de link van de tool omdat Samsung is gestopt met het maken van HDD's.
Ik denk hier bij Seagate proberen: http://www.seagate.com/support/?cmpid=lp_press_support (http://www.seagate.com/support/?cmpid=lp_press_support)