Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: xedrox op 11 januari 2014, 15:47:33
-
Ben de hele middag al bezig met het volgende probleem.
Week geleden kreeg ik melding dat een schijf beschadigd zou zijn (DS212J). Het gaat hier om een 1TB/5400rpm hd.
Heb een nieuwe 1TB hd gekocht, wel 7200rpm.
Gelijk een 1TB externe USB hd gekocht voor een backup voordat ik iets zou doen.
Nu zijn de backups (vanuit DSM) elke keer mislukt. Meerdere keren kreeg ik foutmeldingen. Ik heb hierop maar gewoon de schijf verwisseld. Nadat ik mijn nieuwe schijf erin heb gedaan kon ik de NAS niet meer bereiken. Ook had die een ander IP adres, deze was wel te pingen, maar niet te benaderen met DSM.
Op dit moment heb ik de oude "beschadigde schijf" terug gezet, en nu is de NAS weer bereikbaar via DSM en heeft die zijn oude ip adres weer.
In opslagbeheer zie ik:
schijf 1 smart status normaal en status normaal
schijf 2 smart status normaal en status niet geinitialiseerd
Ben nu een uitgebreide smart test aan het draaien op schijf 1
Iemand tips hoe ok veilig de defecte hd kan vervangen en mijn systeem dan ook weer bereikbaar is?
-
Hoe zijn je HD's geconfigureerd in DSM, SHR Mirror of 2 Volumes.
Doe anders even een printscreen toevoegen van Opslagbeheer.
-
En geef voor de zekerheid de NAS ook een vast ip adres.
-
Hoe zijn je HD's geconfigureerd in DSM, SHR Mirror of 2 Volumes.
Doe anders even een printscreen toevoegen van Opslagbeheer.
Dat is inderdaad de belangrijke vraag, maar ik vermoed dat het om onbeschermd/JBOD gaat.
In dat geval kan je die niet zomaar vervangen omdat je daarmee ook een stukje DSM weggooit.
Als de wiedeweerga nu een backup maken van alles wat nog te redden valt (desnoods met filestation). Daarna de nieuwe schijf erin en accepteren dat je via de Synology assistant opnieuw je NAS moet opbouwen (daarna backup weer terugzetten).
Welke foutmeldingen gaf de backup? Zie logboek
-
Nas heeft vast ip, en ik weet bijna zeker dat ik SHR gebruik, als kan ik dat nu niet checken omdat er nu een uitgebreide smart test loop.
Ik heb wel in de log gekeken wat voor meldingen ik kreeg op de USB schijf:
Belangrijkte:
Failed to copy en daarna "external disk disconnected" en andere keer "failed backup"zonder reden.
-
kan het zijn dat jouw nieuwe externe schijf gewoon niet ondersteund wordt?
Ik heb er ook wel eens eentje gehad die het leek te doen maar bij het 'grotere' werk afhaakte. Bleek een niet ondersteunde externe USB schijf zonder voeding te zijn.
Maar even terug naar jouw probleem? Als dit klopt:
"schijf 2 smart status normaal en status niet geinitialiseerd"
Dan heb je schijf twee nooit gebruikt en kan die ook niet als SHR mirror dienen. En dan klopt helaas mijn aanname dat alles (ook een deel van DSM) alleen op disk1 staat.
Tenzij je nu vertelt dat het de tweede schijf is die voor problemen zorgt.
-
Als het SHR is dan heb je dus Mirror.
Dat betekent dat je systeem dus 1 defecte HD kan hebben zonder dataverlies en systeem draait door.
Normaal gesproken moet je dan je systeem uitzetten, defecte HD verwijderen en nieuwe HD erin zetten.
Systeem booten en je moet je volume weer laten repareren.
Zie hoofdstuk 3.2. Beschadigde volumes:
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/485
-
kan het zijn dat jouw nieuwe externe schijf gewoon niet ondersteund wordt?
Ik heb er ook wel eens eentje gehad die het leek te doen maar bij het 'grotere' werk afhaakte. Bleek een niet ondersteunde externe USB schijf zonder voeding te zijn.
Deze WD10EZEX staat op de compatibilitietslijst.
-
Als het SHR is dan heb je dus Mirror.
Dat betekent dat je systeem dus 1 defecte HD kan hebben zonder dataverlies en systeem draait door.
Normaal gesproken moet je dan je systeem uitzetten, defecte HD verwijderen en nieuwe HD erin zetten.
Systeem booten en je moet je volume weer laten repareren.
Zie hoofdstuk 3.2. Beschadigde volumes:
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/485
Dat heb ik allemaal gedaan, maar dan is mijn nas onbereikbaar vanuit mijn browser, ook heeft die ineens een ander IP adres.
-
dan nu de hamvraag: was het schijf 1 of schijf 2 die voor problemen zorgt?
http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/schijf-beschadigd-deze-vervangen-en-toen-geen-verbinding-meer/msg96849/#msg96849
-
kan het zijn dat jouw nieuwe externe schijf gewoon niet ondersteund wordt?
Ik heb er ook wel eens eentje gehad die het leek te doen maar bij het 'grotere' werk afhaakte. Bleek een niet ondersteunde externe USB schijf zonder voeding te zijn.
Deze WD10EZEX staat op de compatibilitietslijst.
onbedoeld bedankje, excuus
Hij staat wel op de lijst maar in welke 'case' zit hij dan als je hem extern gebruikt?
-
Dan heb je schijf twee nooit gebruikt en kan die ook niet als SHR mirror dienen. En dan klopt helaas mijn aanname dat alles (ook een deel van DSM) alleen op disk1 staat.
Als dat waar is dan is het OF JBOD OF 2 aparte volumes in beide gevallen kun je niet repareren.
JBOD: Maak backup van je volume, vervangen HD, opnieuw beginnen en restoren.
2 Aparte volumes: Maak backup van de volume die defect is, HD vervangen, nieuwe volume maken en restoren.
In beide gevallen geldt: hopelijk gaat die backup (nog) lukken.
-
kan het zijn dat jouw nieuwe externe schijf gewoon niet ondersteund wordt?
Ik heb er ook wel eens eentje gehad die het leek te doen maar bij het 'grotere' werk afhaakte. Bleek een niet ondersteunde externe USB schijf zonder voeding te zijn.
Maar even terug naar jouw probleem? Als dit klopt:
"schijf 2 smart status normaal en status niet geinitialiseerd"
Dan heb je schijf twee nooit gebruikt en kan die ook niet als SHR mirror dienen. En dan klopt helaas mijn aanname dat alles (ook een deel van DSM) alleen op disk1 staat.
Tenzij je nu vertelt dat het de tweede schijf is die voor problemen zorgt.
Dit zet me volgens mij op het juiste pad.
Na het checken van de logging zie ik een hoop read errors op disk twee en daarna "internal disk 2 was defective en een regele verder: system volume [root] was degrade, current disk status (1/2), please repair it.
Snap niet waarom het systeem dan zegt dat disk 1 degraded is en dat die vervangen moet worden.
-
Wat gebeurt er als je disk 2 eruit trekt?
-
Hmmmm....right :o
Daarom vroeg ik ook om een printscreen.....dan wordt alles veel duidelijker ::)
Nu is het alleen maar gissen, helaas.
-
kan het zijn dat jouw nieuwe externe schijf gewoon niet ondersteund wordt?
Ik heb er ook wel eens eentje gehad die het leek te doen maar bij het 'grotere' werk afhaakte. Bleek een niet ondersteunde externe USB schijf zonder voeding te zijn.
Deze WD10EZEX staat op de compatibilitietslijst.
Je bedoelt de compatibiliteit van de USB schijf, hmm, dat heb ik niet gecheckt bij aanschaf. Is een Seagate Expansion Portable 1TB 2.5. Even kijken als ik die kan vinden op de lijst.
onbedoeld bedankje, excuus
Hij staat wel op de lijst maar in welke 'case' zit hij dan als je hem extern gebruikt?
-
Snap niet waarom het systeem dan zegt dat disk 1 degraded is en dat die vervangen moet worden.
Dat heb ik nergens kunnen lezen of lees ik verkeerd ?
Het gaat steeds over nr. 2.
-
Ik heb de smart test maar onderbroken om een print screen te maken.
-
Eindelijk....het is SHR dus, procedure volgen (3.2) die ik eerder heb aangegeven: repareren/herstellen dus.
-
je haalt schijf en volume door elkaar (schijf 1 en 2 zijn 1 volume dus dat schijf 1 oke is, is goed nieuws).
Schijf 1 draait normaal. Het probleem is dus schijf twee. Schijf 2 dus vervangen zoals genoemd en volgens de tip van birdy.
-
Nog even een plaatje ;)
-
Ik ga disk 2 dan maar even proberen. Maar op de print screen is toch te zien dan schijf 1 beschadigd is, onderin tabblad volume bij schijfgegevens.
Ik vind het onduidelijke hoor, om te zien welke van de schijven nu defect is.
-
nee VOLUME 1, Schijf 1 is goed volgens de screendump.
-
Ik zie 2x dat Schijf 1 normaal is.
-
Ik ga disk 2 dan maar even proberen. Maar op de print screen is toch te zien dan schijf 1 beschadigd is, onderin tabblad volume bij schijfgegevens.
Ik vind het onduidelijke hoor, om te zien welke van de schijven nu defect is.
Nogmaals voor de zekerheid, het volume betreft de 2 schijven. Als er een schijf niet goed is, is het volume beschadigd. Aan je overzicht kan je heel goed zien dat schijf 1 normaal draait en dat schijf het probleem is. Dat wordt bevestigd door het gegeven dat als je schijf 1 eruit trekt, de boel niet meer werkt.
Er is dus weinig aan de hand. Gooi de 1tb nieuwe compatible schijf die je kocht op plek 2 erin en je bent er (met wat geduld inderdaad).
-
Nog een opmerking, als je dus schijf 2 vervangen hebt en het systeem gaat (volgens genoemde procedure) herstellen.....heb vooral geduld, want dat kan een heel tijdje duren, die twee schijven moeten n.l. 1 op 1 worden (mirror/spiegelen).
Succes :!: en heb geduld. ;)
-
Ik zie 2x dat Schijf 1 normaal is.
Ik las het gewoon verkeerd, op het tabblad volume waar de foutmelding staat staat onderin schijf 1. Schijf 2 staat daar niet vermeld. Ging er dus vanuit dat dat de defecte schijf was.
Heb net schijf 2 vervangen en alles werk nu goed. Systeem is nu bezig met herstel.
Iedereen bedankt
-
TOP :!: en graag gedaan.
-
Zit nog wel met een nieuwe USB schijf waar ik backups mee wil maken en die misschien niet geschikt.
Als die niet op deze lijst staat:
http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/443
Betekend het dan dat het niet werkt? Staat zo weinig op die lijst.
-
TIP: Maak hiervoor even een nieuwe topic voor anders lopen onderwerpen door elkaar en vermeldt dan ook even wat voor 1 je hebt gekocht, complete (HD incl. behuizing of HD en apart een behuizing..) ;)