Auteur Topic: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?  (gelezen 4341 keer)

Offline elhuub

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 24
Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Gepost op: 02 december 2013, 20:31:47 »
Kreeg vorige week een melding dat schijf 1 van mijn DS212 kapot was.

Schijf eruit gehaald. Naar Western Digital gestuurd. Kreeg vandaag schijf terug.
Erin gedaan. Maar krijg meteen dezelfde melding. Zie plaatje.

Doe ik iets verkeerd? Of sturen ze bij WD gewoon dezelfde kapotte schijf retour?

 

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 276
  • -Ontvangen: 1807
  • Berichten: 11.002
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2013, 20:42:30 »
Dezelfde defecte schijf retour sturen lijkt mij niet de standaard procedure van WD.
Als je deze schijf eens in een PC zet, kijken of hij daar ook defect is.
Zo ja, weer retour sturen.
Zo nee, alle data/partitie gegevens verwijderen en opnieuw proberen.
RS814+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS815+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 8 Btrfs

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 1468
  • Berichten: 6.151
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2013, 20:43:01 »
Als je de schijf hebt uitgewisseld met je het volume repareren.

Offline TonVH

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 86
  • -Ontvangen: 428
  • Berichten: 3.352
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2013, 20:43:15 »
Ik zou de HD in een dockingstation plaatsen en herpartitioneren alsmede formatteren en dan nogmaals proberen. Let erop dat er geen hidden partities (bijv. EFI) op blijven staan.

Problemen kun je op 2 manieren oplossen: simpel of ingewikkeld.
Firewalls maken meer kapot dan je lief is. Problemen?
Zet dan eens de Firewall uit en kijk of er nog steeds een probleem is.

-------------------------------------------
DS415+, DS216+II, DS116, DS114

Offline elhuub

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 24
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2013, 21:13:01 »
Dank, hij is in onderzoek in een pc. Mocht ik daar niet uitkomen, dan geef ik een gil...

Offline elhuub

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 24
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2013, 07:22:06 »
Schijf is goed. Geformatteerd. En daarna weer in nas gestopt. Maar dezelfde melding blijft staan. Wat nu te doen? Zodra ik de schijf in de nas stop en mijn Synology Assistant opstart verschijnt de melding meteen.

Offline elhuub

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 24
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2013, 07:58:49 »
Update: heb de schijf weer aan de praat. Maar ben misschien verder van huis.

Heb volume verwijderd via Synology Assistant. Daarbij verdween ook volume 2 opeens. Ook al gaf hij aan: de informatie op schijf 1 word gewist. Schijf is is zich daarna helemaal gaan herstellen en verder geen probleem. Alleen is schijf 2 nu verdwenen. Hoe kan ik die weer veilig toevoegen? Oftewel, dat de data niet verloren gaat die daarop staat.

Offline hvb83

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 10
  • Berichten: 165
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2013, 09:03:20 »
De melding die je hierboven laat zien heeft betrekking op het volume, wanneer je een nieuwe hd erin doet, blijft die melding staan tot je het volume hebt hersteld met de nieuwe schijf. Als er nu volumes weg zijn nadat je instellingen hebt gewijzigd zou je de helpdesk kunnen vragen of zij er nog iets aan kunnen doen, anders ben ik bang dat je data weg is.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1422
  • -Ontvangen: 8159
  • Berichten: 44.612
    • Truebase
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2013, 14:28:51 »
Citaat
Daarbij verdween ook volume 2 opeens.
Je had maar 1 volume (SHR) dus in mirror: 2 HD's in 1 volume.
Dus had je die volume gewoon moeten laten repareren i.p.v. "volume verwijderd via Synology Assistant."

Misschien dat er nog wat te redden valt, maar , zoals hvb83 aangeeft, Synology raadplegen:

Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld

Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld

Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-13
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-13

Offline elhuub

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 24
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2013, 20:03:37 »
ik was er al bang voor. Maar voor de toekomst?
Hoe repareer ik dan?

vraag twee: ik heb alles nog op een losse harddisk gebackupt. weliswaar niet heel actueel, maar het is een begin.

kan iemand een leek uitleggen hoe ik 1: eerst de schijven weer goed krijg. 2 weet hoe ik de backup terug krijg op het systeem?

of eerst even wachten wat synology gaat zeggen?


Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 276
  • -Ontvangen: 1807
  • Berichten: 11.002
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2013, 20:20:08 »
Repareren gaat via DSM, de NAS geeft zelf wat je met doen.
Als er iets mis is begint de NAS te piepen, log je in dan zie je de melding al staan.
Althans dat is mijn ervaring.
RS814+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS815+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 8 Btrfs

Offline elhuub

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 24
Re: Schijf kapot. Schijf gewisseld, zelfde melding. Wat nu?
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2013, 20:22:26 »
Dat piepen deed hij. Hij gaf aan dat de schijf kapot was. Laten vervangen, maar melding bleef. Daar begon het tenminste mee....


 

SHR 1 schijf fouttolreantie checken data op de schijven

Gestart door RonderoekoeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1950
Laatste bericht 21 april 2016, 14:42:40
door Birdy
gebruik harde schijf

Gestart door ruuddeveldBoard NAS hardware vragen

Reacties: 7
Gelezen: 3705
Laatste bericht 17 juli 2012, 20:38:54
door ruuddeveld
NAS met 1 schijf erin moet het toch gewoon doen?

Gestart door stofBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 12
Gelezen: 4632
Laatste bericht 05 september 2014, 19:47:41
door Birdy
SMART test geeft aan: schijf te vervangen - graag info voor volgende stappen

Gestart door ad24Board NAS hardware vragen

Reacties: 26
Gelezen: 12207
Laatste bericht 16 januari 2015, 22:38:10
door ad24
Standaard opslaan op NAS schijf iipv C

Gestart door emdlBoard Windows

Reacties: 0
Gelezen: 2223
Laatste bericht 08 maart 2013, 17:29:05
door emdl