Auteur Topic: Server: Volume 1 on Server has crashed  (gelezen 11182 keer)

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Server: Volume 1 on Server has crashed
« Gepost op: 12 september 2011, 11:04:17 »
Allen,

Het noodlot heeft toegeslagen.

Vrijdag 9 september kreeg ik de eerste symptomen voorgeschoteld.

Citaat
Dear user,

Hard disk 1 on Server had an I/O error, but it is working properly now after several retries; it may have been caused by bad sectors. If this event appears again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.

Sincerely,
Synology DiskStation

Een voorbode voor het volgende mailtje een dag later.

Citaat
Dear user,

Volume 1 on Server is in degraded mode. (Total number of hard disks: 4; Number of active hard disks: 3) Please identify the cause of degradation and take corrective action.

To obtain further assistance, please contact Synology Online Support: http://www.synology.com.

Sincerely,
Synology DiskStation

Dit voorspelde al niet veel goed, maar ik besloot om Synology het werk laten doen dmv de "Repair" functie.
Na dat deze een geruime tijd aan het draaien was, kreeg ik volgende melding van mijn server.

Citaat
Dear user,

Internal disk 4 on Server has crashed; please replace it.

Sincerely,
Synology DiskStation

En ..

Citaat
Dear user,

Volume 1 on Server has crashed, the server may not be able to start up.

To obtain further assistance, please contact Synology Online Support: http://www.synology.com.

Sincerely,
Synology DiskStation

In de bijlage vind je een screenshot terug waarop de disken zijn afgebeeld.
Disk 1 staats als "Initialized", terwijl disk 4 "crashed" als status heeft.

Wat wil die Initialized zeggen ? En is het voldoende van disk 4 te vervangen of moet disk 1 er ook aan geloven ?

Ik heb alvast ook een ticketje op de support pagina van Synology geopend.

Heeft er iemand onlangs hetzelfde voorgehad ?
Alvast bedankt.


PS: Al mijn bestanden zijn nog wel toegankelijk.
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.647
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2011, 19:21:02 »
Volgens mij stond er in het laatste mailtje van je synology een interessant advies genoemd.... Een advies wat ik zelf in deze situaties graag zou opvolgen.
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2011, 00:09:36 »
Zoals ook vermeld, heb ik Synology gecontacteerd over dit probleem.
Enkel duur het lang (naar mijn bescheide mening) vooraleer ze zich er mee bezig houden.

Daarom mijn vraag aan mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, en dit kunnen oplossen hebben zonder dataverlies.
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline Björn

Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2011, 10:24:13 »
Citaat van: "3svb"
Zoals ook vermeld, heb ik Synology gecontacteerd over dit probleem.
Enkel duur het lang (naar mijn bescheide mening) vooraleer ze zich er mee bezig houden.

Daarom mijn vraag aan mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, en dit kunnen oplossen hebben zonder dataverlies.
Door even op Synology te wachten ;)

Ik weet niet hoe lang het al duurt, maar meestal heb je wel binnen 48 uur antwoord (en hou er even rekening mee dat het daar 7 uur later is). Synology kan je RAID volume waarschijnlijk wel op afstand herstellen, en geloof me, dan ben je blij dat je voor dit merk gekozen hebt, want een dergelijke service vanuit de fabrikant kom je zelden tegen.

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2011, 11:01:53 »
Citaat van: "Bjorn"
Citaat van: "3svb"
Zoals ook vermeld, heb ik Synology gecontacteerd over dit probleem.
Enkel duur het lang (naar mijn bescheide mening) vooraleer ze zich er mee bezig houden.

Daarom mijn vraag aan mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, en dit kunnen oplossen hebben zonder dataverlies.
Door even op Synology te wachten ;)

Ik weet niet hoe lang het al duurt, maar meestal heb je wel binnen 48 uur antwoord (en hou er even rekening mee dat het daar 7 uur later is). Synology kan je RAID volume waarschijnlijk wel op afstand herstellen, en geloof me, dan ben je blij dat je voor dit merk gekozen hebt, want een dergelijke service vanuit de fabrikant kom je zelden tegen.

Ik hoop het echt. Ik had al zo een vermoeden dat ze met een uurverschil zitten. Het is natuurlijk lang wachten als je er constant aan denkt.
Ik zal alvast maar een HDD bij bestellen, en nog wat bestanden backuppen.
Niet simpel met een 3.8TB aan gegevens.

Zodra ik iets meer weet van Synology laat ik het hier op weten met de (hopelijk) oplossing.
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2011, 09:17:59 »
Net een mailtje van Synology binnengekregen.

Citaat
Hi Dries,

Thanks for the reply.

From the log, there seems to be multiple disks with bad sectors:

Sep  8 14:44:08 Server kernel: [20627.800000] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
Sep  8 14:44:08 Server kernel: [20627.810000] ata1.00: cmd 60/08:00:88:ab:fa/00:00:51:00:00/40 tag 0 ncq 4096 in
Sep  8 14:44:08 Server kernel: [20627.810000]          res 41/40:00:88:ab:fa/12:00:51:00:00/40 Emask 0x409 (media error) <F>
Sep  8 14:44:08 Server kernel: [20627.820000] ata1.00: status: { DRDY ERR }
Sep 10 13:31:36 Server kernel: [16266.600000] ata4.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
Sep 10 13:31:36 Server kernel: [16266.600000] ata4.00: cmd 60/00:00:08:c9:de/04:00:4f:00:00/40 tag 0 ncq 524288 in
Sep 10 13:31:36 Server kernel: [16266.600000]          res 41/40:00:88:cb:de/b2:00:4f:00:00/40 Emask 0x409 (media error) <F>
Sep 10 13:31:36 Server kernel: [16266.610000] ata4.00: status: { DRDY ERR }
Sep 10 13:31:36 Server kernel: [16266.610000] ata4.00: error: { UNC }

As the volume currently seems to be still accessible, I would recommend to backup all data immediately. Afterward, please run a disk scan on all hard drives on a Windows PC using the manufacturer's diagnostic tool to determine which disks are healthy.

[Samsung HDD: ES-tool]
http://www.samsung.com/global/business/ ... in_es.html

Then remove and recreate the volume with healthy disks.

Hope this helps.



Sincerely,
Andrew Lai


Het zal dus op één of andere manier zoveel mogelijk backuppen worden.
Zou deze tool de slechte sectoren kunnen herstellen, of is er één of meerdere disk sowieso stuk en aan vervanging toe ?
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.647
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2011, 22:14:01 »
Citaat van: "3svb"
Zou deze tool de slechte sectoren kunnen herstellen, of is er één of meerdere disk sowieso stuk en aan vervanging toe ?

Wederom: advies van Synology opvolgen, dan weet je het. Waarschijnlijk snap je wel dat wij niet op afstand kunnen 'zien' of jouw schijf naar de knoppen is  :wink:
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2011, 10:09:52 »
Citaat van: "LukeVredeveld"
Citaat van: "3svb"
Zou deze tool de slechte sectoren kunnen herstellen, of is er één of meerdere disk sowieso stuk en aan vervanging toe ?

Wederom: advies van Synology opvolgen, dan weet je het. Waarschijnlijk snap je wel dat wij niet op afstand kunnen 'zien' of jouw schijf naar de knoppen is  :wink:


Wederom: mijn vraag was gericht aan mensen die hetzelfde hebben voorgehad en dezelfde procedure hebben doorlopen.
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.647
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2011, 11:25:50 »
Citaat van: "3svb"
Wederom: mijn vraag was gericht aan mensen die hetzelfde hebben voorgehad en dezelfde procedure hebben doorlopen.

Met alle respect voor je hulpverzoek: je stelt onmogelijke vragen. Ik probeer te voorkomen dat je valse hoop krijgt. Ook al heeft iemand hier op het forum dit al een keer meegemaakt, dit zal jou 0,0 informatie geven over de afloop van jouw crash. Daar is het te specifiek voor. Daarom het advies (van meerdere mensen zoals ik lees) om dankbaar gebruik te maken van de prima hulp van Synology.
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2011, 11:35:28 »
Citaat van: "LukeVredeveld"
Citaat van: "3svb"
Wederom: mijn vraag was gericht aan mensen die hetzelfde hebben voorgehad en dezelfde procedure hebben doorlopen.

Met alle respect voor je hulpverzoek: je stelt onmogelijke vragen. Ik probeer te voorkomen dat je valse hoop krijgt. Ook al heeft iemand hier op het forum dit al een keer meegemaakt, dit zal jou 0,0 informatie geven over de afloop van jouw crash. Daar is het te specifiek voor. Daarom het advies (van meerdere mensen zoals ik lees) om dankbaar gebruik te maken van de prima hulp van Synology.

Ook van mijn kant met alle respect voor uw reactie. Maar uiteraard zal ik het advies van Synology opvolgen. Dus uw reactie heeft geen bijdrage in het verhaal.
Dat ik mijn data kwijt ben, wist ik al van bij het begin. Enkel is het mij nog niet duidelijk of ik één, meerdere of geen harddisk ga kwijtspelen.

Als er iemand is/was met hetzelfde verhaal, dan kon ik mij toch al enigzins iets inbeelden hoe het resultaat er zal uitzien.
De extra HDD ligt reeds klaar om een mogelijke defecte hdd te vervangen.

Dus die "onmogelijke" vragen komen er alleen door te reageren op "onnodige" reacties.


Begrijp me niet verkeerd, ik appreciëer het ten zeerste dat je wil reageren op dit topic, enkel mijn defecte server speelt door mijn hoofd waardoor ik niet aan doemscenario's wil denken.
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 212
  • -Ontvangen: 1666
  • Berichten: 10.291
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2011, 13:23:26 »
Maar heb je dat tooltje al gebruikt?
Weet je al of er één of toch meerdere schijven stuk zijn?
DS712+  : 2*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824-1 RAID-1
DS1812+: 8*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824-1 RAID-5

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2011, 13:52:50 »
Citaat van: "Robert Koopman"
Maar heb je dat tooltje al gebruikt?
Weet je al of er één of toch meerdere schijven stuk zijn?

Zodra ik straks thuis ben van mijn werk begin ik eraan.

Elke schijf van 1 tot en met 4 ga ik laten testen. Mijn bevindingen en mogelijke resultaten zal ik daarna met jullie delen.

Op dergelijke site heb ik ook reeds gevonden dan het niet aan te raden is van eco-green schijven te gebruiken voor dergelijke doeleinde. Je kan beter ietsje meer geld neertellen voor een betere hdd.
Het bespaard (allezins voor een langere tijd) de miserie.
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2011, 11:58:13 »
Gisteren de schijven één voor één getest met het tooltje van Samsung.
Daarbij kwam Disk 1 als de defecte uit de bus.

Na een low-level format (duurde een 9u) heb ik ze terug in de Synology geplugt in de hoop dat hij zijn raid ging rebuilden. Helaas was dit niet het geval. Volgens mijn systeempje was disk 4 ook gecrashed ...

Dan maar het volume verwijderd en een nieuw laten aanmaken. Tijdens de check voor het aanmaken kwamen geen fouten uit de bus.

Na een 3uur looptijd staat de teller op +/- 17%
Dit weekend heb ik een hoop bestanden terug te zetten (als disk 1 niet moeilijk begint te doen).
  • Mijn Synology: DS1513+

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 212
  • -Ontvangen: 1666
  • Berichten: 10.291
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2011, 12:33:52 »
Ga je een "kapotte" schijf weer opnieuw gebruiken?
Is het niet veiliger om deze meteen te vervangen?
DS712+  : 2*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824-1 RAID-1
DS1812+: 8*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824-1 RAID-5

Offline 3svb

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 40
Re: Server: Volume 1 on Server has crashed
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2011, 12:50:41 »
Citaat van: "Robert Koopman"
Ga je een "kapotte" schijf weer opnieuw gebruiken?
Is het niet veiliger om deze meteen te vervangen?

Goed punt. Enkel wil ik ze nog een 2de kans geven.
Volgens mij was mijn systeem verkeerd door te zeggen dat Disk 4 stuk was, enkel disk 1.
Disk 1 is volledig gewist, en gedubbelchecked.

Moest deze terug crashen, hoop ik dat mijn systeem nu ook niet gaat zeggen dat disk 4 stuk is, maar gewoon disk 1.
Deze kan ik er dan gewoon uitnemen en de nieuwe hdd inpluggen.
  • Mijn Synology: DS1513+


 

Volume is "weg"

Gestart door drnizeguyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 3947
Laatste bericht 11 april 2014, 23:36:46
door Birdy
RAID 1 naar RAID 5 "System failed to change [Volume 1]"

Gestart door ZwaaiHaaiBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 2842
Laatste bericht 13 januari 2012, 13:51:20
door ZwaaiHaai
"something went wrong with the volume's cnid db"

Gestart door SmiggelBoard Time Backup

Reacties: 2
Gelezen: 1836
Laatste bericht 11 december 2011, 22:58:25
door Nelesss
Van eenvoudig volume (zonder geg. bescherming) naar SHR (met geg. bescherming)

Gestart door jur81Board NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1287
Laatste bericht 12 oktober 2015, 22:11:20
door jur81
DS218J volume is niet te beheren + ook niet te verwijderen

Gestart door ggt156Board NAS hardware vragen

Reacties: 7
Gelezen: 581
Laatste bericht 05 januari 2018, 17:39:48
door Birdy
Synology-Forum.nl is een Nederlands gebruikersforum en staat volledig los van het merk Synology. Lees onze privacyverklaring.