Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: zondervan op 28 mei 2016, 19:00:20

Titel: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 28 mei 2016, 19:00:20
Beste mede-forumleden,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Synology DS411slim met 4 x 1TB WD harde schijven. Eigenlijk heb ik hem niet in gebruik genomen, tot een aantal maanden geleden. Het bleek dat de NAS moeilijk benaderbaar was vanuit windows; om die reden gereset conform handleiding en DSM opnieuw getracht te installeren. Dit lukte niet vanwege een 'time-out' volgens Synology Assistant, waarin de NAS gewoon zichtbaar was.

Afgelopen maandag (na een aantal maanden dus) nog eens geprobeerd. Zelfde foutmelding. Firewall computer en router uitgeschakeld en opnieuw geprobeerd. Toen lukt het ineens en was de installatie ook binnen 2 seconden klaar, alsof er na het uitschakelen van de firewalls alleen maar een kleine modificatie nodig was en geen compleet nieuwe installatie.

In gebruik genomen, twee dagen zonder problemen. Mijn videocollectie aan het backuppen naar de NAS (duurde meer dan 24 uur) en vanochtend ineens een foutmelding. Verbinding verbroken (backup onderbroken) en NAS niet meer te vinden. Wordt ook door de router niet gevonden; zelfs een andere router geprobeerd, zowel met statisch als dynamisch (automatisch DHCP-toegewezen) IP-adres. De router ziet hem niet, dus Synology Assistant ook niet. LAN-lampje knippert bij de ene UTP-kabel wel en bij de andere niet, maar bij beide kabels knippert het lampje achterop de router. Status-lampje blijft oranje knipperen, 4 harddrives prachtig geel.

Rechtstreekse aansluiting op de laptop met een UTP-kabel en Synology Assistant (weet niet zeker of dit überhaupt kan) bood ook geen soelaas. Alleen laptop en NAS samen op een nieuwe router ook niet. Zie voor een foto van de lampjes de bijlage (oranje knippert). Iemand enig idee wat ik nog kan doen, behalve contact opnemen met Synology zelf? Ik vind het zo vreemd dat ik meer dan 24 uur lang prima met de NAS kan werken, backups kan verrichten en dan opeens niets meer.... alsof het apparaat is overleden aan een hartinfarct.

Ben benieuwd naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Zondervan
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant
Bericht door: Birdy op 28 mei 2016, 19:27:03
Mogelijke oorzaken waarom de STATUS LED oranje knippert zijn:

1 - DSM is niet geïnstalleerd.
2 - Er zijn geen volumes gemaakt.
3 - Het volume is beschadigd.
4 - Het volume is vastgelopen.

Staan je HD's in SHR/RAID of anders ?
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant
Bericht door: Birdy op 28 mei 2016, 19:36:47
Citaat
Rechtstreekse aansluiting op de laptop met een UTP-kabel en Synology Assistant (weet niet zeker of dit überhaupt kan) bood ook geen soelaas.
Dat kan wel maar, dan moeten ze beiden wel een vast IP-adres hebben.
Staat je NAS en/of DHCP dan eerst zorgen dat ze een IP-adres hebben (dus gewoon booten)  en daarna aan laten staan en verbinden (PC > NAS), daarna kijken op Assistant de NAS wel kan vinden en kijk dan wat voor een status er gegeven wordt.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant
Bericht door: zondervan op 28 mei 2016, 19:46:58
Hoi Birdy,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord. Hieronder mijn antwoorden voor zover ik die kan geven.

Ik heb geen idee (RAID)... Ik kon ongeveer 2TB beschrijven, maar ben voor de rest niet bekend met de NAS.

Hoe kan ik dit controleren c.q. corrigeren? Overigens staat er op dit moment geen DSM meer op, want hij is opnieuw gereset.

Desondanks niet zichtbaar voor Synology Assistant... Het aankoppelen van de laptop snap ik niet helemaal... Beide opnieuw opstarten, terwijl ze wel of niet zijn verbonden met de router?

Vr.gr.,

Zondervan
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Eddiexbmw op 29 mei 2016, 09:59:19
Ik lees twee netwerkkabels. Heb je dat op je router ingesteld of op de nas.
Zo niet, probeer het dan eerst met 1 kabel.

Als je geen instellingen hebt gedaan voor twee kabels krijg je ip-conflicten en zal de nas niet beschikbaar zijn.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 10:09:10
Hoi Eddie,

Bedankt voor je antwoord. Maar de router ziet de NAS niet en de NAS zelf kan ik niet (meer) instellen... Kabel rechtstreeks tussen NAS en laptop levert niets op volgens Synology Assistant; beide op de router ook niet... Of doe ik nu iets fout?

Vr.gr.,

Zondervan
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Ben(V) op 29 mei 2016, 11:19:00
Herhalen wat je al gezegd hebt is zinloos.

Ik zal proberen heel eenvoudig te vertellen wat Eddiexbmw probeert je duidelijk te maken.

Sluit de Nas met een kabel aan op je router.
Reset je NAS om je netwerkinstellingen te resetten, zie:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS

Zoek daarna je NAS met de Synology Assistant.

Als dat niet werkt heb je een netwerk probleem en moet je gaan kijken of niet niet met twee subnet aan de gang bent omdat je bijvoorbeeld twee routers hebt (je eigen router en die van je internet provider).
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 11:33:53
Hoi Ben,

Dank voor de verduidelijking. Ik zie alleen niet in hoe dit verschilt van wat ik al heb gedaan; de NAS is met een kabel op de router aangesloten en daarna gereset en vervolgens niet zichtbaar met Synology Assistant. Ik herinner mij wel dat ik vóórdat dit probleem ineens uit de lucht kwam vallen, de IP-instellingen handmatig heb ingevuld. Maar het subnet kwam overeen met dat van de router en het IP-adres is het adres dat voorheen altijd statisch was toegewezen aan de NAS. Hoe verhoudt dit zich tot het rechtstreeks aansluiten op een laptop? Zoals iemand in een film eens zei: 'You'll have to explain this to me like I'm a six year old'....  :)

Groet,

Zondervan

Update: vervolgens laptop via DHCP IP-adres toegewezen, beide losgekoppeld van de router en met UTP-kabel onderling rechtstreeks verbonden, Synology Assistant gestart....  niets.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Eddiexbmw op 29 mei 2016, 11:39:11
Even voor de zekerheid: hoeveel netwerkkabels heb je aangesloten op je nas?
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 11:39:56
Hoi Eddie,

Ik kan maar één netwerkkabel aansluiten op mijn NAS.

Vr.gr.,

Zondervan

Update: zou het resetten van de NAS niet ook de handmatig ingevulde netwerkgegevens moeten wissen? Na resetten en rebooten ziet de router de NAS desondanks niet.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Eddiexbmw op 29 mei 2016, 11:51:31
Is ook logisch. Als ik beter had gelezen. De ds411slim heeft 1 netwerkaansluiting  ::)
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Eddiexbmw op 29 mei 2016, 11:52:43
Kan de assistent hem ook niet vinden na de reset?
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 12:07:55
Nee, ook na de reset helemaal niets. LAN-lampje knippert ook nog niet, ook al is hij aangesloten op de router.

Update: als ik de NAS vervolgens rechtstreeks op mijn laptop aansluit, gaat het LAN-lampje wel knipperen. Er is dus communicatie met de laptop, maar de Synology Assistant (uitgevoerd op mijn laptop) vindt hem ook dan niet.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Birdy op 29 mei 2016, 12:37:55
Na een reset van de NAS wordt je NAS op DHCP gezet m.a.w. je NAS moet een adres krijgen van de router.
Dus, eerst je NAS aan de router of switch aansluiten en starten, de NAS heeft nu een IP adres, NAS niet uitzetten maar de UTP kabel uit de router of switch halen en aansluiten aan je PC.
Hierbij moet je PC dus ook een IP adres hebben, als je PC dus ook op DHCP staat dan dezelfde procedure: PC aan router of switch en opstarten, hierna heeft de PC ook een IP-adres, PC niet uitzetten en koppelen aan de NAS nadat die dus ook een ip-adres heeft gekregen zoals hierboven beschreven.

Dan assistent opstarten en meerdere malen laten zoeken.
Lukt het dan nog steeds niet dan, Firewall en Antivirus uitzeteen op je PC en de assistent weer meerdere malen laten zoeken.
Ondertussen dus niet de PC of NAS uit/aanzetten terwijl ze aan elkaar verbonden zijn want, dan verlies je de Ip-adressen.

Lukt het dan nog niet, probeer dan andere UTP-kabel(s).
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 12:49:07
Hoi Birdy,

De NAS krijgt geen IP-adres toegewezen, want de router signaleert de NAS niet. Hij wordt simpelweg niet gezien, ook niet met een andere router (ik heb er elders in het huis nog één, die ik heb losgekoppeld en aangesloten op de NAS via UTP). Ander UTP-kabels geprobeerd, nadat ik eerst andere poorten van de routers had geprobeerd. Wederom niets... Misschien is er simpelweg iets kapot in de NAS.

Groet,

Zondervan
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Birdy op 29 mei 2016, 13:03:53
Doe eens een moederbord test. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly)
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 13:19:41
Hoi Birdy,

Citaat
Volg de onderstaande stappen om het moederbord van uw Synology NAS te controleren als de installatie van uw Synology NAS mislukt door foutmeldingen of als de power-LED knippert:
schakel de Synology NAS uit.
Verwijder alle aangesloten externe apparaten.
Verwijder de interne schijf(schijven).
Schakel de Synology NAS in.
Hoort u binnen een minuut een luide pieptoon en wordt de power-LED blauw dan is uw moederbord functioneel. Controleer uw huidige harde schijven en repareer eventuele beschadigde sectoren. Als alternatief kunt u ook een andere harde schijf plaatsen en uw Synology NAS instellen met Synology Assistant.
Knippert de power-LED blauw dan is het moederbord defect. Neem contact op met de verkoper om het product te repareren of te vervangen.

Eerst schijven, externe apparaten en LAN-kabel verwijderd.

Direct na het aanzetten gaat de blauwe power-LED knipperen, totdat de DS klaar is met opstarten. Dan gaat klinkt eerst een pieptoon en gaat vervolgens het oranje Status-lampje knipperen en brandt de power-LED constant blauw. Schijven zijn eruit, dus daar branden geen lampjes.

Groet,

Zondervan
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Ben(V) op 29 mei 2016, 13:59:39
Je schrijft ergens dat als je de NAS aansluit op je PC het LAN lampje gaat knipperen, maar als je de NAS op je router aansluit dan gaat hij niet knipperen.

Gebruik je daar dezelfde kabel voor of een andere.
In het laatste geval verdenk ik de kabel.
Ander kan het nog de bewuste poort van de router zijn.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 14:03:24
Ik heb diezelfde kabel ook getest tussen de NAS en de router. Daarnaast beide kabels op verschillende poorten van zowel de router als de switch en van een andere router die ik ter controle heb aangesloten. Geen enkel verschil. De enige keer dat de LAN-led van de NAS ging branden was inderdaad wanneer deze direct op mijn laptop was aangesloten.

Update: Ben, ik heb het nog maar een keer geprobeerd, voor de zekerheid. Zelfde resultaat.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 29 mei 2016, 23:47:00
Update: heb met een vriend van mij, dit ICT-er is, naar de NAS gekeken. Tot dusver hebben we het volgende geconcludeerd:

1. alle harde schijven zijn goed door de SMART-test gekomen;

2. er zijn 3 partities op elke harde schijf:
Part 1: OS software RAID, maar MDADM kan ze niet lezen;
Part 2: SWAP: zelfde probleem als Part 1;
Part 3: software RAID, RAID 5, ziet er goed uit.

Weet iemand wat voor soort RAID er wordt gebruikt voor Part 1 & Part 2? Zou MDADM deze moeten kunnen lezen?

Update: weet iemand of het mogelijk is om DSM direct op de NAS te installeren, d.i. zonder netwerkconnectie?

Update: we hebben de harde schijven geformatteerd en nieuwe partitietabellen opgezet, maar kunnen nog steeds geen verbinding krijgen met de NAS via het netwerk. De router ziet de NAS niet (en dit was in het netwerk van voornoemde vriend, niet binnen mijn netwerkomgeving). We concluderen voorlopig dat de LAN-interface van de NAS kapot is. Ik heb inmiddels een call uitgezet bij Synology en zal de uitkomst daarvan op het forum plaatsen, maar ben niet positief.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Birdy op 30 mei 2016, 08:38:40
Citaat
Weet iemand wat voor soort RAID er wordt gebruikt voor Part 1 & Part 2?
Je zal de standaard installatie wizard wel gebruikt hebben dus, was het het RAID5 met 4HD's, geldt niet alleen voor Part 1 & 2 maar ook Part 3 (volume1) maar goed, nu staat er niets meer op.

Citaat
weet iemand of het mogelijk is om DSM direct op de NAS te installeren, d.i. zonder netwerkconnectie?
Niet mogelijk.

Citaat
we hebben de harde schijven geformatteerd en nieuwe partitietabellen opgezet,
Heeft geen zin, zou nu juist die partities weer verwijderen, als je NAS via het netwerk weer bereikbaar is.

Citaat
We concluderen voorlopig dat de LAN-interface van de NAS kapot is.
Die kans is dus zeer groot geworden, NAS wordt niet gevonden in 2 verschillende netwerken.

Citaat
k heb inmiddels een call uitgezet bij Synology
Als blijkt dat je NIC defect is (kans is dus groot, dan kan Synology weinig voor je doen.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Briolet op 30 mei 2016, 08:42:26
Citaat
weet iemand of het mogelijk is om DSM direct op de NAS te installeren, d.i. zonder netwerkconnectie?

Hoe zou je überhaupt iets willen instellen op de nas zonder netwerkconnectie? Je hebt minimaal een netwerk van 1 nas en 1 PC nodig.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 30 mei 2016, 09:06:18
@Briolet:
Citaat
Hoe zou je überhaupt iets willen instellen op de nas zonder netwerkconnectie? Je hebt minimaal een netwerk van 1 nas en 1 PC nodig.

De gedachte was dat door de installatie van DSM de netwerkverbinding wellicht hersteld kon worden.

@Birdy:
Citaat
Als blijkt dat je NIC defect is (kans is dus groot, dan kan Synology weinig voor je doen.

Kan Synology de NAS nog repareren? Weet iemand waar ik mij daarvoor het beste kan melden? Tot slot, enig idee of dit vaak wordt gedaan en of zoiets kostentechnisch de moeite zou lonen?
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Ben(V) op 30 mei 2016, 09:15:09
Op partitie 1 staat DSM in een mirror met alle disken.
Partitie 2 is de swap space ook in een mirror met alle disken.
Op Partitie 3 worden de data volumes gezet in de vorm die je zelf kiest (singhle volume, raid, jbob etc.).

De gedachten dat DSM de oorzaak zou kunnen zijn is mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk.
Echter nu je DSM eraf gegooid hebt door die partities te verwijderen zul dat nooit meer te weten komen.
Zonder DSM zou echter de software die in NVRAM zit nog steeds goed moeten werken en zou je met de SA kunnen herinstalleren.

Conclusie blijft , defect.
Hoeft overigens niet perse de nic te zijn, als de NVAM ram niet lekker is werkt het ook niet meer.

Vervangen van een nic betekent meestal vervangen van het moederbord en is zelden rendabel en zeker niet bij een vijf jaar oud model.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 30 mei 2016, 09:17:23
Op partitie 1 staat DSM in een mirror met alle disken.
Partitie 2 is de swap space ook in een mirror met alle disken.
Op Partitie 3 worden de data volumes gezet in de vorm die je zelf kiest (singhle volume, raid, jbob etc.).

Vervangen van een nic betekent meestal vervangen van het moederbord en is zelden rendabel en zeker niet bij een vijf jaar oud model.

Ben, enig idee aan wat voor kosten ik dan moet denken?
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: Ben(V) op 30 mei 2016, 09:21:53
Nieuwe NAS zal rendabeler zijn als het al gerepareerd kan worden(ze moeten voor zo'n oude NAs nog wel een board hebben liggen daarvoor).
Stuur een mail naar Synology en ze zullen het je vertellen
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 30 mei 2016, 09:23:46
Nieuwe NAS zal rendabeler zijn als het al gerepareerd kan worden(ze moeten voor zo'n oude NAs nog wel een board hebben liggen daarvoor).
Stuur een mail naar Synology en ze zullen het je vertellen

Oké, tot zover in ieder geval bedankt allen. Ik wacht nog op de reactie van Synology en zal het resultaat hier nog posten; voorlopig zet ik de NAS maar even op de plank. Ik weet in ieder geval dat de harde schijven in orde zijn.
Titel: Re: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)
Bericht door: zondervan op 31 mei 2016, 11:58:01
Antwoord van Synology Support:

Citaat
Please allow us reply in English.

If the LAN LED is off, may I know have you follow the tips which the experienced user provide - by leaving your disk at first ?

I will recommend to Power off your Diskstation, Remove all of your hard drive disk, then Power on your Diskstation without any disk them check with the disk station by the Synology Assistant.

If Synology Assistant cannot find your DiskStation, please try the following tips with or without the disks:
1. Reset your network setting : https://www.synology.com/knowledgebase/tutorials/493#t2
2. Temporarily remove your Firewall & Antivirus software on the computer.
3. Try to connect your computer and DiskStation directly with an ethernet cable (no router, hub or switch sits in between).
And set the computer's IP to DHCP and try again.
4. Try with another computer.
5. Change ethernet cable to rule out faulty or degraded cables.

And check if the system with an available IP address or not.

In the other word, if the system cannot get non of the IP address even there is no disk installed,  then the motherboard might be defective, please kindly contact your local reseller for RMA service if the warranty is still valid.

En op mijn vraag over de prijs van een nieuw moederbord:

Citaat
If the warranty no longer anymore, then it will be a paid service to repair the DS414slim ,here are the quotation for end users (all prices are in U.S. dollars):

DS414slim PCBA :

unit price : us$ 171.00

shipping : us$ 25.00

Subtotal  : us$ 196.00

Note, the cost does not cover to send the item back to Synology at first by yourself.


Please kindly confirm the cost if reasonable for you, and send us the money via PayPal account. Here is the instruction:

How to transfer payment to Synology
ftp://on-line:online_user@ftp.synology.com/on-line/Document/How%20To%20Send%20Money%20To%20Synology.doc

Once the payment finished, please informed us by replying to us and send a carbon copy (cc) to support_pay@Synology.com with shipping information to us in the following format after the transaction :

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Full Name:
Address:
Postal Code:
City:
Country:
Tel.Number:
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Note: Each filed is necessary for international shipping.

Ik heb voor nu besloten even niets te doen, maar sluit mij wellicht op een later moment weer aan bij de 'Synology-gemeenschap'. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!