Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Synology924 op 22 april 2014, 02:28:29
-
Dag mensen,
Voor een klant een tijd geleden een Synology NAS geïnstalleerd in hun netwerk. Dat heeft een hele flinke tijd probleemloos gewerkt. Nu duiken er echter vervelende problemen op, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik kom er zelf niet meer uit.
Model: DS213
OS: Windows 7, 8.1 en Mac OS X 10.8
Wat ik al heb geprobeerd:
1. Het probleem begon ermee dat de Synology niet meer bereikbaar was, vanaf geen enkele computer in het netwerk.
2. Eerste poging: Synology opnieuw opstarten. Het uitzetten duurde eeuwen, dus stekker eruit getrokken. Synology opnieuw laten opstarten, dit duurde ook zeer lang (45 minuten -/+ 1 uur). Nadat de Synology weer was opgestart is deze even zichtbaar in de Synology Assistent. Echter zodra ik probeer verbinding te maken of in te loggen in de DSM, verdwijnt deze weer uit het netwerk. Gewoon totaal spoorloos, als ik inlog op de KPN Experiabox is er ook geen IP-adres meer toegewezen aan een Synology apparaat.
3. Tweede poging: de Synology gereset (2 x 4 sec resetknop). De Synology kwam keurig in de Synology Assistent terecht en ik heb DSM 5.0 erop geïnstalleerd (er stond 4.3 op). Echter na de update verdwijnt de Synology weer steeds uit het netwerk als ik verbinding probeer te maken.
4. Hardware test: Schijven uit de Synology gehaald en na 1 minuut gaf deze keurig een piepje en een continue blauw brandend lampje. Volgens de Synology site zou de hardware van de Synology dus goed moeten zijn.
5. Zonder hardeschijven erin: Opstarten zonder hardeschijven werkt prima gaat snel (binnen 1 minuut i.p.v. 1 uur!). De Synology wordt dan ook gewoon keurig gevonden in het netwerk én ik kan verbinding maken. Uiteraard geeft de Synology dan aan dat er schijven moeten worden geplaatst.
6. Lokale test: Als ik de Synology (met HD's erin) met een LAN-kabel aansluit op de laptop wordt deze gevonden in de Synology assistent. Zodra ik probeer te verbinden gebeurt er niks (eeuwig laden) en daarna verdwijnt de Synology uit de Synology Assistent. Zonder hardeschijven erin werkt alles keurig en snel (je kan dan alleen niet zoveel).
7. Synology op meerde manieren geconfigureerd, zowel met DHCP als met een vast IP-adres. Beiden mocht niet baten.
Kort samengevat:
- Opstarten met hardeschijven erin duurt zeer lang (45 minuten -/+ 1 uur)
- DSM al opnieuw geïnstalleerd
- Zonder hardeschijven erin blijft de Synology gewoon zichtbaar in het netwerk en kan ik verbinding maken
Hebben jullie nog tips hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen? 2 Nieuwe schijven erin zetten en alle data over gaan zetten heb ik niet echt trek in..
Alvast super bedankt voor de reacties! :)
-
Heb je de harde schijven zelf al eens getest (SMART test)? Mogelijk heeft een van de schijven een probleem.
-
Dat zal ik straks even controleren. Lijkt me wel vreemd dat de synology onbereikbaar wordt door een corrupte schijf. Mocht de schijfstatus slecht zijn, wat is dan de makkelijkste manier om alle gegevens over te zetten op de twee nieuwe schijven (zonder dat ik beschikking heb over een tweede synology)? Alvast bedankt voor een reactie!
-
Misschien nog een tipje om snel te testen.
Als je ergens nog een schijf(je) hebt, die als enige erin zetten, DSM erop en testen.
Gaat dit goed dan valt er volgens mij niets te twijfelen aan de DS.
Wat is dan de makkelijkste manier om alle gegevens over te zetten op de twee nieuwe schijven (zonder dat ik beschikking heb over een tweede synology)?
Dat ligt er aan, hoe zijn ze nu geconfigureerd ?
Overigens, stel dat er 1 HD defect zou zijn en de DS is SHR dan is het een kwestie van HD vervangen en SHR herstellen om maar wat te noemen.
-
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en kwam hier terecht omdat ik een soortgelijk probleem heb als Synolgy924.
Ik heb een DS211 en ook een KPN Experiabox.
Met het opsporen en oplossen van het probleem ben ik alleen (nog) niet zover als Synolgy924.
Ik ben tot stap 2 gekomen en heb toen dit topic gelezen.
Ik heb dus nog niet mijn DS211 gereset en de laatste DSM erop gezet. Ook de hardwaretest en de NAS zonder schijven draaien heb ik ook nog niet geprobeerd (weet eerlijk gezegd ook niet zo 1-2-3 hoe dat moet...). Met name deze stappen niet gedaan omdat dit bij Synolgy924 niet tot resultaten heeft geleid.
Wat ik wel heb gecontroleerd: Ook mijn Experiabox ziet de DS211 niet.
Daarbij viel mij wel direct het volgende op: Ik zie in het log van de Experiabox dat er heel veel verkeer is geweest van en naar de DS 211 (IP-adres DS211) sinds de laatste ongeveer 24 uur:
Met name vallen mij honderden meldingen op met de code SYN Flood en recenter (en minder) UDP Flood...
Even googelen leert dat SYN Flood en UDP FLood te maken heeft met een DoS-attack, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/SYN_flood en http://en.wikipedia.org/wiki/UDP_flood_attack.
@ Synolgy924, Kan jij kijken of dat bij "jouw" Experiabox ook het geval is?
@ Iedereen, Wat nu te doen met dat DoS-attack en de DS211?
Graag jullie reactie.
Alvast bedankt!
-
@Remco74: Net ingelogd op de experiabox van KPN. Geen meldingen van aanvallen te zien.
Zojuist 2 nieuwe hardeschijven erin gedaan, DSM geinstalleerd en alles werkt perfect. Toen 1 van de oude schijven in bay 2 gedaan en de S.M.A.R.T. status hiervan was goed. Hoe kan ik nu (als de vorige installatie inderdaad SHR was) de boel herstellen? Alvast bedankt!