Auteur Topic: System failed to expand Volume 1 :(  (gelezen 7067 keer)

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2018, 13:38:37 »
IDD, ik denk dat die HD toch een probleem heeft, als de test niet verder komt dan 90%.
Je zou die HD eruit kunnen halen en toch nog even testen met GSmartControl.



CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2018, 13:41:18 »
Of testen met de WD software.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Fozziebear

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 63
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 265
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2018, 22:41:48 »
Morgenvroeg stop ik het systeem en gaat de schijf er uit.

Dit is wat ik  tot nog toe heb:


Offline Fozziebear

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 63
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 265
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #18 Gepost op: 14 april 2018, 22:45:10 »

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #19 Gepost op: 14 april 2018, 22:58:33 »
40460-0

1 - Klopt niet, omdat 2 nog waar is:



ID197 - Current pending sector count:
Als een sector te onbetrouwbaar is, wordt het in een spare area geschreven.
Dit gebeurt echter niet direct, maar op geregelde tijdstippen (als de harde schijf koud is, is de kans groter dat de gegevens foutloos gelezen kunnen worden).
Als de sector correct gelezen en op een veilige plaats weggeschreven kon worden, dan wordt deze waarde verminderd en de reallocated sector count vermeerderd.
Je zou kunnen zeggen dat current pending sector count aangeeft hoeveel data op een transplantatie wacht.

Ik heb meer het idee, gezien dat ook de voortgang nog steeds 90 % is, de SMART-Test lijkt te hangen.
Dus, ik zou testen volgens Reactie #15 of #16.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Fozziebear

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 63
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 265
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #20 Gepost op: 15 april 2018, 09:15:37 »
Zondagochtend 9u13 - nog steeds 90 %

Kan ik dat proces ergens stoppen ? Ik zie geen " stop" of exit knop ? Of mag ik gewoon de power knop van de NAS indrukken ?

Ben(V)

  • Gast
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #21 Gepost op: 15 april 2018, 09:26:01 »
Nee je kunt dat niet stoppen en de powerknop nooit verstandig.
Als er current pending sectors zijn, probeert de disk die sectors te lezen om ze te kunnen reallocceren.
Zolang die disk dat niet lukt zal hij dat blijven proberen.

Heb je echter een raidsysteem dan kan die deze data op een andere manier bereiken (vanaf de andere disken).
De oplossing is dus een scrubbing uit te voeren.
Als het goed is zal dan het raidsystem zien dat de data op die disk op die sectors niet meer te lezen is en het ergens anders wegschrijven.

Zo gauw de disk van het raidsystem te horen krijgt dat de data die op die sectors staat niet meer van belang is, zal de disk die sectors kunnen realloceren zonder ze te hoeven lezen.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2634
  • Berichten: 16.311
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #22 Gepost op: 15 april 2018, 09:34:33 »
Citaat
De oplossing is dus een scrubbing uit te voeren.
Als het goed is zal dan het raidsystem zien dat de data op die disk op die sectors niet meer te lezen is en het ergens anders wegschrijven.

Mijn ervaring is anders. Ook na een scrubbing blijven de 'pending sectors' staan. Ik denk dat dit alleen klopt voor een hardware raid en niet voor een software raid, zoals bij de nas.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Fozziebear

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 63
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 265
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2018, 09:38:18 »
En wat doe ik nu concreet?

En mag ik onder " normale" omstandigheden een Nas uitschakelen met de power knop?  Want dat deed ik wel? 
En zo niet, hoe doe ik dat dan wel op een correcte manier?

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2018, 09:45:18 »
Meestal zet ik m'n NASsen ook gewoon uit met de power knop.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Ben(V)

  • Gast
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #25 Gepost op: 15 april 2018, 09:51:19 »
Als je gewoon down brengt met de powerknop is dat geen probleem, maar je kunt met die powerknop ook een reset geven en daar dacht ik aan dat je gedaan had.
Normaal breng je de NAS gewoon via het menu down(of reboot je hem).

@Briolet
Als er bij jouw pending sectoren staan kan dat eigenlijk alleen als daar iets staat wat niet onder controle van het raidsystem staat of dat er iets mis gegaan is in de communicatie tussen de Nas en je disk of dat je disk geen vrije sectoren meer heeft voor de reallocatie.
Voor reallocatie worden sectoren bij de fabricage al gereserveerd om naar te kunnen realloceren, daarom is kan dat ook maar beperkt.

Het verschijnsel dat ik beschreef dat de pending sectoren verdwenen na een scrubbing heb ik zelf al minimaal twee keer waargenomen.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2634
  • Berichten: 16.311
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2018, 10:16:10 »
Ik heb een keer een pending sector gehad die er een jaar gestaan heeft. Nu heb ik er al 3 maand een nieuwe pending sector staan op disk 3. Elke maand vind er datascrubbing plaats, die dit dus niet verhelpt.

Op disk 2 zie ik dat er twee maand lang een pending sector gestaan heeft. Hij is wel weg, maar blijkbaar niet met de maandelijkse datascrubbing.

Volgens mij worden de pending sctoren door de diskcontroler aangepakt en heeft een software raid geen toegang tot de de werking van de diskcontroller. Dat neemt niet weg dat een scrubbing dit herstel misschien wel kan bespoedigen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Ben(V)

  • Gast
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #27 Gepost op: 15 april 2018, 10:18:59 »
De diskcontroller weet van het filesysteem welke sectoren er in gebruik zijn en welke niet.
Maar als er daar ooit eens in de communicatie iets mis gegaan is zal de diskcontroller denken dat een sector nog in gebruik is twerijl het filesystem hem vrijgegeven heeft.

Pending sectoren kunnen ook op de systeem partitie staan en die hebben slechts een mirror en geen raid 5 dus scrubben gaat daar niet.

Offline Fozziebear

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 63
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 265
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #28 Gepost op: 15 april 2018, 10:26:49 »
Vraagje, jullie spreken ergens van een "scrub"; ben dit even gaan opzoeken in de Synology databas, maar ik zie:

RAID scrubbing can only be performed when the status of the volume or disk group is Normal.

Gaat dat dan wel lukken ?

Of: gewoon de disk er uit, aan een computer koppelen en dan met één van Birdy's genoemde programma's weer laten onderzoeken ?

Of direct in de Kliko ?  :lol: :twisted:

Ben(V)

  • Gast
Re: System failed to expand Volume 1 :(
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2018, 10:28:20 »
gewoon scrubben en kijken of hij dat wil gaan doen.


 

Central managemt system

Gestart door RubenskyBoard Officiële Packages

Reacties: 2
Gelezen: 908
Laatste bericht 18 februari 2020, 15:03:49
door Rubensky
Soms per 3 X per minuut synology notification system melding

Gestart door EricLelystadBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 5
Gelezen: 205
Laatste bericht 12 maart 2024, 20:47:08
door EricLelystad
System Alive Checker (Ping) DSM 7 Domoticz

Gestart door Sailor69Board Overige 3rd party packages

Reacties: 0
Gelezen: 978
Laatste bericht 29 oktober 2021, 16:17:30
door Sailor69
VERPLAATST: system requirements voor surveillance station

Gestart door BirdyBoard Surveillance Station

Reacties: 0
Gelezen: 421
Laatste bericht 22 juni 2021, 16:17:54
door Birdy
Warning System: Disk was inserted ???

Gestart door RivakBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 1846
Laatste bericht 29 september 2014, 09:15:33
door Rivak