Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Domino op 19 juni 2018, 14:25:46

Titel: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 14:25:46
Ik heb sinds 2 jaar een Synology 1513+ met vijf WD schijven van 4TB ieder. Totale opslag dus 20GB.
Bij installatie de NAS ingesteld met RAID5 waarna nog 13TB over was voor opslag.
Ik heb alleen een Volume 1 ingesteld.
DSM 6.1.7 is de laatste geinstalleerde firmware versie.

Tot vorige week stonden er talloze bestanden met Films/Muziek en Documenten opgeslagen. In totaal voor circa 7 TB. Ik had dus continu 6TB over en nog niet gebruikt.

Ik heb geen enkele instelling veranderd of bestanden of apps toegevoegd

Sinds vorige week geeft DSM de waarschuwing dat er 12,5 TB gebruikt is en nog 500 GB over aan ruimte.

Inmiddels heb ik alle prullenbakken leeggemaakt en verwijderd.
Ik heb al mijn films overgezet naar een externe HD (los van de NAS) in totaal circa 4TB.
Ik heb alle cloudservices verwijderd, ook hier stoden veel bestanden in opgeslagen.
RIAD-reiniging uitgevoerd (standaard wekelijks)

Schijfcontrole geeft aan dat ALLE vijf de schijven normaal werken.

Na het verwijderen en legen van de prullenbakken en cloudservices en overzetten van grote filmbestanden is er helaas niets veranderd. DSM blijft aangeven dat er van de 13TB nog maar 500 GB beschikbaar is voor opslag.

Heeft iemand een verklaring of soortgelijke ervaring, dan wel een oplossing?

Samenvattend: je sluit op een avond de NAS af waar DSM aangeeft dat er nog 6TB ruimte over is. De volgende ochtend start je de NAS op waarna DSM aangeeft dat er nog slechts 500GB over is.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 15:01:09
Voer het volgende commando eens uit in PuTTY:
du -shc * | sort -hrEn plaats het resultaat hier.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 15:38:55
@Birdy. Fijn dat je wilt helpen. Ik heb echter geen ervaring met Putty. Heb dit zojuist geinstalleerd en procedure toegepast. Krijg diverse foutmeldingen en waarschuwingen.  Ik probeer het nogmaals.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 15:45:09
Wat zijn dan de foutmeldingen?
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 16:01:39
Sorry, ik bedoel meldingen zoals Command not found. Ik heb denk ik te weinig kennis van deze tool.

Ik heb Putty geinstalleerd op mijn windows PC en alle stappen gevolgd. Dit werkt prima. Tot slot krijg ik in het Putty scherm te zien:
admin@NAS.
Wat ik daarna moet doen weet ik zo niet.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 16:08:30
Geef anders het commando:

sudo du -shc * | sort -hr daarna enter.
Password geven van admin en weer enter.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 16:15:14
Ik heb via een ander soortgelijk topic jouw advies opgevolgd en het commando gegeven wat leidt tot onderstaande. Het gaat kennelijk over verborgen mappen dus, ik laat zoeken in volume1 (3 mappen diep) op alle wat begint met @, wordt gesorteerd op grootte en geprint in <DE OPGEGEVEN GEDEELDE MAP> gebruik.txt..

De NAS lijkt zo te horen aan de slag te gaan met zoeken. Na 2 minuten blijft het stil en verschijnt weer de root@NAS:#
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 16:32:19
De gegeven commando gebruiken, voorbeeld:

[attachimg=1]
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 16:33:45
Het is gelukt! Uiteindelijk een txt.bestand gekregen. Zie de bijlage. Ik hoop dat je daar kunt zien welke mappen etc de betreffende ruimte innemen. Alvast dank!
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 16:36:12
OK...maar doe ook even het gegeven commando (voor de derde keer)
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 16:42:55
Excuus! Heb ook dit commando ingegeven. Volgt direct de melding: cannor access : No such file or directory
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 16:44:21
Dit ?
sudo du -shc * | sort -hr
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 16:47:57
Klopt!  Ik zie in jouw afbeelding in rode tekst; foutmeldingen negeren, maar dat gaat ook niet. Zelfde melding blijft komen.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 17:03:36
Doe je toch iets fout, maar goed....

Citaat
Tot vorige week stonden er talloze bestanden met Films/Muziek en Documenten opgeslagen. In totaal voor circa 7 TB. Ik had dus continu 6TB over en nog niet gebruikt.
In je lijst zie ik:
Citaat
8467208108   /volume1/@cloudstation
(@=verborgen map, zie je dus niet in File Station)
Dat is al 8.5TB voor Cloud Station alleen.

Verder zie ik niet veel opslag voor je "talloze bestanden met Films/Muziek en Documenten"
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 17:21:10
Dat is idd vreemd dat je die film bestanden niet ziet. Deze heb ik gisteren verwijderd.

Hoe kan ik de @cloudstation bestanden verwijderen?  Als dit het probleem is, dan gebruik ik voorlopig even geen cloudstation, om te kijken of dit het verschil maakt.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 17:33:41
Door b.v. de maximale versies (per gedeelde map) te verlagen naar 1 of 2, zal nu op 32 staan in: Cloud Station >Instellingen > Synchronisatie.
Wil je alles laten verdwijnen, dan Cloud Station gewoon verwijderen, standaard worden dan alle versies verwijderd, maar je instellingen zijn dan ook weg.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 17:38:00
Ik ga dat proberen.

Bedankt voor je geduld en hulp!
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Briolet op 19 juni 2018, 19:38:37
Ik vraag me nog steeds af of het verlagen van versies ene bal uitmaakt. De massa zit in films en daar maak je geen versies van.

De meeste ruimte worden door gewiste bestanden verbruikt.

NB als je een hoofdfolder een nieuwe naam geeft, ziet cloudstation die oude folder met inhoud als gewist en de nieuwe folder als nieuwe files. Dat loopt snel op met gewiste files. Of versies op 1 of 32 stonden maakt dan niets uit.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Birdy op 19 juni 2018, 20:18:08
Daar heb je helemaal gelijk in @Briolet echter, ik gaf die oplossing om te kijken of je dan van de meeste data (8.5TB) af komt, Cloud gaat dan toch opruimen ?

Ben nu ook eigenlijk nieuwsgierig, hoe dit tot stand is gekomen:
Citaat
Tot vorige week stonden er talloze bestanden met Films/Muziek en Documenten opgeslagen. In totaal voor circa 7 TB. Ik had dus continu 6TB over en nog niet gebruikt.
Sinds vorige week geeft DSM de waarschuwing dat er 12,5 TB gebruikt is en nog 500 GB over aan ruimte.
Dus in ca. 1 week zo'n 5.5TB erbij gekomen.*

Citaat
Ik heb al mijn films overgezet naar een externe HD (los van de NAS) in totaal circa 4TB.
Dus is er nog zo'n 8.5TB door Cloud in gebruik en dat klopt volgens het lijstje: 8467208108 /volume1/@cloudstation
*Echter, de samenvatting is:
Citaat
je sluit op een avond de NAS af waar DSM aangeeft dat er nog 6TB ruimte over is. De volgende ochtend start je de NAS op waarna DSM aangeeft dat er nog slechts 500GB over is.
Dus de vraag is dan aan @Domino heb je zoiets gedaan (wat @Briolet heeft gegeven als voorbeeld) op die ene dag ?
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 19 juni 2018, 21:23:09
Ik heb geen idee. Het ging echt van de een oo de andere dag. Ik vroeg mij af of het iets met een update van DSM te maken had. Ik had op één dag dit opslag-probleem en problemen met Sabnzbd en Surveillance Station. Die laatste 2 heb ik zelf kunnen oplossen.

Ik vond het al vreemd dat ik circa 30 films van gemiddeld 8gb verwijder en dat DSM nog steeds aangeeft dat het aantal beschikbare opslag in gb’s niet veranderd is.

Hierna ook nog eens alles uit Dropbox en Onedrive verwijderd, maar opnieuw geen verandering in beschikbare opslag hoeveelheid.

De versies in Cloudsync heb ik inmiddels veranderd van 32 naar 1. Misschien gaat dit nog niet zo snel, maar ik zie nog geen verandering in beschikbare opslaghoeveelheid.

Belangrijkste voor mij is hoe ik al die overbodige data kan verwijderen? Maar werk natuurlijk graag mee aan een oplossing voor het geval iemand hetzelfde probleem krijgt.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Briolet op 19 juni 2018, 21:48:52
Gewiste versies wis je door de prullenbak te legen. Tegenwoordig heet dat 'versiegeschiedenis wissen'. Ik vind die naamgeving van Synology compleet verwarrend, maar dit probleem met opslag is er al sinds de invoering van Cloud Station.

Ik heb daar in 2014 al eens een korte handleiding voor geschreven en sticky gemaakt. Ik ga er dan vanuit dat zo'n sticky topic ook gelezen wordt.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 20 juni 2018, 14:00:56
Vanochtend de NAS opnieuw gestart. Ook na het wijzigen van het maximale aantal cloudservice-versies van 32 naar 1, maakte geen verschil in de beschikbare data. Deze was nog steeds circa 600 GB.

Heb hierna alle cloud-packages verwijderd. Probleem van opslag lijkt hem inderdaad hierin te zitten. Ik had 3 Cloudservices (OneDrive 5GB, Drive met 15GB en Dropbox 15GB) ingesteld. Dit zou dus een maximale opslag van 35 GB moeten geven op de NAS (denk ik). Door de synology cloudservice te verwijderen, is er 8,2 TB!! ruimte vrij gekomen. Geen idee waar dit door kan ontstaan en waardoor dat opeens binnen 24 uur is ontstaan.

Ik zal nu proberen om de cloudservice met alleen Dropbox weer te installeren. Als ik @Birdy goed begrijp moet ik dan het aantal versies op 1 of 2 zetten en niet standaard op 32 laten staan.  Hebben jullie nog andere suggesties om herhaling van het opslagprobleem te voorkomen?  Behalve dan geen enkele cloudservice te installeren :D
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Ben(V) op 20 juni 2018, 14:36:28
Als je bij cloudservice de versies op 32 hebt staan en je hebt daardoor een aantal versie in je cloudservice staan dan zal bij het terugzetten van die 32 naar bijvoorbeeld 2 de reeds bestaande versies echt niet opgeruimd worden, dat moet je dan zelf doen.
Doordat je nu clouldservice hebt verwijderd, is wel alles opgeruimd.
Kortom je had veel versies.

Dat kan door verschillende zaken komen, maar als je bijvoorbeeld iets als Sonarr, Sickrage of Sabnzbd gebruikt en daarnaast een downloader zoals DownloadStation of Transmission dan loopt het aantal versies snel op.
Een versie van de downloader, een versie als bijvoorbeeld SickRage hem weer oppakt en als je aan postprocessing doet weer een versie, als je aan renamen doet weer een versie etc.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Briolet op 20 juni 2018, 16:03:06
Citaat
als je aan renamen doet weer een versie etc.

Renamen van een file zijn geen nieuwe versies. Cloud station ziet dit als een nieuwe file en een gedelete file.

Als je dus 32 keer een file hernoemd, maakt het niet uit of je de versies op 1 of 32 hebt staan. Cloudstation ziet dat als 32 x de eerste versie.

Zo werkt Cloud Station al vanaf het begin. Nu is het zo dat als je een folder "films 2018" hebt en je veranderd dit naar "films 2018 gezien", dan veranderen ook de paden van de films in die folder en al die films worden weer als nieuwe films gezien. (En die met het oude pad als een gewiste film)

Persoonlijk vind ik dit een foute keuze. Ze hadden naar het inode (https://nl.wikipedia.org/wiki/Inode) getal van de file moeten kijken en niet naar de naam van het pad. Als de inode niet veranderd is het dezelfde file.
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Briolet op 20 juni 2018, 16:19:06
Voorbeeld. Ik had een map "Zwaartekrachtgolven". Ik zet er (oud) achter. Vroeger zag je dan de hele map opnieuw geupload worden. Ik zie dit niet meer gebeuren. Maar als ik met met de Drive Admin console kijk, staat mijn oude naam er nu in  als gewiste file. Kijk ik in die folder, dan staan daar ook alle files als zijnde gewist.

[attachimg=1]
Titel: Re: Totale opslag opeens bijna vol
Bericht door: Domino op 20 juni 2018, 16:55:30
@MPV Helemaal duidelijk zo! Ik ga de komende dag e.a opnieuw installeren. Ik zal hier laten weten of dit wel of niet dezelfde problemen geeft. Wanneer ik het aantal versies op 1 zet, ga ik ervan uit dat het met een nieuwe installatie opgelost is.

@Birdy en @MPV dank voor al jullie hulp!!