Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: NickB op 20 februari 2017, 20:53:58
-
Mijn Nas is ineens zéér traag.
Ik heb al heel wat gelezen op dit forum, maar raak er bij mij toch niet aan uit.
Met traag bedoel ik dan alles, gewoon bestanden doorbladeren, inloggen op DSM, zelfs het afsluiten duurt een eeuw.
Daarboven doet hij ook vreemde zaken.
Het is begonnen nadat ik een aantal keer het bericht had gekregen dat er I/O fouten waren op Disk2, maar deze ook steeds opgelost waren. Ik heb DSM ge-updated, hij zegt dat hij de laatste versie heeft maar tegelijk zegt hij ook dat ik diezelfde versie nog kan downloaden en installeren.
SMART heb ik proberen uit te voeren op disk 2 maar dat wilt hij gewoon niet doen. Hij is ook bezig met Re-synchronisatie en pariteitsconstitentiecontrole wat zo goed als niet vooruit gaat. Het stoort me vooral dat ik SMART niet kan uitvoeren, nu weet ik helemaal niets buiten dat ik een mega trage nas heb. Ik doe bijna niets meer op mijn NAS buiten hem gebruiken als 'docuementenmap'. Inloggen op DSM doe ik praktisch nooit. Er is dus ook absoluut niets gewijzigd.
Ik heb dus 2 schijven die in RAID1 (falen van 1 schijf mag) opgesteld staan.
Ook merk ik op dat mijn NAS eigenlijk zo goed als dag en nacht doordraait terwijl deze toch in slaapstand zou moeten gaan.
Wat kan ik nog doen, gewoon schijf 2 vervangen? Ik merk op dit ogenblik ook op dat het lampje van disk 2 amper flikkert terwijl disk 1 continu blijft doorgaan. Hieronder nog was screenshots.
-
Dit maakt je NAS traag:
[attachimg=1]
En hier even naar kijken (maak window groot zodat je alle ID's ziet:
[attachimg=2]
Denk ook dat je HD2 moet gaan vervangen.
-
Dag Birdy,
Dat is inderdaad zo, maar de Nas is al echt meerdere dagen traag. Ik merk vandaag pas op dat die controle bezig is nadat ik wat fora gelezen heb, maar kan me niet inbeelden dat hij al meer dan een week hiermee bezig is en slechts op 8% geraakt is.
Bij smart info staat niets, smart heeft nog nooit gedraaid omdat het niet wil
-
Ik denk dat je disk 2 dus defect is. En je hebt het reparatieproces gestart maar dat komt niet verder door het defect in disk 2.
NAS stoppen en disk 2 vervangen.
-
S.M.A.R.T. info moet data hebben en is niet afhankelijk van het draaien van S.M.A.R.T.-Test, denk dat je die info niet te zien krijgt omdat DSM is te druk bezig met de pariteits-check en zo te lezen start deze steeds opnieuw.
Ik zou de NAS op een nette manier afsluiten en HD2 eruit halen en een nieuwe HD kopen/plaatsen.
Maak ook een backup van je belangrijkste data, als je die niet hebt.
-
Het is toch correct dat ik met deze raid versie de stukke schijf gewoon verwijder en er een nieuwe insteek. Hij zal geheel automatisch terug zelf syncen ?
-
Bijna goed, het gaat niet automatisch, je moet wel wat doen, zie DSM Help (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair).
-
Een nieuwe schijf is gisterenavond nog besteld, komt straks dus aan.
Het is een ander merk, maar hij stond op de compatibiliteitslijst en heeft evenveel geheugen. Komt dus wel goed.
Nog een Back-up maken is een no-go, ik raak amper op het ding laat staan dat ik nu nog enkele 100gig wil gaan back-uppen. Straks moet ik nog gaan nadenken om 2 schijven redundantie te hebben.
Ik heb de 'help' gelezen, maar heb nog mijn twijfels met mijn situatie (en ik wil het echt niet verpesten).
Het eerste verschil is dat mijn NAS niet aangeeft dat een schijf stuk is, volgens hem is alles nog goed, dus ik ga gewoon naar stap 3 van onderwerp 'Om een beschadigd volume of beschadigde schijfgroep te herstellen:'
Ik hoop en veronderstel dat na het opstarten met de nieuwe schijf er wel zal staan dat het volume beschadigd is en dat ik dan gewoon de screenshots volg?, maw de 'repair' uitvoer?
Dan gaat hij gewoon terug syncen?
Volgende maand zal ik uit voorzorg mijn andere schijf ook maar vervangen zodat ik terug 2 gelijke schijven heb.
Blijkbaar zijn de schijven die ik nu heb best onbetrouwbaar en halen ze nergens goede recensies.
Mvg
-
Nog een Back-up maken is een no-go, ik raak amper op het ding laat staan dat ik nu nog enkele 100gig wil gaan back-uppen.
Dat komt omdat je die 2e HD er nog in hebt zitten, als je die eruit haalt, dan heb je dat probleem niet meer (gaat wel piepen maar, dat kun je uitzetten)
Overigens, een backup maken van je belangrijkste (onvervangbare) data is natuurlijk een must maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten.
Ik hoop en veronderstel dat na het opstarten met de nieuwe schijf er wel zal staan dat het volume beschadigd is en dat ik dan gewoon de screenshots volg?, maw de 'repair' uitvoer?
Dan gaat hij gewoon terug syncen?
Klopt.
-
Dat komt omdat je die 2e HD er nog in hebt zitten, als je die eruit haalt, dan heb je dat probleem niet meer (gaat wel piepen maar, dat kun je uitzetten)
Overigens, een backup maken van je belangrijkste (onvervangbare) data is natuurlijk een must maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten.
niet om de slimmerik uit te hangen, maar waarom zou ik met nog 1 enkele schijf in mijn systeem een backup maken als die 'backup' eigenlijk meteen op de 2e nieuwe schijf geplaatst kan worden door de sync?
Fijn dat je altijd zo snel een antwoord krijgt :clap: :clap:
-
Omdat de sync op de tweede schijf géén backup is. Je maakt dezelfde denkfout als vele anderen dat je door de dubbele schijf geen backup meer hoeft te maken maar dat is dus niet zo.
Stel je de volgende situatie voor: Je NAS is weer Ok, maar je gooit per ongeluk een folder met belangrijke documenten weg op de NAS. Die folder wordt dan meteen op beide schijven gewist en je bent ze kwijt.
De dubbele schijf beschermt je tegen het defect gaan van een schijf, zoals je nu zelf merkt, maar het beschermt je niet tegen data verlies door foute handelingen e.d.
-
Omdat op één plaats je data bewaren geen backup is misschien?
Als jij iets, per ongeluk, van je NAS afgooit is het direct van beide schijven af.
Dus onvervangbare data nooit alleen in een SHR configuratie bewaren.
Hofstede was mij voor maar we kunnen er niet genoeg op wijzen! :)
-
Omdat een dergelijke SHR/RAID reparatie ook fout kan gaan immers, in het ergste geval kan je HD1 sneuvelen tijdens deze actie.
Nogmaals, je zou altijd een Backup moeten hebben, ook al draai je SHR/RAID.
SHR/RAID beschermt je alleen als er een HD uitvalt.
"Als het kalf verdronken is, dempt men de put"
-
het gaat mij inderdaad wel degelijk om de schijf redundantie, niet wanneer ik per ongeluk zelf iets wis.
Hardwarematig kan inderdaad mijn eerste schijf sneuvelen bij de SHR/RAID reparatie.
Maar die kan evengoed sneuvelen wanneer ik met slechts 1 schijf naar een usb schijf aan het backuppen ben en dan ben ik ook alles kwijt
En ik sta nu het voorval dat ik even verder moet met 1 schijf omdat er dus 1 stuk is.
Ik neem aan dat synology er wel voor zorgt dat er softwarematig niets misloopt.
Zoals ik al aangaf, straks moet ik maar eens nadenken over redundantie met 3 schijven.
Eigenlijk wel best een 'baal' situatie, hiervoor heb ik juist een NAS aangeschaft zodat ik niet afhankelijk ben van 1 schijf die stuk kan gaan. Nu moet ik zo meteen nog altijd even een 'onzekere' periode ingaan.
Toch maar eens nadenken over cloud solutions :)
-
Tsja, zoals ik al zei, er zijn er veel die dezelfde denkfout maken. Een NAS is geen absolute garantie dat je geen data kwijtraakt.
Je moet altijd data op minimaal twee verschillende plekken opgeslagen hebben en cloud opslag is een optie.
-
Ik neem aan dat synology er wel voor zorgt dat er softwarematig niets misloopt.
Dat wel maar, dat geldt niet voor HD(1) uitval ;)
Verder is het maar een advies en een waarschuwing.
-
Eigenlijk wel best een 'baal' situatie, hiervoor heb ik juist een NAS aangeschaft zodat ik niet afhankelijk ben van 1 schijf die stuk kan gaan. Nu moet ik zo meteen nog altijd even een 'onzekere' periode ingaan.
Ik begrijp dat balen niet goed.
Er is een schijf defect gegaan en er is niets aan de hand.
NAS werkt nog en de data is behouden, dat is toch juist goed.
Als de data alleen op de defecte schijf stond was het leed veel groter.
Nieuwe schijf erin en probleem is verholpen.
-
Zoals ik al aangaf, straks moet ik maar eens nadenken over redundantie met 3 schijven.
Al heb je nog zoveel schijven redundantie: als je huis affikt, compleet met je NAS erin, dan ben je toch je data kwijt. Het zelfde geldt als een onverlaat met je NAS onder zijn arm je huis uitloopt.
Maar zoals hier al eerder gezegd: iedereen moet dat lekker voor zich weten.
-
Even te ver meegegaan in de situatie, nieuwe schijf 2 zit erin en zal nog een hele nacht bezig zijn, maar tegen morgenvroeg loopt alles weer zoals voordien. NAS loopt ook meteen weer zo vlot als een trein ook al is hij volop bezig met de data te syncen. Ik heb er alvast terug een gerust gevoel bij.
Ik vind het wel vreemd dat synology niet echt een waarschuwing geeft dat het HOOG tijd is om de schijf te vervangen. Ik heb enkel een mail ontvangen van de I/O fout maar dat het opgelost was. Zonder diepere kennis neem je zo'n mail aan alsof alles ok is.
Morgen of overmorgen plaatst ik nog even een SMART rapport van mijn 1e schijf, kunnen jullie misschien kijken hoe het daar met staat.
bedankt!
Mvg
-
Schijven kondigen meestal niet ruim van te voren aan dat ze stuk gaan....
Waarom is de ene schijf stuk na een week en de ander doet het na 10 jaar nog prima?
Niemand weet het en, erger nog, niemand kan het voorspellen.
-
Vanmorgen draaide alles terug zoals voordien, schijf is dus succesvol vervangen.
Hieronder nog het smart rapport van schijf 1, als hier wat uit te concluderen valt.
Mvg