Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: synojan op 05 september 2018, 09:42:31

Titel: Uitvallende schijfconnecties
Bericht door: synojan op 05 september 2018, 09:42:31
Goedemorgen,

Mijn nieuwe Synology heeft last van uitvallende schijven en ik kom er maar niet achter waarom dit gebeurt of hoe ik het kan voorkomen. Ben benieuwd of iemand dit probleem herkent en/of tips kan geven hierin.

Een schijf uit een SHR-volume valt dan uit. LED is uit en wanneer ik de schijf er (later) uit haal voelt hij ook niet aan alsof hij nog draaide. DSM heeft dit dan allang herkend, mij een mailtje gestuurd en opdracht gegegeven de Hot Swap-schijf in te zetten en de SHR weer op te bouwen en dat gaat dan prima. Dat duurt dan een dag of 2, waarna ik de 'defecte' schijf eruit haal, opnieuw indruk en in DSM als nieuwe Hot Swap configureer. Binnen een week of twee herhaalt zich dit dan, maar bij een andere schijf uit de Volume. Vrijwel alle schijven zijn aan de beurt geweest.
Met de schijven is overigens niets mis. Die zijn ruim een jaartje oud. Enkele heb ik extern getest (met spinrite). Geen fouten.

De situatie:
- DS1817+ met 5 schijven van 8 TB in volume1, 1 schijf als hot swap
- hierin zit ook nog 1 schijf speciaal voor surveillance station bestanden (volume3, 4 TB, JBOD). Deze is tot nu toe niet uitgevallen
- extern: DX513 (volume2) met 4 schijven van 6 TB in RAID5. Toen ik hier een keer een 5e schijf bijprikte en als Hot Swap aanmerkte ging het ook een keer 'mis': DSM meldde dat de schijf heel veel bad sectors zou hebben en dus onbruikbaar. Spinrite bewees het tegendeel. Verschil met bovengenoemd probleem: schijf bleef power houden en DSM herkende de schijf gewoon. Ik kan niet beoordelen of deze problemen aan elkaar gerelateerd zijn of dat dit gewoon toeval is.

De DS1817+ is onlangs gemigreerd van een DS1813+. Sindsdien zijn de problemen begonnen. Het enige verschil met de vorige situatie is de extra SSD cache die dit apparaat nu heeft (2 x 512 GB).

Uiteraard heb ik ook bij Synology support aangeklopt en die willen nu met root-account met ssh inloggen en kijken. Dit is voor mij geen optie (ik weet niet wie er aan de andere kant zit en welke informatie die onder ogen krijgt etc.)

Alle tips welkom.

Jan