Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: beetof op 13 februari 2022, 21:01:57

Titel: Vastgelopen schijven
Bericht door: beetof op 13 februari 2022, 21:01:57
Ik krijg mijn DS210J al een aantal dagen niet meer in gang, d.w.z. hij verschijnt niet meer in mijn verkenner (Windows 10 Pro). Ook synology assistent of find.synology vinden niets.
Daarstraks heb ik een hardware-reset gedaan en verscheen er een oranje knipperende status-led. Vastgelopen schijf of schijven (2 WD red HDD schijven 1TB).
Ik las een en ander hoe dat aan te pakken, maar het is me allemaal niet zo duidelijk. De NAS is absoluut niet meer benaderbaar.
Hoe maak ik uit of het een hardwarefout of schijvenprobleem is? Hoe vind ik welke schijf het probleem geeft, of beide?
Ik denk wel dat ik een back-up heb (hopelijk werkt hij) maar het origineel redden zou beter zijn.
NB: De twee schijven zijn mirrored (Raid 1).
Titel: Re: Vastgelopen schijven
Bericht door: sciurius op 14 februari 2022, 08:39:01
De NAS zou benaderbaar moeten zijn via de assistant als je alle schijven eruit haalt en hem dan aanzet.
Als dat niet het geval is, is er iets in de hardware zelf stuk.
Titel: Re: Vastgelopen schijven
Bericht door: beetof op 14 februari 2022, 10:43:01
Na de schijven eruit gehaald te hebben, opgestart en:
Status oranje knipperend
Lan groen
Aan/Uit blauw.
Synology assistant: geen resultaat.

In "Voorkeuren" "Sta compatibiliteit toe met apparaten die geen wachtwoordcodering ondersteunen" aangevinkt (vond ik voordien niet).
NAS wel gevonden! Ineens IP-adres, MAC,... genoteerd.
Is versie de versie van het OS (5.2-5967)?

Het probleem zou dus in de schijven zitten. Kan ik nu nagaan of 1 schijf defect is (en welke) of beide? Werkt de NAS met 1 schijf en is het eender waar die zit?