Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Javaan op 05 januari 2018, 21:24:03

Titel: Vastgelopen volume
Bericht door: Javaan op 05 januari 2018, 21:24:03
Goedenavond,

allereerst: gelukkig nieuwjaar. weet niet of het nog mag, maar bij deze alsnog. Ik heb een Synology DS2415+ met:

- 7x 4TB schijven (disk 1-7)
- 5x 10TB schijven (disk 8-12)

Na het vervangen van disk 1 vanochtend voor een 10TB model om de capaciteit te vergroten ben ik begonnen met het herstellen van de diskgroep, echter heeft tijdens dat proces disk 6 besloten dat het voor hem genoeg is geweest. Sindsdien is de status "vastgelopen" en heb ik voor de zekerheid een extra backup van de belangrijkste data gemaakt. Een volledige backup is niet mogelijk, maar in ieder geval gaat de show door als er nog wat gebeurt. Ik heb de KB geraadpleegd (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair ) maar ik wil zeker weten dat mijn data niet verloren gaat. Morgen komt de volgende 10TB schijf binnen en zou ik disk 6 willen vervangen met deze disk en het herstel willen herstarten. Gaat dit zomaar bij twee nieuwe schijven?

Ik heb technical support aangeschreven (wat in het KB-artikel wordt aangegeven). Wat is jullie ervaring daarmee? Ik zal schijf 6 sowieso moeten vervangen, is het raadzaam dat nu al te doen voordat TS komt met een respons? Weet niet welke tools zij nog in hun binnenzak hebben, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat de "magic wand" ineens tevoorschijn gaat komen. Hartelijk dank voor jullie inschatting.


Vriendelijke groet,


Jeroen
Titel: Re: Vastgelopen volume
Bericht door: dvandonkelaar op 08 januari 2018, 07:49:07
Wat voor een type volume is het? RAID 5 of 6?
Bij RAID 5 heb je een probleem, maar bij RAID 6 is er niks aan de hand. Als ik het zo lees heb je RAID 5, volgens mij kun je niet anders dan hopen op Synology Support.
Titel: Re: Vastgelopen volume
Bericht door: Javaan op 08 januari 2018, 07:55:17
Goedemorgen!

Ik heb een SHR-1 volume, geen klassiek RAID. Ik vervang schijf zes nog maar niet, zolang er nog van te lezen is is er misschien hoop dat ik het recovery-programma kan herstarten (...). We'll see, hopelijk vandaag en update van Synology Support
Titel: Re: Vastgelopen volume
Bericht door: dvandonkelaar op 08 januari 2018, 08:11:07
SHR-1 is hetzelfde als RAID5, wie weet kan Synology Support er wat mee!