Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: N23 op 22 maart 2017, 21:37:57
-
Hoi,
Sinds gisteravond kreeg ik op m'n in December 2016 gekochte NAS (DS916+ 8B, voorzien van 4x Seagate IronWolf ST4000VN008 4 T) meldingen.
Het begon met I/O-fouten en beschadigingen op disk 3. SMART-testen mislukte en nu begint m'n NAS zelfs te piepen en krijg ik de melding dat Volume 1 is beschadigd.
Ik heb al veel zitten zoeken, maar ik lees allerlei verschillende dingen, variërend van "het kan een foute melding zijn" tot "koop een nieuwe schijf".
Wat moet ik doen? ::)
Ik had vanmiddag al gemaild met Seagate en die raadde me toen aan om eerst disk 3 aan de pc te koppelen en hun SeaTool te draaien... Alleen... domme vraag wellicht, hoe koppel ik zo'n losse schijf aan mijn pc? :silent:
-
Ik kan hier via de Volume manager Wizard ook voor kiezen om te herstellen. ("Selecteer deze optie om een beschadigd volume te repareren. Als er na de reparatie schijfruimte niet is toegewezen, zal het systeem de volumegrootte automatisch uitbreiden")
Als ik daar op klik en ik selecteer schijf 3 (de enige selecteerbare optie), dan krijg ik de melding: "Alle gegevens op de nieuw toegevoegde harde schijven worden verwijderd. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?" Moet ik dit doen?
-
De aanbeveling is om te vervangen dus, nu niet herstellen, doe je pas als je een nieuwe HD hebt.
Seagate en die raadde me toen aan om eerst disk 3 aan de pc te koppelen en hun SeaTool te draaien... Alleen... domme vraag wellicht, hoe koppel ik zo'n losse schijf aan mijn pc?
Die HD kun je in een eSATA/USB Dock of Behuizing aan je PC koppelen.
Of, in je PC plaatsen, tenzij je PC een Laptop is ;)
-
MOD: @N23 Niet onnodig citeren.
Ah, oke! :) Bedankt voor je snelle antwoord!
Dan ga ik dus eerst doen wat Seagate voorstelde en dat is dus de HD via de PC controleren.
Mocht dat niks goeds opleveren, dan wordt het tijd voor een nieuwe schijf...
Even ter controle: ik hoef op dit moment nog niet bang te zijn dat ik data kwijtraak, toch?
En kan ik het beste de NAS uit laten nu ik de schijf nog niet heb vervangen?
-
ik hoef op dit moment nog niet bang te zijn dat ik data kwijtraak, toch?
Nu niet, je kunt met 3 HD's draaien echter, wanneer er nog 1 defect gaat, dan ben je alles kwijt.
Maar, je hebt toch wel backups van je belangrijkste data ?
-
Maar ja, wat is de kans dat er nog een defect gaat? ;) Ik denk dat ik de NAS voorlopig uit laat...
Ik heb inderdaad een backup van de belangrijkste data!
-
Hmm, raar. Ik heb met Seagate for DOS (niet for Windows, op aanraden van Seagate omdat het om een interne harddisk gaat) een korte test gedaan en die heeft als resultaat PASSED.
Is m'n schijf dan toch niet stuk?
-
Nou, het is maar een testje van 1 minuut, zegt niet veel.
-
Ik heb dit topic/advies gevolgd: https://www.sevenforums.com/tutorials/313457-seatools-dos-windows-how-use.html
Kan ik dan beter nog 'even' een advanced test doen voor de zekerheid?
-
Mag, maar als ik SMART.jpg bekijk, ID5 Failed en ik denk dat je daarom IO-Fouten krijgt.
Uitleg:
ID5 - Reallocated sector count
Als de harde schijf merkt dat bepaalde sectoren moeilijk leesbaar zijn, dan zal de harde schijf de gegevens uit deze sectoren op een andere plaats schrijven.
Dit gebeurt volledig autonoom zonder tussenkomst van het operating system.
Daarom geeft het OS ook nooit aan dat een harde schijf slechte sectoren heeft (als het OS dat wel aangeeft, dan is het helaas te laat!) Iedere harde schijf heeft een zone, spare area genaamd, waarin de gegevens van de slechte sectoren geschreven worden.
Ik zou dus gewoon die SMART.jpg naar ze toesturen.
-
Nou, ik had gisteravond dus toch nog maar een advanced test gedaan.... PASSED.
Toch zat het me allemaal niet lekker, ook door jouw opmerking over SMART.jpg, Birdy.
Vandaag naar de Coolblue gegaan, alles uitgelegd en ik heb een nieuwe schijf ontvangen! :thumbup:
Schijf er net in gedaan, hersteld, en als alles goed is, werkt 't nu allemaal weer. 8)
Birdy, ik wil je bij dezen héél hard bedanken voor je bijdrage. Niet alleen hier, maar bijna in elk topic hier op Synology-Forum dat ik de afgelopen maanden heb bezocht. Fantastisch hoe jij al die mensen hier, waaronder mij, helpt. Hulde! :clap:
-
:thumbup: Mooi dat het is opgelost 8)
-
Tja, wat moeten we zonder birdy!! Dan zijn we kansloos!!
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170326/76f447bd2f1c6401dcb7b8b10db0c0df.jpg)
Groeten andre