Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: kippewit op 05 november 2014, 09:28:29
-
Hallo
Vannacht begon mijn DS211j te piepen. Volgens DSM is er een volume beschadigd. Betekent dat dat er 1 van de 2 schijven beschadigd is, of allebei, of iets anders? In bijlage enkele screenshots.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-
Het lijkt dat hij een uitval van schijf 1 gehad heeft. Ik zou een smarttest op die schijf uitvoeren. Als deze ok is dan kun je het volume weer repareren.
-
Als ik een SMARTtest wil uitvoeren op schijf 1 zegt hij "Kon de SMART-information niet ophalen."
-
Ga er maar vanuit dat de hdd dan kapot is. Eventueel kun je hem nog aan een pc hangen en een test doen van de fabrikant. Mocht er nog garantie op zitten, dan kun je hem opsturen naar de fabrikant. Als je je NAS in SHR(raid) hebt staan, dan ben je verder geen data kwijt. Dan dien je bij een nieuwe schijf het volume weer te repareren en ben je weer good to go!
-
Als je je NAS in SHR(raid) hebt staan, dan ben je verder geen data kwijt.
Is SHR (Mirror) dus.
-
Intussen is de WD red schijf geleverd. De oude schijf vervangen door de nieuwe, alles hersteld en alles werkt terug naar behoren. Ben ik blij dat ik alle bestanden nog heb. (Dat was natuurlijk ook de reden van de aankoop van een NAS.)
-
Maar als je je bestanden alleen op de NAS hebt staan ben je toch verkeerd bezig. Want ook de NAS kan zo kapot gaan dat je alles kwijt bent. Je moet minimaal nog een backup van je NAS hebben.
-
Ik maak ook elke week een Back-up op een USB schijf. En de belangrijkste bestanden worden elke nacht op Amazon glacier gezet.