Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: emial13 op 26 januari 2016, 20:15:15
-
Hallo, graag jullie kennis over het volgende probleem waar ik op vastloop.
Gaat om een Synology DS213+, 2x3Tb, Raid1 configuratie.
Sinds afgelopen zaterdag piept de DS213+, status LED Disk1: groen, Disk2: uit. Volgens 'opslagbeheer' is Disk1: ok. Disk2: Degraded mode, volume 1 is beschadigd Diskgroep 1 is beschadigd. Via de automatische mail-notification kreeg ik als antwoord: I/O error, bad sectors.
Nav deze info heb ik disk2 eruit gehaald en aan de pc gehangen, maar helaas, schijf niet zichtbaar in windows verkenner. Hdd lijkt te zijn overleden. Dan maar een nieuwe hdd besteld, dit keer een 4Tb schijf. Deze vandaag ontvangen.
De nieuwe HDD in de Ds213+ geplaatst, power on. Hierna weer piepen maar nu met de volgende info: Status Led Disk 1 oranje knippert. Disk2 (nieuwe hdd): groen.
In 'opslagbeheer' staat nu bij tabje <HDD-Beheer> schijf 1: vastgelopen (in rood) en schijf 2: niet geinitialiseerd (in groen) wat mij logisch lijkt omdat deze nieuw is en nog geen data bevat.
Op dit moment weet ik het niet meer. Hoe kan het dat afgelopen zaterdag disk2 defect is en nu opeens disk1 vastgelopen is. Heeft dit soms met de wijze van configureren te maken (Raid1).
De bestanden die op de NAS staan zijn nog wel te benaderen via windows verkenner of via de webbrowser, echter heel traag.
Ik gebruik de Nas als een grote backup voor al onze data. Is dan Raid1 een goede keus of had ik ik beter ooit SHR moeten kiezen
Weet iemand wat hier aan de hand is en welke volgende stappen ik kan nemen?
alvast bedankt.
-
Nav deze info heb ik disk2 eruit gehaald en aan de pc gehangen, maar helaas, schijf niet zichtbaar in windows verkenner.
Klopt, Windows kan niet zonder een hulp programma zoals, Paragon ExtFS for Windows, niet en/og lezen.
schijf 2: niet geinitialiseerd (in groen) wat mij logisch lijkt omdat deze nieuw is en nog geen data bevat.
Klopt.
Heeft dit soms met de wijze van configureren te maken (Raid1).
Nee.
De bestanden die op de NAS staan zijn nog wel te benaderen via windows verkenner of via de webbrowser, echter heel traag.
Ik verwacht dat HD1 in read only staat om je in staat te stellen een backup te maken.
Je hebt de pech hebt dat volume1 dusdanig beschadigd is dat het advies is om deze te verwijderen.
Misschien dat HD1 nu ook problemen heeft.
Dus, het gegeven advies opvolgen.
-
Aanvulling:
Als het nodig is om een backup te maken van je backup data, dan zou ik dat eerst doen.
Dan kan je daarna eerst HD1 testen, aan je PC, met diagnose software van Seagate, dan weet je of die HD ok is of niet.
-
Bedankt voor de info Birdy!,
Lijkt er inderdaad op dat beide Hdd's gecrashed zijn in zeer korte tijd. Misschien een power issue geweest en hierdoor de printplaat vd hdd's beschadigd heeft.
Anyway, ik ga als eerste een backup maken van de data, dan een nieuwe hdd kopen.
- Wat is de procedure als ik een nieuwe HD1 installeer. HD2 is ook nieuw (nog niet geinitialiseerd). Staan alle instellingen die ik ooit in het begin bij aanschaf van de Nas heb gemaakt er nog in?
- Wat is de beste oplossing als je de Nas puur voor backup gebruikt (Raid1 of SHR)?
bvd
-
Je hebt blijkbaar ook een diskgroep aangemaakt. Laat de status van die tab eens zien? Omdat je een diskgroep aangemaakt hebt kun je de boel niet herstellen onder de tab volume, maar moet je onder de tab diskgroep zijn.
-
Hoi Hofstede:
het is nu helemaal uit de hand gelopen. Had ik eergisteren nog tenminste een hdd over(status 'vastgelopen') en kon ik via windows-explorer nog bij de files, nu is de hele Nas niet meer benaderbaar. Niet via windows explorer, ook niet meer via <ipadres/5000>.
Heb de harde schijf eruit gehaald en in een windows pc geplaatst, via het programma 'Paragon ExtFS for Windows' blijkt dat er niets meer op de hdd staat. wel een stel unix achtige folders en de folder <volume1> maar deze is leeg. Hier zou ong 2,3Tb aan data op moeten staan.
De grote vraag is hoe kan het dat twee harde schijven (seagate) in Raid1 configuratie beide gecrashed zijn en leeg zijn???
Kan ik nog ooit bij mijn data komen, als deze nog aanwezig is? en hoe kom ik hier achter?
-
Weet je zeker dat schijf 2 defect was en niet schijf 1? Het lijkt bijna of je de schijf die nog goed was uit de NAS gehaald hebt.
-
Ter illustratie:
[attachimg=1]
-
Heb je nog een oude/extra schijf?
Zou je de beide schijven uit je NAS kunnen halen en DSM op de extra schijf kunnen zetten.
Met een USB docking station aan de NAS kun je dan de oude schijven misschien wel lezen.
Ze stonden toch in raid1 dus ze zijn beide gelijk.
-
Helaas maar waar..
Heb de beschadigde disk2 eruit gehaald omdat deze degraded was. Disk1 was toen nog ok.
Toen een nieuwe hdd besteld en in slot2 geplaatst, hierna ging de NAS beepen en gaf aan dat Disk1 vastgelopen was (Crash).
Op dat moment had ik dus niets meer en kon zelfs de Nas niet meer benaderen, (alleen ping), laat staan dat de DSM werkte.
terwijl ik dit schrijf zit ik me te bedenken dat Disk2, die ik eruit gehaald heb omdat deze degraded was, . Kan ik Disk2 op slot1 plaatsen en hopen dat deze in een soort van read-only staat zodat ik toch nog bij mijn data kan komen?
Verdere vraag: staat de DSM software op beide hdd's, als soort van mirror?
Het idee van Robert spreekt me ook wel aan, heb toch een extra nieuwe hdd besteld, zet ik hier DSM op en koppel via usb adapter een vd defecte hdd's aan en hopelijk begint er dan iets te leven.
Thanks for jullie support
-
Kan ik Disk2 op slot1 plaatsen en hopen dat deze in een soort van read-only staat zodat ik toch nog bij mijn data kan komen?
Dat kan je gewoon proberen.
staat de DSM software op beide hdd's, als soort van mirror?
Ja, want RAID1 is Mirror.
Betreft: Heb de harde schijf eruit gehaald en in een windows pc geplaatst, via het programma 'Paragon ExtFS for Windows' blijkt dat er niets meer op de hdd staat.
Ik heb het nooit kunnen testen maar, je de HD's zitten/zaten in een Diskgroep en dan RAID1/Mirror.
Misschien dat de Diskgroep nu dwars ligt bij het uitlezen van individuele HD's op een PC met Paragon ExtFS for Windows, het kan zijn dat Paragon dan misleid wordt door mogelijke "Diskgroep" info op de HD (?)
-
Hierbij een update:
Ik heb ondertussen ook contact gehad met Synology tech support. ivm gecrashed harde schijf. (Disk1: crash, Disk2: vastgelopen)
Via enkele testjes blijkt het moederbord van de DS213+ NAS ok te zijn.
Hierna is mij gevraagd om beide harde schijven te testen met Seagate Seatools. Hier gaat het mis. Beide harde schijven zijn niet zichtbaar op mijn usb dockingstation. (Om uit te sluiten dat het dockingstation niet werkt heb ik een lege, nieuwe harde schijf aangehangen die meteen gevonden wordt)
Hierna is gevraagd om met een nieuwe lege hard disk DSM te installeren, zonder volumes te creeren. Als dit lukt (geen probleem!) dan systeem uit, een van de originele harde schijven in het andere lege slot plaatsen en NAS aanzetten.
Hier gaat het mis. De complete NAS start niet eens meer op. Alleen de powerbutton blijft knipperen, de rest vd Led's zijn uit. Pas als ik de bijgeplaatste originele disk eruit trek start de NAS pas door...
Het lijkt er dus op dat ik twee defecte harde schijven heb... Lijkt me een worst-case scenario, helaas.
Iemand suggesties wat te doen met de twee defecte schijven. Hier staat nog ong 2Tb aan data, foto's, video etc op die ik terug wil hebben. Wat kan dit kosten indien ik de hard disks naar Seagate opstuur??
mvg Emial
-
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC
-
Ik heb even wat getest voor de zekerheid omdat ik dacht, misschien zit DSM wel dwars.
DSM HD in een USB Dock, getest met Seatools voor Windows en herkende de Hitachi HD met DSM erop dus, Seatools is echt een universeel programma om HD's te testen, ook al is het geen Seagate HD.
Maakt verder ook niet uit wat erop staat, het is dus echt een hardware matige benadering.
[attachimg=1]
Het enige wat je nu nog kan doen is Seagate bellen en laten inschatten wat het gaat kosten om In-lab gegevensherstel (http://www.seagate.com/nl/nl/services-software/seagate-recovery-services/in-lab-recovery/) te laten doen.
Overigens, het is een "no cure no pay" Service maar, hopelijk kunnen ze nog wat voor je betekenen.
[attachimg=2]
-
Via de site van Seagate al mijn gegevens ingevuld voor dataherstel: 2x3Tb Raid1 + serienummers van beide hard disks, krijg gelijk de kosten te zien..... rond de 1500 Euro...
Waar ik eigenlijk nog veel meer van schrok was de info die ik van Synology ontving:
Note: Although ST3000DM001 is on our compatible HDD list, but according to user feedback and some unofficial statistics, this disk is not durable and has a very high failure rate (43.1%) after 1 year usage. You may refer to https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive for more information. Therefore, we do NOT recommend you use it.
http://www.extremetech.com/extreme/222267-seagate-faces-lawsuit-over-3tb-hard-drive-failure-rates
Nou dat klopt helemaal!!, ik heb dus 2xST3000DM001 schijven in mijn Nas en beide zijn niet meer te benaderen. lekker is dit :-(
Eerst maar eens contact met Seagate opnemen over hun ondeugdelijk product voordat deze opgestuurd wordt.
Heeft er iemand nog ervaring met het verwisselen van de printplaat die op een hard disk zit.? (kan me namelijk niet voorstellen dat beide harde schijven in een periode van drie dagen achter elkaar fysiek crashen)
Ik hoop er nog op dat de hard disk heel is maar het printplaatje opgeblazen is.
gr Emial
-
Heb je ze rechtstreeks aan het moederbord gehad? Is de betere methode.
En dan zoals mijn vorige link geprobeerd te recoveren?
Het kan zijn dat je dock niet compatible is met deze schijf, dat heb ik hier n.l. ook met een Toshiba schijf.
Die doet het in de éne dock wel en de andere niet.
-
Heb je ze rechtstreeks aan het moederbord gehad? Is de betere methode.
Dat is ook nog een optie om te proberen.
Dan kan je eerst kijken of Seatools de HD wel kan vinden, is dat zo, dan zou ik eerst met Paragon ExtFS for Windows (http://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/) gaan kijken of de HD te lezen is, is dat zo dan, kan je dus waarschijnlijk ook kopieren. ;)
Note voor Paragon:
De software is gratis, je moet je alleen even registreren, meer niet.
Vervolgens krijg je een Product key en Serial number per e-mail toegezonden.
Zodra geïnstalleerd, kan je je DSM (EXT4) HD gewoon benaderen via verkenner.
V.w.b. het verwisselen van de PCB (Printed Circuit Boards) heb ik geen ervaring echter, als ik daarop Google kom ik diverse youtube filmpjes tegen en zoals ik het bekijk, is het vervangen niet zo heel moeilijk, voorbeeld:
De truc echter is, het juiste donor board vinden en, zeer waarschijnlijk, moet de BIOS chip overgezet worden of de Firmware (BIOS) moet overgezet worden.
Maar, daar zijn weer sites voor te vinden die dat voor je kunnen regelen, bijvoorbeeld deze (http://www.onepcbsolution.com/procedure.html), heeft dus de PCB's en kunnen de Firmware overzetten van de oude naar de nieuwe.
Ik heb overigens niet zo snel een Europese site gevonden met die mogelijkheden, als je dit binnen Europa wilt houden.
-
Paragon ExtFS for Windows (via usb en rechtstreeks) laat me alleen een directory structuur zien en dat Volume1 , waar al mijn data op staat, leeg is..
Dan maar eens via Knoppix cd geprobeerd of de hard disk zichtbaar is. Deze geeft meer info. Zie bijlages. Lijkt erop dat de hard disk ok, is wel een bad sector. Ziet er niet uit dat deze fysiek gecrashed is, meer software matig. Maar wel genoeg om te zorgen dat een complete NAS niet meer wil opstarten.
Wat betekend eigenlijk "disk Array not running"? kan het zijn dat als deze 'running" is dat ik bij mijn data kan , wat moet je doen om deze running te krijgen?
Helaas is mijn kennis omtrent Raid's en Nas te beperkt om conclusies te trekken. Misschien dat iemand hier meer van weet of van Knoppix.
@MMD, zal jou link, over het recoveren van data, uitproberen zodra ik een pc heb met twee vrije aansluitingen.
Thanks
-
hier ook de tweede foto van knoppix met Disk Array not running.
-
Wat betekend eigenlijk "disk Array not running"?
Je 2 HD's zaten in je DS in RAID1 (SHR/Mirror).
Er wordt geprobeerd die RAID1 op orde te krijgen en dat lukt dus niet.
Waarschijnlijk omdat 1 van de 2 stuk is of om andere redenen.
Paragon ExtFS for Windows (via usb en rechtstreeks) laat me alleen een directory structuur zien en dat Volume1 , waar al mijn data op staat, leeg is..
Dan heb je waarschijnlijk op de verkeerde partitie gekeken want, daar staat inderdaad volume1 en die is in feite gelinkt aan partitie 2 waar dus de data staat, zie dit voorbeeld:
[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
-
Hoi Birdy,
Het eerste gedeelte (partition1) zie ik inderdaad ook zo met Volume1 die leeg is. Echter die tweede partitie kan ik nergens vinden op mijn scherm. Althans deze is niet zichtbaar. Of doe ik iets verkeerds?
Ik heb verder de procedure van MMD uitgevoerd: Ubuntu geinstalleerd en beide hdd's in een pc. Tot stap 11 gaat alles ok.
Na het commando “mdadm –Asf && vgchange –ay” krijg ik de volgende melding:
mdadm: ignoring /dev/sdb3 as it reports /dev/sda3 as failed
mdadm: No suitable drives found for /dev/md/2
Beide harddrives zijn by the way gewoon zichtbaar als:
disk1 /dev/sda disk ok
disk2 /dev/sdb disk ok, one bad sector
Ook de volumes zijn zichtbaar:
Partition 1 2.6Gb
Partition 2 2.1Gb
Free space 134Mb
2 (local to synologyDS213) partition 3 3.0Tb (linux Raid member)
Free space 2.6Mb
Hier stopt het bij mij. Zal info ook nog synology tech support sturen en vragen wat Synology nog kan betekenen.
Indien iemand nog suggesties heeft dan graag.
-
Althans deze is niet zichtbaar.
Rechts onder in je taskbar zie je een icoontje van Paragon, doe eens rechtermuis kop op dat icoontje en kijk of die partitie soms nog geactiveerd moet worden.
-
Hoi Birdy,
zie meegestuurde foto's van Paragon. Er is geen partitie2 mogelijkheid om te kiezen of wat dan ook.
Uit jou voorgaande bericht begrijp ik dat partitie2 (Volume1) ook in de directory structuur zichtbaar wordt. Helaas bij mij niet..
Synology wil nu remote connectie gaan maken met de NAS. (DSM op nieuwe hard drive geinstalleerd, NAS opstarten en dan een van de defecte hard drives in slot 2 steken, maar ja, juist dit lukt niet omdat dan de hele NAS of onderuit gaat, of niet meer wilt opstarten, hoe kan dan Synology support nog remote inloggen?? )
wrdt vervolgd
-
Uit jou voorgaande bericht begrijp ik dat partitie2 (Volume1) ook in de directory structuur zichtbaar wordt.
Klopt.
Is die DATA partitie ook niet zichtbaar op die andere HD ?
-
Hoi Birdy,
Beide hard-disks vertonen hetzelfde gedrag. Ook van de andere hd is alleen partitie 1 te zien, de Data is van beide hdd niet te zien. (echt mirroring dus.. helaas)
-
Nou....ik ben van mening dat als de 1e HD crashed en daarna de 2e, dat dit niets te maken heeft met mirror m.a.w. het is toch geen gemirrorde crash ?
-
dat dacht ik eerst ook, maar in paar dagen tijd twee schijven die achter elkaar crashen na zeker 1,5j constant gebruik vind ik verdacht.
Beide hd's vertonen ook hetzelfde gedrag bij Paragon, bij Ubuntu of met Knoppix. Ook zorgen beide hard drives ervoor indien je ze terugstopt in de NAS dat ze ervoor zorgen dat de NAS niet eens meer wil opstarten. Vandaar mijn uitdrukking 'mirroring crash'
Kan het dat een software crash op schijf 1 gecopierd wordt op de andere schijf 2 en deze hetzelfde gedrag gaat vertonen?
-
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk,
Je meldt op 26/01:
Sinds afgelopen zaterdag piept de DS213+, status LED Disk1: groen, Disk2: uit. Volgens 'opslagbeheer' is Disk1: ok. Disk2: Degraded mode, volume 1 is beschadigd Diskgroep 1 is beschadigd.
Die zaterdag was dus 23/01.
Tevens meld je op 26/01:
De bestanden die op de NAS staan zijn nog wel te benaderen via windows verkenner of via de webbrowser, echter heel traag.
M.a.w., volume1 op de 1e HD was toen nog bereikbaar op de dag dat de nieuwe HD was toegevoegd:
Dan maar een nieuwe hdd besteld, dit keer een 4Tb schijf. Deze vandaag ontvangen......De nieuwe HDD in de Ds213+ geplaatst
-
dat laatste klopt niet. Data was alleen nog op zaterdag 23 jan te benaderen. Ik kon niet meer bij de data op moment dat ik de nieuwe disk heb ontvangen. Staat in mijn eerste bericht een beetje onduidelijk.
zat 23e de eerste problemen met Disk2. Nieuwe disk besteld, op dit moment kon ik nog bij de data via windows explorer. in de avond van de 23e de NAS shutdown gegeven.
Op di 26e nieuwe schijf ontvangen, NAS opgestart en toen stond opeens Disk1 in 'crash'. Op dat moment had ik dus niets meer behalve twee defecte schijven.
En waarom? Hopelijk komt Synology via de remote login achter de reden en kunnen ze nog iets herstellen. Op dit moment zit een nieuwe hd in slot1 met nieuw geinstalleerde DSM software. In slot2 zit nu een van de defecte schijven.
wordt vervolgd
-
Synology komt nu met antwoord na remote access:
Unfortunately I can't even to read disk2 partition, disk2 have serious faulty.
Please power off, take out the disk and clone it to another healthy disk on a desktop computer using software like CloneZilla. Then, install the cloned disk into DiskStation and try to read the data. If it's too damaged to be cloned, you have to contact professional data recovery service to clone the disk for you, so far there is nothing we can do, we apologize for the inconvenience.
Vraagje over Cloning. Met een Clone wordt toch een 1 op 1 copie gemaakt van de hd. Wat doet de Clone software met bad sectors? worden die dan overgeslagen? en waarom zou een Clone copie dan wel werken?
gr. E
-
Klopt, maar er is een optie om bad sectors over te slaan. M.a.w., na het klonen zullen er waarschijnlijk delen van files corrupt zijn.
-
Bij zo'n clone loopt de nas niet steeds tegen read-erros aan. Dan kan de raid misschien beter zijn werk doen en corrupte data herstellen?
-
vandaag dan maar eens gaan 'clonen' met door Synology geadviseerde software CloneZilla
originele disk1 word niet herkend door CloneZilla !
disk 2 word wel herkend, hierna software zijn werk laten doen om Disk 2 3Tb (sdb) naar nieuwe lege 4Tb (sdc) over te zetten. Eerste half uur gaat goed totdat de volgende melding komt:
Cloning the /dev/sdb3 to /dev/sdc3
/dev/sdc3 NOT found
Hoezo?, sdc3 is de nieuwe hd, waarom kan die deze partitie niet vinden. sdb1 en sdb2 worden wel overgezet. sdb3 helaas niet, hier staat juist alle belangrijke data.
weet het nu ook niet meer.!
gr E
-
een paar dagen na mijn laatste poging om nog iets te redden van de data (wat helaas mislukte) heb ik beide harde schijven naar een data recovery bedrijf gestuurd.
Gelukkig konden zij de data, voor veel geld :'( , er wel van afhalen, heb alle data op een externe usb-drive ontvangen.
Volgens het bedrijf waren beide lees- en schrijfkoppen beschadigd. Ik heb beide originele disks terug gekregen en zie dat de schroeven niet losgedraaid zijn geweest vd disks, de label die over de schroeven heen geplakt is , is niet beschadigd, vraag me dan af hoe ze de data dan teruggekregen hebben. Misschien toch via software??, raar als de koppen beschadigd zijn.
gr E
-
voor diegenen die ook op zoek zijn naar dit probleem en bij deze post uitkomen:
ik heb hetzelfde probleem met dezelfde soort Seagate 3TB NAS schijven; zaten eerst in een Zyxel NAS (waarvan na 2 jaar moederboard doorbrandde), toen overgezet naar Synology 215j
schijven deden het twee maanden goed, daarna werd schijf 1 door de 215 met 'defecte sectoren' gemeld (op basis SMART test)
van alles geprobeerd, uitgebouwd en aangesloten op moederboard i7/Win10 PC
getest en geformatteerd met MiniTool Partition Wizard, vervolgens surface test (duurde inderdaad dagen, test afgebroken)
vervolgens nogmaals getest met Seagate SeaTools (waaronder SMART en fast surface tests; dit duurde nu gelukkig maar kort).
SeaTools meldde GEEN problemen, bij welke test dan ook! vervolgens file weggeschreven op de schijf, weer ingelezen, geen enkel probleem
Seagate adviseert dan ook om haar eigen test te gebruiken, omdat veel schijven worden ingeleverd die helemaal niet defect blijken te zijn
schijven hebben 3 year limited warranty, Seagate software herkent geen fout, dus ik kan de schijf niet aanbieden voor vervanging
dan maar als extra backup gebruiken voor die fijne Synology 215 (maar niet heus)
afein, disk weer in de 215 gezet, en 215 weigert zelfs om de schijf te herkennen; de idee die ik krijg is dat het hier niet gaat om een defecte schijf, maar om een probleem met Synology rom; kan het zijn dat de 215 software het serienummer van de schijf onthoudt als zijnde defect, om wat voor eerder "gevonden" reden dan ook? Synology SMART-test kan natuurlijk ook problematisch zijn
oh ja, voor ik het vergeet, ik heb hier nog een jaar of 7 oude QNAP 419 draaien (4-bay, 4x750GB, Raid 5), slechts 1x een schijf vervangen, verder nooit problemen, loopt alleen wel tegen opslag limiet aan, dus voldoende kennis van NAS in SOHO omgeving
-
in aanvulling op mijn post van anderhalve maand geleden:
Ik heb de 'niet defecte' 3TB Seagate NAS schijf in een usb houder aan mijn computer laten zitten en er een tijdje niet meer naar gekeken. Gelukkig maar. Qilink Diskmaster meldde op gegeven moment dat het cache geheugen een fout vertoonde. Op internet las ik dat dit betekende dat de schijf het op elk moment - zonder waarschuwing - zou kunnen begeven. Aanleiding genoeg voor de leverancier om de schijf onder garantie te vervangen. Kennelijk is niet elk disk management programma in staat om een dergelijke fout op te sporen of te signaleren.
Inmiddels heb ik op meerdere plaatsen gelezen dat het uitvalpercentage van de Seagate 3TB NAS schijven zeer hoog is. Advies is dan ook om de 3TB versie niet te kopen, maar de 4TB versie, die veel betrouwbaarder is. Dat heb ik dus ook gedaan.
Inmiddels geeft de Synology SMART test aan dat ook de andere Seagate 3TB NAS schijf die ik in dezelfde tijd (december 2013) heb gekocht fouten vertoont. Kennelijk zijn die niet van die aard dat daardoor de RAID instelling instabiel wordt, zoals met de vorige schijf.