Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: o3sen op 23 februari 2021, 17:22:09

Titel: Volume niet zichtbaar na vervangen schijf
Bericht door: o3sen op 23 februari 2021, 17:22:09
Hallo allemaal,
Ik heb bij mijn DS216Play na verscheidene meldingen van slechte sectoren de slechte schijf (WD Red 4 TB) vervangen door eenzelfde schijf. Nu heb ik dus schijf 1 (4TB) en schijf 2 (4TB).
Ik had SHR ingesteld en ik had 2 storage pools en 2 volumes.
Helaas weet ik er te weinig van en weet ik niet precies wat ik heb gedaan, maar het eindresultaat is dat ik nu 1 Storage Pool heb en 1 Volume, genaamd Storage Pool 2 en Volume 2. Total capacity 3.63 TB. Als schijven zie ik wel Drive 1 en Drive 2, beide gezond en beide toegewezen aan Storage Pool 2.
Ik had alle data naar een externe HD gehaald en heb alles terug gekopieerd.
Alle indicatoren staan op "healthy"en "groen".
Bij opstarten Audio station krijg ik nu al mijn muziek 2 x te zien. Als ik de properties van een nummer bekijk dan zie ik dat 1 nummer op volume 2 staat (is ook te zien via File Station) en 1 nummer haalt hij weg van Volume 1. Dit Volume 1 is echter niet terug te zien in File Station of in Storage Manager. Ik snap er helaas niets meer van.
Ik ben bang dat al mijn data dubbel op de NAS staan maar dat ik alleen de terug gekopieerde data te zien krijg.
Wie kan mij helpen?
Alvast dank, Groet Onno Driessen
Titel: Re: Volume niet zichtbaar na vervangen schijf
Bericht door: Birdy op 23 februari 2021, 17:33:31
Wat er gebeurt is, denk ik, dat de HD die vervangen moest worden Volume1 was.
Echter nadat je de HD hebt vervangen, heb je kennelijk op herstellen geklikt, waardoor die nieuwe HD is toegevoegd aan volume2, die nu in SHR/RAID1 staat.
Daarom heb je geen volume1 meer.
Daarna heb je ook nog de data van volume1 (backup) teruggezet op volume2.
Dus nu is het een rommeltje geworden.
Titel: Re: Volume niet zichtbaar na vervangen schijf
Bericht door: o3sen op 23 februari 2021, 17:59:15
OK, dank voor je snelle bericht.
Het vreemde is dat ik na het verwijderen van de slechte schijf nog wel mijn data kon benaderen.
Ik heb in mijn ijver wel een Storage Pool verwijderd. Dat kan ik mij nog wel herinneren.
Moet ik wellicht volledig terug naar de fabrieksinstellingen en de NAS opnieuw installeren?
Ik heb nog back-up van alle data.
Titel: Re: Volume niet zichtbaar na vervangen schijf
Bericht door: Birdy op 23 februari 2021, 18:35:15
Zou dat maar doen, terug naar fabrieksinstellingen.