Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Broekie op 08 augustus 2012, 17:29:54

Titel: Volume uitbreiden duurt lang
Bericht door: Broekie op 08 augustus 2012, 17:29:54
Hallo,

in verschillende topics gelezen dat het volume uitbreiden erg lang kan duren. Ik heb in mijn DS412+ met 2 x 2TB schijven in SHR config 2 x 3 TB schijven toegevoegd.

Nu is mijn NAS inniddels 6 dagen bezig om het volume uit te breiden. De 2 nieuwe disks hebben de status "geinnitialiseerd". De status van het Volume en de Diskgroep staan beide op uitbreiden. Mijn probleem is nu of 6 dagen "normaal" is en of ik nog geduld moet hebben of dat ik de NAS hard matig opnieuw moet opstarten met als gevolg dataverlies. (backup wel aanwezig, maar niet van alles)

Het vervelende is dat ik nergens de voortgang kan zien van het proces, dus ik mogelijk is het proces vastgelopen?
Titel: Re: Volume uitbreiden duurt lang
Bericht door: TonVH op 08 augustus 2012, 20:06:25
Lijkt mij extreem lang. Voortgang kun je zien bij "Opslagbeheer" en bij "Systeemintegriteit".
Titel: Re: Volume uitbreiden duurt lang
Bericht door: Broekie op 08 augustus 2012, 20:22:47
TOn,

bedankt voor je reactie. Bij Opslagbeheer is het volgende vermeld, bij Volume-status "Uitbreiden - volume wordt ontkoppeld".
Bij Diskgroep is bij status vermeld "Uitbreiden - Raid wordt gestopt"

Deze meldingen staan er al een paar dagen zo vermeld. Echter staat er geen % bij, zodat ik helaas niet kan zien wat de voortgang is. Als er nog iemand tips heeft, of kan aangeven waar ik de voortgang kan zien, dan houd ik mij aanbevolen.
Titel: Re: Volume uitbreiden duurt lang
Bericht door: TonVH op 08 augustus 2012, 20:44:44
Dan zou ik de stekker er uit trekken, even wachten, weer aan het sap en starten. Vervolgens opnieuw proberen want dit lijkt mij erg zinloos.

Bedenk wel, ik ben niet zo van de fijngevoelige trage oplossingen maar meer rechttoe-rechtaan.
Titel: Re: Volume uitbreiden duurt lang
Bericht door: Broekie op 08 augustus 2012, 21:12:50
Mijn geduld was eigenlijk ook wel op, en aangezien er blijkbaar geen andere optie is de stekker er maar uit getrokken.

NAS opnieuw opgestart, en jawel de data is gelukkig behouden gebleven. Echter de 2 nieuwe schijven staan op geinitialiseerd en nu maar weer opnieuw een volume aanmaken en een nieuwe diskgroep. Uiteraard eerst nog even een recente backup maken.