Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Hapeaten1980 op 10 mei 2013, 08:43:07

Titel: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 10 mei 2013, 08:43:07
Er zijn al wat topics over dit onderwerp maar allemaal net niet wat mijn NAS nu heeft.

Ik heb een 210j met twee maal 2 TB in RAID1. Mijn NAS begon te piepen en opslagbeheer zegt dat mijn volume is vastgelopen.

Apart is dat mijn beide schijven normaal lijken te zijn; SMART is normaal, temperatuur is normaal. Vanuit Windows kan ik nog mijn data benaderen en afgelopen nacht is er nog geback-upt naar mijn externe harde schijf. Schrijven lukt niet.

Ook raar is dat systeeminformatie zegt dat bij de tab opslag dat mijn volume normaal is. Ook de widgets om het bureaublad zeggen dat alles in orde is: systeemintegriteit is goed.

Opnieuw opstarten werkt niet. Hij begint dan weer te piepen.

O ja, via de knowledge base van synology kwam ik bij de informatie dat ik een support-ticket moest aanmaken, dit heb ik gisteren gedaan. Nog geen antwoord.

Iemand die dit al eens meegemaakt heeft?
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 10 mei 2013, 13:50:48
Zojuist e-mail gehad van Synology:

Citaat
May I know if you could access the data currently? If this case, please backup all data you can immediately from the volume.

However, if the volume is in "Degraded" or "Crashed-Read-Only" mode, users can repair the volume by themselves. Please refer our website for more instruction via the link:
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=485&lang=enu

Afterward, please run a disk scan on all hard drives on a Windows PC using the manufacturer's diagnostic tool to ensure if the disks are healthy.

[Samsung HDD: ES-tool]
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

[WD HDD: Lifeguard]
http://support.wdc.com/product/download.asp?level1=6

[Seagate HDD: Seatool]
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

[Hitachi HDD: Drive Fitness Test]
http://www.hitachigst.com/support/downloads/#DFT

Also it's suggested to exchange the crash disks of healthy disks.

After backing up all data in the storage volume, please remove the volume then recreate a new one in order to restore data.

Die pagina waarnaartoe hij me stuurt is de reden dat ik contact met ze opneem. En die zegt niets over mijn situatie. Mooie standaard-e-mail...

Hopelijk is hun volgende e-mail wat meer inhoudelijk.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Robert Koopman op 10 mei 2013, 14:15:07
Als je alle genoemde stappen hebt genomen, en het helpt niet, neem je toch weer contact op?
Dat Synology eerst "de standaard" antwoorden geeft lijkt mij redelijk.
In veel gevallen zal dat afdoende zijn.

Mijn ervaring met een probleem was in het begin ook zo, later gingen ze er echt wel dieper op in.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 10 mei 2013, 14:20:17
Robert,

Bedankt voor je reactie. Ik schreef "Hopelijk is hun volgende e-mail wat meer inhoudelijk." omdat ik al geantwoord had, dat was wellicht niet helemaal duidelijk.

Jouw reactie geeft mij wel weer wat meer hoop op een goede afloop. Bedankt.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 27 oktober 2013, 11:45:57
Hier een vergelijkbaar probleem, dat lijkt te zijn ontstaan na de meest recente DSM 4.3 update. Wel een verschil: ik kan het systeem gewoon blijven gebruiken, behalve schrijfacties vanaf externe clients naar de Syno. Geen SMART fouten.

Herstart werkt gewoon en na het opstarten heeft alles weer de status "normaal" en werkt weer als vanouds. Dan treed na verloop van tijd dezelfde fout weer op.
Ik heb twee Samsung EcoGreen F2 HD154UI schijven in een JBOD configuratie. Backup is aanwezig, dus geen dataverlies.

Tips zijn welkom.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 27 oktober 2013, 14:32:52
Uiteindelijk heb ik een extra 2 TB-schijf gekocht om data naar toe te zetten en heb ik mijn de volumes van mijn NAS verwijderd en opnieuw aangemaakt. Dan moet je dus je NAS volledig herinrichten. Ik was er wel een tijdje zoet mee.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2013, 14:55:36
Nu maar afwachten of daarmee je probleem is opgelost, ik vetrouw het n.l. niet helemaal na het lezen van je topic. ;)
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2013, 14:59:38
Overigens.......zat je ook op DSM 4.3 toen je die melding kreeg ?
Zit je nu ook (weer) op DSM 4.3 ? Laatste versie = 4.3-3776-3.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 27 oktober 2013, 14:59:40
Voorlopig draait hij nu weer een paar maanden prima.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2013, 15:02:06
Citaat
Voorlopig draait hij nu weer een paar maanden prima.
Hoe weet je dat ? Merkwaardig veronderstelling  ;)
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 27 oktober 2013, 15:05:46
Omdat mijn eerste post in mei was. Toen heb ik mijn NAS opnieuw ingericht. En het is nu oktober.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2013, 15:07:17
Als je daar mee kunt leven, dan is het prima.  :lol: ;)
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Hapeaten1980 op 27 oktober 2013, 15:09:04
Na die inhoudsloze dooddoener stop ik met reageren. Fijn weekend.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2013, 15:17:13
Dan had je topic ook geen zin  ::)  ;) Het is nog even weekend gelukkig  8)
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 27 oktober 2013, 21:39:22
En nu weer even terug naar de kern van de zaak.

Ik heb zojuist de resultaten van de uitgebreide SMART test bekeken en die geeft ook de status "normaal".
Ik zit op DSM 4.3-3776-3. Heeft het probleem dan mogelijk met deze firmware-versie te maken?

Wat mij wel gisteren opviel, was de voortgang van achtergrond taken (animated icoontje rechtsboven), bijvoorbeeld bij kopieer acties, vaker wegvalt. Dat geldt ook voor de normale voortgangsindicator. En dat terwijl de actie dan gewoon doorloopt. Ik zag gisteren in de DSM GUI geen enkele vorm van activiteit, maar toen ik toevallig via de Windows verkenner naar een 8GB video bestand keek dat ik naar een USB-HDD kopieerde, zag ik dat het bestand wel steeds groter werd en dus wel degelijk gekopieerd werd. Na het afronden van de kopieeractie wordt wel netjes een melding gegeven dat de taak voltooid is.

Om dan toch maar even alles op tafel te gooien: Ik heb ook maar "halve" menu's in de GUI (zie bijlage). Maar dat heeft volgens mij met W8.1 / IE11 te maken. Of met Java. Wellicht ook oorzaak voor de wegvallende status indicatoren.

Wat ik morgen wél nog even ga controleren is de hoeveelheid stof in het apparaat. Ik realiseer me net dat ie al bijna drie jaar onafgebroken in de kelder staat te draaien. Hij gaat 's nachts wel uit, maar misschien toch wat stoffig geworden en daardoor een potentieel probleem met de warmtehuishouding. Alhoewel de max. HDD-temperatuur die ik zie tijdens volle belasting 40 graden is.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2013, 23:15:14
Dus eigenlijk draait je NAS probleemloos ?

Je krijgt kennelijk onjuiste meldingen en de info in IE klopt niet.
Zou je dit kunnen testen met een andere PC/OS/IE ?

Als je denkt dat het de nieuwe versie is die jou dit problemen geeft, dan zou je twee dingen doen:

1 - Contact opnemen met Synology Support.
2 - Eventueel DSM downgraden. (Kan....even zoeken op het forum).
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 28 oktober 2013, 22:54:17
Ik heb de boel zojuist eens ontstoft. Geen noemenswaardige stofnesten, alleen een beetje op de ventilator en langs de behuizing. Temperatuur problemen zijn het dus niet.

Hij heeft vandaag overigens de hele dag zonder problemen gedraaid. Ik ga hem vannacht maar weer eens flink aan het downloaden zetten met SABnzbd. Benieuwd wat de status morgenvroeg zal zijn.

Ik zal eens een support aanvraag bij Synology indienen. Samen met de IE11 (of mogelijk Java) kwestie.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 28 oktober 2013, 23:16:14
Ok.....ben beniewd ;)
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 30 oktober 2013, 19:58:32
In mijn geval lijkt het toch een warmteprobleem te zijn geweest. Ik heb de boel ontstoft, ondanks dat het qua stof erg meeviel, maar met name even wat aandacht besteed aan de ventilatieopeningen van de NAS. Ik had de NAS namelijk op een stukje hard zwart schuim staan om wat resonantie te voorkomen. De NAS was in de loop der jaren door zijn gewicht ietwat in het schuim gezakt en daardoor was de ventilatieopening onderkant vooraan vrijwel afgedekt. Ik heb wat aanpassingen gedaan zodat de ventilatieopening volledig vrij is, en zoals gezegd, als proef de NAS een dagje volop belast met downloaden / controleren / unrarren en kopiëren. De temperatuur van de schijven is daarbij in de nieuwe situatie niet hoger geworden dan 34 graden. In rust zijn de temperaturen van de HDD's resp. 26 en 28 graden.
Geen vastloper tot nu toe.

Als laatste test staat nog een avondje high bitrate BlueRay-rips streamen via NFS naar mijn nieuwe Mede8er op het programma.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 30 oktober 2013, 21:33:58
Echte oorzaak ontdekt!!!!!  :D Te vroeg gejuicht (zie update beneden)

Zoals ik eerder schreef, heb ik sind kort een Mede8er mediaplayer. Om je muziekverzameling in een Jukebox te stoppen, zoals dat bij Mede8er heet, wordt het programma Tagscanner aangeraden.
I.c.m. met een speciaal script voor de Mede8er genereert dit programma een file genaamd tracklist.xml. In die file staat alle info over de muziekverzameling. De file wordt in de root van de muziekfolder op de NAS gezet. De Mede8er (of een speciale IOS app M8 Jukebox) leest dan de tracklist.xml file uit en zou daarmee de Jukebox genereren.

Ik constateerde dat zowel de Mede8er als de app erg lang bezig waren met het maken van de jukebox, en uiteindelijk zonder resultaat. In eerste instantie heb ik geen link gelegd naar het vastgelopen volume, maar ik bedacht me ineens dat de crashes met de komst van de Mede8er begonnen waren.

Zojuist heb ik het hele gebeuren live gevolgd op de NAS via Opslagbeheer. Zodra de Mede8er of de app de tracklist.xml begint uit te lezen, crasht de NAS vrijwel direct ("volume vastgelopen"). Na een herstart weer alles ok. Opnieuw getest, zelfde resultaat en weer vastloper.

File tracklist.xml verwijderd --> probleem opgelost
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Update 22:10: Ook nu de file tracklist.xml weg is heb ik een crash. Ik ga de komende paar dagen eens uitzoeken wat dit veroorzaakt. De Mede8er of de app. Maar 1 van de twee is zeker de boosdoener. Ik neig naar de app, want die kon zojuist weer geen muziek vinden en "zandloperde" er vrolijk op los, zonder resultaat. Vervolgens geeft de NAS weer aan dat ie vastgelopen is.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 02 november 2013, 17:33:33
Nu toch definitief het probleem verholpen.  :lol:

Uiteindelijke oorzaak blijkt een instelling in de Mede8er voor streamen via nfs. De Mede8er heeft de mogelijkheid de rsize instelling op auto te zetten of een vaste waarde toe te kennen (8192, 16384 of 32768).
In mijn geval stond de rsize ingesteld op 32k (zoals aangeraden in het Mede8er forum voor Syno's met DSM4.3).
Flink getest met alle vaste instellingen, allemaal binnen 10 minuten resulterend in "vastgelopen volume".

Uiteindelijk "Auto" ingesteld ==> probleem opgelost.
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Robert Koopman op 02 november 2013, 17:39:08
Een externe client laat door een instelling het volume van de NAS vastlopen?
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 02 november 2013, 17:48:39
Wat doet die instelling rsize dan eigenlijk ?
Wat wil men daarmee bereiken ?
Wat is de standaard instelling ?

Ik heb een MED600X3D maar heb nooit rsize (waar die ook mag voorkomen) ingesteld.
Zou ook niet weten waarom omdat ik nog nooit 1 probleem heb gehad. ;)

Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 03 november 2013, 11:16:38
Een externe client laat door een instelling het volume van de NAS vastlopen?
Ik ben geen nfs expert, maar met wat ik er zo van opgepikt heb, is dat blijkbaar mogelijk.

rsize, indien ingesteld, bepaald de grootte van de datablokken waarmee client en server met elkaar communiceren. Hoe groter de blokken des te sneller de verbinding.
Als rsize niet wordt ingesteld, bepalen client en server eerst de blokgrootte waarbij ze lekker met elkaar communiceren.

De Mede8er X3D apparaten hebben sinds firmware v3, de optie om de rsize aan de client kant in te stellen. Die optie zit onder de netwerk instellingen, nfs opties. Er zijn instellingen voor het netwerk protocol (auto, UDP, TCP) en voor rsize (auto, 8k, 16k, 32k). De default instellingen zijn voor beide "auto".

Sinds DSM 4.3 zou, volgens insiders, het nieuwe nfs protocol van de Synology met rsize=32k overweg moeten kunnen. Dit zou optimaler zijn voor het streamen van materiaal met hoge bitrates.

Ik had mijn Mede8er 600X3D vanuit de doos meteen ingesteld volgens de tips van het Mede8er-forum. Dit om qua snelheid de meest optimale instelling te hebben. Maar in mijn opstelling spreekt de client dan blijkbaar deels chinees. De server verstaat het niet helemaal en protesteert met een "vastgelopen volume".
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: Birdy op 03 november 2013, 13:05:16
Ok....begrijp het, maar dat zou je dus pas moeten doen als je problemen ondervind en anders "auto" laten.
Heb het nagekeken op mijn player en die staat ook op auto en heb geen problemen met hoge bitrates streamen. ;)
Titel: Re: Volume vastgelopen (en ook weer niet).
Bericht door: masimo op 03 november 2013, 14:46:18
De nfs-handleiding op het mede8er forum (http://mede8erforum.eu/index.php/topic,17983.0.html) (alleen in te zien voor forumleden) zegt de rsize in de Mede8er meteen op 32k in te stellen om zo de snelste nfs verbinding te krijgen. Dat werkt dus blijkbaar niet in alle gevallen (lees: met alle Syno NAS'en) goed.

Ik heb mijn bevindingen gemeld voor mijn specifieke configuratie en mogelijk past men de handleiding aan. Mijn tip in ieder geval: begin met de "auto" setting voor rsize als default. Vervolgens kan je naar eigen inzicht met vaste waardes experimenteren en vaststellen of een andere setting meer snelheid oplevert. Je weet dan in ieder geval dat het "vastgelopen volumes" op je NAS kan veroorzaken, en dat je dan niet meteen in de panic-mode hoeft te schieten.

Wat wel nog even de moeite waard is om te melden is dat de pakketgrootte (=rsize) voor lezen en schrijven in de DS210j wél nog staan ingesteld op 32K. Dit vind je onder Configuratiescherm, WIN/MAC/NFS, tab NFS-service.
Daarmee maak je mogelijk de instelling op de Mede8er overbodig en kan die op "auto" blijven.